Nederlander haalt met ex-Alesi Benetton 324km/u op Monza
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 september 2011 10:33
MONZA – Met de twee fraaie overwinningen van de Oostenrijkse Red Bull Ring nog vers in het geheugen ging BOSS GP-coureur Marijn van Kalmthout vol goede moed naar de Autodromo di Monza, het legendarische Formule 1-circuit waar nog maar twee weken geleden de Grand Prix van Italië werd gereden. Met zijn door Mansell-Motorsport optimaal afgestelde Benetton B197 F1, een topsnelheid van maar liefst 324 km per uur en twee foutloze races heeft Van Kalmthout alles gedaan dat mogelijk is om in de aanval te gaan op Klaas Zwart, de leider in het BOSS GP kampioenschap. Helaas bleek tegen diens 2004 Jaguar R5 F1 geen kruid gewassen en restte de Hoofddorper niets anders dan de schade beperkt te houden. Een tweede positie in beide races was op Monza dan ook het maximaal haalbare.

Voor coureurs is het circuit van Monza het neusje van de zalm. De 5.793 meter lange piste in het noorden van Italië is het hogesnelheidscircuit bij uitstek. Met legendarische bochten als de Curva Parabolica, de Variante Ascari, de Curva di Lesmo en snelheden van ver boven de 300 km per uur worden de rijders uitgedaagd om het maximum uit hun auto en uit henzelf te halen.
Goed vooruitzicht
De vrije training op vrijdag gaf een goed vooruitzicht voor de races, want Van Kalmthout klokte de snelste tijd. Tijdens de kwalificatie op zaterdagmiddag bleek echter dat de Benetton B197 F1 van Van Kalmthout de snelheid van de Jaguar R5 F1 van Klaas Zwart niet kon evenaren. Want hoewel de set-up van de auto 100% was en Van Kalmthout optimaal presteerde, kwam de Benetton toch ruim 1,3 seconde tekort voor poleposition.

Geslaagde uitremactie
Zo begon Van Kalmthout de eerste race vanaf de tweede positie, achter klassementsleider Zwart. Na de rollende start wist de Ford-dealer zijn bolide echter naast de Jaguar te positioneren en Arnold Wagner, bestuurder van een Arrows A22 uit 2001, zat er aan de binnenzijde ook prima bij. Zo gingen zij met zijn drieën tegelijk op de eerste bocht naar rechts af. Van Kalmthout remde extreem laat en ging als eerste de bocht in, Wagner als tweede en Zwart pas als derde. Voor Van Kalmthout natuurlijk een prima uitgangspositie.
Buffer kwijt
Al in de eerste ronde bleek de Arrows niet opgewassen tegen de snelheid van de Jaguar en was Van Kalmthout de zo welkome buffer kwijt. De voorsprong van de Benetton was weliswaar een krappe twee seconden, maar Zwart naderde zienderogen om in de vijfde ronde toe te slaan. “Natuurlijk wilde ik graag het gevecht aangaan”, verklaarde Van Kalmthout. “Maar er zat gewoon niet meer in mijn auto.”
Alles uit de kast
Eenmaal op de tweede positie liggend zag de vice BOSS GP-kampioen van 2010 Zwart van zich weg rijden en dacht hij dat de race over was. Twee ronden voor het einde van de race bemerkte hij echter dat zijn achterstand steeds kleiner werd en leek de raceleider een probleem te hebben. “Ik heb echt alles uit de kast gehaald om dichterbij te komen, maar helaas was de race net tekort om nog in de aanval te gaan en werd ik toch tweede op slechts 2.806 seconde achter Zwart.”
David en Goliath
In de wetenschap dat ook de tweede race een gevecht tussen David en Goliath zou worden, besloot Van Kalmthout te wachten op een kans om toe te slaan. Dit keer kon Zwart na de start de leiding wel vasthouden en moest Van Kalmthout toestaan dat het gat steeds groter werd. De Jaguar reed per ronde ruim twee seconden weg van de Benetton en toen de Ford-dealer na de zesde omloop doorkwam, bemerkte hij niet dat hij inmiddels aan de leiding van de race reed. “Klaas was bij de start veel te snel op het gas gegaan en hij bleek daarvoor een drive-through penalty te hebben gekregen. Hij was dus de pits in gegaan, maar dat heb ik niet gezien. Toen ik het eenmaal doorhad wist ik dat dit mijn kans kon zijn om de zege alsnog binnen te halen.”

Snelheidsverschil
Bij de volgende doorkomst had Van Kalmthout een voorsprong van bijna 10 seconden. Ogenschijnlijk een luxe positie, maar Zwart maakte per ronde zo’n twee seconden goed en zo zat de Jaguar al ruim voor het einde van de race achter Van Kalmthout. Ook nu was het snelheidsverschil zo groot dat Van Kalmthout kansloos was en moest hij voor de tweede keer op één dag het onderspit delven. “Het is jammer, maar mijn Benetton uit 1997 blijkt nou eenmaal niet opgewassen tegen het geweld van de Jaguar uit 2004”, concludeerde Van Kalmthout.
Klassement
De competitie is na 12 van de 14 te verrijden heats nog steeds niet gestreden, maar Marijn van Kalmthout heeft de kansen op een eventuele titel niet meer in eigen hand. Klassementsleider Klaas Zwart heeft nu 5 punten voorsprong en kan het zich daardoor veroorloven om Van Kalmthout tijdens de laatste twee races te volgen. Wanneer de Ford-dealer nog twee keer zegeviert en Zwart tweede wordt, loopt Van Kalmthout de titel toch nog mis. “Het is jammer dat ik dit seizoen zoveel pech heb gehad en dat Klaas niet van plan was het hele kampioenschap met een gelijkwaardige Benetton ‘uit te vechten’. Aan de andere kant is nog steeds alles mogelijk, iedereen kan immers een pechdag hebben en wellicht zit ik dan eens aan de goede kant”, besluit Van Kalmthout optimistisch.
Kalender
De BOSS GP gaat zich nu opmaken voor de allesbepalende Race for Champions op het Spaanse Ascari Race Resort in Ronda van titelverdediger Klaas Zwart. Op 12 en 13 november vindt op het circuit in de nabijheid van de fameuze badplaats Marbella de seizoensfinale van het bijzonder spannende kampioenschap 2011 plaats.
Uitslagen BOSS GP, Autodromo di Monza (Italië), 25 september 2011:
Race 1: 1. Klaas Zwart F1 2004 Jaguar R5 Cosworth 3.0 V10, 2. Marijn van Kalmthout F1 1997 Benetton B197 Judd 4.0 V10, 3. Arnold Wagner (Dui) Arrows A22 Asiatech 3.0 V10.
Race 2: 1. Klaas Zwart F1 2004 Jaguar R5 Cosworth 3.0 V10, 2. Marijn van Kalmthout F1 1997 Benetton B197 Judd 4.0 V10, 3. Arnold Wagner (Dui) Arrows A22 Asiatech 3.0 V10.




