Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Erik de Vaal: maximum Fun in de Uniroyal Funcup

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 oktober 2006 09:23

SPA - Voor de tweede maal mocht ik deelnemen aan een Uniroyal Funcup race op Spa. Wat een geweldige ervaring om op dit mooie circuit te rijden. Maar liefst tachtig deelnemers deden mee en vanaf startplek zestig wist ik binnen een uur 34 posities goed te maken! Tussen vijf mensen van verschillende nationaliteiten wisten we bovendien de tweede prijs bij de rookie teams te bemachtigen.

teamfoto


Vorig jaar was ik door bandenfabrikant Uniroyal uitgenodigd om deel te nemen aan de 25 uren van Spa-Francorchamps. Dit was een geweldige ervaring en ik was dan ook zeer blij toen ik het bericht ontving dat ik nogmaals in de Uniroyal Funcup mocht rijden. Deze auto’s in de cup bestaan uit een buizenframe, een Volkswagen-motor met 135 PK (bij een gewicht van 700 kilo) en de 'looks' van de oude Volkswagen kever.

Uniroyal had twee teams ingeschreven, met daarin deelnemers uit verschillende landen die zich via internet gekwalificeerd hadden. Vrijdagochtend maakte ik voor het eerst kennis met mijn teamgenoten Heiko (Duitsland), Stefan (Slowakije), Luc (België) en Fabrizzio (Italië). Gezien het volle programma reden we vervolgens gelijk naar het circuit. Een racelicentie is in deze klasse niet verplicht. Iedereen kan zich bij Fun Motorsports aanmelden om aan een race deel te nemen. Fun Motorsports verzorgde een aantal verkenningsronden over het circuit en de verplichte theorie. Als enige ervaren coureur werd ik gevraagd om als teamcaptain op te treden; een leuke uitdaging om van vijf mensen uit verschillende landen binnen 24 uur een team te smeden!

Aan het begin van de middag begaven we ons in de nieuw verkregen racekleding en helmen naar de auto’s die buiten het circuit stonden opgesteld. Hier kreeg iedereen uitleg over de cockpit, werden de rijderwissels geoefend en kon iedereen een paar rondjes over een parkeerplaats rijden, om zo wat gevoel met de auto te krijgen. Vervolgens konden we ons klaarmaken voor de vrije training. Op een afgebroken voorspoiler na hadden we geen problemen en had iedereen voldoende tijd om kennis te maken met de auto en het circuit.

erik de vaal


Na afloop werd in de tent van Fun Motorsports de startopstelling bekend gemaakt, die door middel van loting geschiedde. Het gebrek aan Engels werd bij één van onze teamgenoten pijnlijk duidelijk toen bij de loting de namen van alle teamleden opgenoemd werden. De betreffende persoon liep direct naar voren in de veronderstelling dat hij een hele mooie prijs had gewonnen. Na enkele vragende blikken keerde hij met lege handen weer terug naar zijn tafel.

De zaterdagochtend hadden we alle tijd om eerst het zwembad onveilig te maken. Rond twaalf uur zaten we met het team nog even bij elkaar om alle handelingen voor de zes-uurs race door te nemen. Na de fotoshoot met het gehele team kroop ik de auto in, omdat ik de start voor mijn rekening zou nemen. Van de tachtig deelnemers hadden we startpositie zestig geloot, dus dat bood voldoende uitdaging om er eens goed voor te gaan zitten!

De rollende start met zoveel auto’s was werkelijk geweldig. Wat een spektakel! Links en rechts inhalen en af en toe maar tussen enkele auto’s door. Helaas kwam de safetycar vrij snel de baan op, terwijl ik al een aantal plekken had goedgemaakt. Na drie lange ronden verdween de safetycar in de pitstraat en zette ik meteen aan om zo snel mogelijk naar voren te rijden. De nieuwe voorvleugel zorgde ervoor dat de auto een stuk beter aanvoelde. Enkel de eerste vijftien teams waren wat sneller en met al het inhalen vloog ik voor mijn gevoel over het circuit. Het pitbord toonde al snel P50, later P32 en uiteindelijk P26! Het was werkelijk een fantastisch gevoel om maar liefst 34 teams binnen drie kwartier te kunnen inhalen.

De motivatie binnen het team was dan ook direct erg groot en hoewel alle teamgenoten voor het eerst in een raceauto zaten, wist iedereen de auto heel te houden en ook nog eens redelijke rondetijden neer te zetten. Dit zorgde ervoor dat we uiteindelijk als 39e en daarmee als tweede rookie team over de finish kwamen. Een mooie prestatie voor vijf teamleden met verschillende nationaliteiten, die een dag geleden nog nooit van elkaar gehoord hadden!

snelste ronde


Aangezien het de laatste race van het kampioenschap was, volgde in het Eau Rouge restaurant nog een prijsuitreiking, met uitgebreid buffet en live-muziek voor maar liefst zevenhonderd man! Ondanks de vermoeidheid van de dag zelf was het die avond bijzonder gezellig. De volgende dag ontbeten we nog met de aanwezigen van Uniroyal en toen was het alweer het moment om afscheid te nemen, maar met een fantastische herinnering op zak!

Graag wil ik Uniroyal nogmaals hartelijk danken voor de verzorging van een perfect weekend! Daarnaast wil ik de crew van Fun Motorsports graag bedanken voor al het harde werk in combinatie met al het plezier dat zij overbrengen op alle aanwezigen! Arnold bedankt voor alle hulp langs de zijlijn en Ronald & Mariëlle bedankt voor de support! Het was werkelijk een weekend met een maximaal fun-gehalte! Voor meer informatie over de Uniroyal Funcup: www.uniroyal-funcup.be

Erik de Vaal

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS