Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Scherer-Porsche wint regendans in de Groene Hel - Laurens Vathoor: "Bij de start kon je niets zien!"

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 27 mei 2025 05:26

De vierde ronde van de ADAC Nürburgring endurance series was niet voor doetjes. De race van de ADAC 24h Nürburgring Qualifiers op zaterdag vergde alles van mens en machine in de Groene Hel in soms hevige regen. De race duurde over een afstand van vier uur tot in het donker. Patric Niederhauser en Laurens Vanthoor, die in de Scherer Sport PHX Porsche 911 GT3 R als winnaars over de finish kwamen, hielden het hoofd koel.

><i>P1 voor Sherer Sport PHX Porsche 911 GT3 #16/i>

Hun voorsprong op de als tweede geplaatste 911 van Manthey EMA met Kévin Estre en Patrick Pilet bedroeg 2:29,403 minuten. Fabian Schiller, die de Mercedes-AMG GT3 van Mercedes-AMG Team GetSpeed deelde met Luca Stolz en Maxime Martin, gaf zichzelf een mooi verjaardagscadeau met de derde plaats.

><i>Pole voor de Manthey Grello nr 911 met Kevin Estre en Patrick Pilet</i><br />
<br />
In droge omstandigheden op zaterdagochtend verzekerde Estre zich van pole position met 'Grello'. “Ik had een foutloze ronde en geen verkeer. Dat gebeurt niet vaak op de Nordschleife”, zei de ervaren coureur, die al een voorgevoel had van hoe het weer zich in de loop van de dag zou ontwikkelen: ”Een beetje regen zou niet slecht zijn.” De Porsche-fabriekscoureur kreeg gelijk. De neerslag begon al voor de start en zorgde voor extra spanning in de eerste helft van de race. Een van de meest prominente slachtoffers van de omstandigheden was Julien Andlauer, die al na een paar ronden de controle over zijn Falken Porsche verloor in de Hohenrain chicane en in de vangrails crashte.<br />
<br />
Een van de begunstigden van de uitdagende omstandigheden in het eerste uur van de race was veteraan Frank Stippler, die de JUTA Racing Audi R8 LMS GT3 evo II van de zesde startplaats naar de kop van het veld bracht. “In de steeds heviger wordende regen bleef ik aquaplaning houden. Dat was moeilijk onder controle te houden”, gaf Stippler toe. “Maar er waren verrassend weinig incidenten. Het was zelfs een uitdaging om de finish te halen.” Uiteindelijk eindigde hij samen met 'SELV', Elia Erhart en Alexey Veremenko als achtste.<br />
<br />
In de slotfase namen de uiteindelijke winnaars de leiding van het veld en Niederhauser liet uiteindelijk niets te wensen over. “Soms vraag ik me af wat ik hier doe in plaats van een weekend lang lekker op de bank te liggen,” grijnsde Vanthoor. “Er zijn geen moeilijkere omstandigheden in de autosport. Bij de start kon je niets zien, dan was het een tijdje oké, dan gebeurde er aquaplaning. Helemaal te gek. Ik plaste drie of vier keer per ronde in mijn broek, maar verder was alles prima.” Estre had ook moeite met de omstandigheden: “Iedereen probeerde iets met de bandenspanning bij de start - en dat werkte averechts op ons. In de eerste, zeer korte stint hadden we gewoon de verkeerde bandenspanning. Ik had geen kans. De tweede stint ging beter, ik kon de GetSpeed Mercedes-AMG inhalen en het gat naar voren een beetje dichten. Het was echter erg nat en we hadden last van aquaplaning. Je kon niet eens voluit rijden op de rechte stukken omdat je niets kon zien en het vermogen niet op de baan kreeg. Je realiseerde je vandaag opnieuw dat de Groene Hel zijn naam niet voor niets draagt.” Martin, die wordt gezien als een echte 'regenman' op de Nordschleife, bracht ook hulde: “Het was vandaag erg moeilijk om de banden in het werkvenster te houden. Sommige auto's waren echt snel, die lijken er beter mee om te gaan. Ik hoop dat we <a href=deze omstandigheden niet hebben in de 24-uursrace.”

Mercedes AMG Team Getspeed

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS