Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S: Nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R: pure performance, radicalere benadering van de wielophanging

Uitgegeven door Johan Vis • 9 juli 2019 09:03 • Print artikel

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is het meest prestatiegerichte productiemodel van Renault ooit. Het model bezit alle knowhow die Renault Sport in talloze jaren autosport heeft opgedaan. De ingenieurs van Renault hebben hun expertise maximaal benut en opnieuw grenzen verlegd, met een nieuw ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife voor voorwielaangedreven productieauto’s als resultaat.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R: pure performance

 De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R wordt aangedreven door dezelfde, 300 pk sterke 1,8-liter turbomotor als de reguliere Trophy. Om de prestaties naar een nog hoger niveau te tillen, concentreerden de technici van Renault zich dus niet op het verhogen van het motorvermogen, maar op drie andere aspecten.

 Een van de belangrijkste verschillen is het drastisch lagere gewicht van de Trophy-R. Voor maximale gewichtsreductie werd onder meer de achterbank verwijderd en een titanium uitlaat van Akrapovič gemonteerd. Ook de (optionele) carbon wielen zorgen voor een lager voertuiggewicht, dat zonder opties 130 kg lager uitpakt dan bij de Trophy.
 Ander kenmerk is de nog radicalere benadering van de wielophanging. De vooras heeft meer negatieve camber, de achteras is lichter en er zijn specifieke, instelbare schokdempers van Öhlins gemonteerd. Tevens zijn krachtigere Brembo-remmen aanwezig (carbon-keramische schijven zijn optioneel) en de Trophy-R rolt op Bridgestone Potenza S007-banden die exclusief voor Renault Sport ontwikkeld zijn.
 De aerodynamica is verder verbeterd. Dankzij de verbeterde luchtstroom onder de auto en richting de carbon diffuser wordt meer downforce gegenereerd, terwijl essentiële componenten zoals de remmen beter gekoeld worden.

 Dat de technici deskundig werk hebben geleverd, wordt bevestigd door de nieuwe recordtijd die de Mégane R.S. Trophy-R klokte op de Nürburgring-Nordschleife. Op 5 april 2019 liet de Mégane R.S. Trophy-R op de zeer uitdagende, 20,600 km lange Nürburgring-Nordschleife een rondetijd van 07:40,100 noteren en op de officiële ronde van 20,832 km een rondetijd van 07:45,389, waarmee een nieuw record gevestigd werd voor voorwielaangedreven productieauto’s.
 De indrukwekkende Mégane R.S. Trophy-R is vanaf eind 2019 te bezichtigen en wordt in een gelimiteerde oplage van 500 genummerde exemplaren geproduceerd. Enkele exemplaren komen beschikbaar voor de Nederlandse markt, prijzen volgen in een later stadium.

Nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R

Drie pijlers voor maximale performance
1 - Gewichtsreductie is een obsessie

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R profiteert van een gewichtsreductie van 130 kg (zonder opties) in vergelijking met de standaard Trophy. Daarmee komt het voertuiggewicht uit op 1.306 kg, wat een gewicht-vermogensverhouding van 4,35 kg/pk oplevert.

Exterieur: vorm volgt functie
 De carbon composiet motorkap weegt 8 kg en is daarmee de helft lichter. Carbon wordt ook gebruikt voor de motorkapvoering en NACA-luchtinlaat, terwijl de rest van glasvezel gemaakt is. Het functionele ontwerp van de motorkap omvat lamellen en een NACA-luchtinlaat, waarmee de sportieve uitstraling extra wordt versterkt.
 Volledig carbon diffuser aan de achterzijde.
 Het ontwerp van de lichtmetalen 19-inch Fuji Light wielen levert een gewichtsbesparing van 2 kg per wiel op. De optionele carbon wielen van Carbon Revolution zijn nog eens 2 kg per stuk lichter.
 De titanium uitlaat van Akrapovič brengt een additionele gewichtsbesparing van ruim 6 kg met zich mee, evenals een meer metaalachtige sound.
 De specifiek ontworpen achteras is 38 kg lichter. Geheel in het kader van gewichtsreductie is voor de Trophy-R gekozen voor een niet-meesturende achteras. Deze versie is gericht op ervaren bestuurders. De eisen die aan de bestuurder gesteld worden, resulteren daarentegen in uitzonderlijke prestaties zoals bewezen op de Nürburgring-Nordschleife.
 De optionele luchtinlaten in plaats van de R.S. Vision koplampen in de voorbumper zorgen voor 2 kg minder gewicht vóór de vooras.
 De high-performance DESS-loodaccu (Dual Energy Storage System) biedt een uitzonderlijke capaciteit. Een 4,5 kg lichtere lithium-ion DESS-accu is als accessoire leverbaar.

Interieur: autosportsfeer met lichtgewicht onderdelen
 De lichtgewicht Sabelt kuipstoelen met Alcantara bekleding zorgen voor een gewichtsreductie van circa 7 kg per stoel. Beide zijn in drie hoogten verstelbaar. Tevens is de Trophy-R voorbereid voor optionele zespunts harnasgordel.
 De achterbank is vervangen door een 25,3 kg lichtere subframe om plaats te beiden aan de vier optionele carbon wielen met cover en riemen. Die zijn bovendien eenvoudig bereikbaar dankzij de twee achterportieren van de standaard vijfdeurs Mégane R.S. Trophy-R. Achterin de auto is een lichtere laadvloer gemonteerd met de typeaanduiding ’R’.
 De ruiten zijn dunner, de achterste portieramen zijn permanent gesloten en de achterruitwisser is verwijderd.
 Ook bij het multimediascherm is het gewicht tot in de kleinste details gereduceerd. Het 7-inch scherm weegt 250 gram minder dan het 8,7-inch scherm. De achteruitrijcamera is behouden om te assisteren bij het manoeuvreren om de waardevolle diffuser aan de achterzijde niet te beschadigen.

De nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R

2 - Onderstel: bochtensnelheid en precisie

De asgeometrie van de Mégane R.S Trophy-R is herzien om de snelheid in bochten te verhogen en handling bij uitaccelereren te optimaliseren. Dankzij de vele aanpassingen voelt de Trophy-R als een echte raceauto, terwijl die toch is toegestaan op de openbare weg.

 De Mégane Trophy-R profiteert van een specifiek chassis met een eigen geometrie en een Torsen® sperdifferentieel. Net als bij een raceauto behoudt de vooras zijn onafhankelijke draaipunt en is de negatieve camber met 1 graden toegenomen tot -2,05° in vergelijking met de standaard Trophy: een zeldzame waarde voor een productieauto. Hierdoor maakt het loopvlak van de band meer contact met het wegdek in bochten, waardoor hogere snelheden mogelijk zijn.
 De lichtgewicht H-achteras is specifiek voor de Trophy-R ontworpen.
 Specifiek voor Renault Sport ontwikkelde Bridgestone Potenza S007-banden zijn standaard voor de Trophy-R en optioneel leverbaar voor de standaard Trophy. Tevens hebben de banden voor het eerst een exclusieve R.S.-markering.
 De high-performance remmen presteren zoals verwacht wordt van de Trophy-R. Niet alleen dankzij het lagere voertuiggewicht, ook dankzij de gegroefde, 355 mm schijven op de vooras in combinatie met nieuwe, Brembo-klauwen met vier 42 mm zuigers.
 Optioneel zijn 390 mm carbon-keramische schijven op de vooras beschikbaar, waarbij alle ruimte in het 19-inch wiel gevuld is. Deze exclusieve optie komt in combinatie met Brembo Gold-remklauwen met vier zuigers (twee van 44 mm en twee van 40 mm). Deze remmen vereisen overigens een specifieke kalibratie van het ABS- en ESP-systeem voor een constantere vertraging en minder inspanning tijdens remmen. De carbon-keramische schijven bieden uitzonderlijke remprestaties en superieure uithoudingsvermogen bij intens gebruik op het circuit.
 Ook de specifieke schokdempers van Öhlins leveren een belangrijke bijdrage aan de dynamische prestaties van de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R. Aan de voorzijde kan de rijhoogte en compressie/expansie ingesteld worden. Aan de achterzijde kan de compressie/expansie worden ingesteld en de rijhoogte over een afstand van 16 mm variëren dankzij het instelbare stopblok in combinatie met een korte veer, verkrijgbaar als R.S. Performance accessoire voor klanten die de set-up van de auto willen personaliseren voor circuitdagen.
 Het onderstel bevat specifieke aanpassingen met stuggere veren en nog minder rolneiging dan bij de standaard Trophy.
 De selecteerbare rijmodi van Multi-SENSE zijn onveranderd beschikbaar.

3 - Aerodynamica: maximale downforce

Voor optimale aerodynamica moest de technische efficiency van ieder component extra worden gevalideerd. Alle keuzes voor het ontwerp werden gemaakt met het oog op aerodynamische prestaties. Het resultaat is meer neerwaartse druk op de voor- en achteras, terwijl de luchtweerstand beperkt blijft. Tijdens de ontwerpfase werd herhaaldelijk gebruikgemaakt van CFD-berekeningen (berekende vloeistofdynamica) in de windtunnel.

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R heeft een nieuwe motorkap met een NACA-luchtinlaat (National Advisory Committee for Aeronautics), voorloper van NASA die luchtinlaten ontwikkelde met minimale disruptie van de luchtstroom en minder weerstand. In combinatie met de onderdruk die in de motorruimte gecreëerd wordt, is het mogelijk om de koeling van het motorcompartiment te optimaliseren tijdens dynamische prestaties. Bij stationair toerental zorgen de lamellen in de motorkap en de NACA-luchtinlaat voor een natuurlijke afzuiging.

De optionele luchtinlaten in de voorbumper in plaats van de R.S. Vision koplampen beperkt de temperatuur van de inlaatlucht. Een speciaal luchtinlaatkanaal dat als accessoire leverbaar is, leidt de luchtstroom naar de luchtfilter van de motor. Schoepen bij de remmen optimaliseren de ventilatie van de schijven en dus ook het uithoudingsvermogen in zware omstandigheden.

Het paneel onder de voorbumper is nieuw ontworpen voor een betere aerodynamische balans tussen de voor- en achterzijde, terwijl het een onbelemmerde luchtstroom naar de diffuser garandeert. De volledig uit carbon opgetrokken diffuser is ontworpen in F1-stijl met dunne, gebogen luchtgeleiders waarmee het effectieve oppervlak in het midden vergroot wordt. Dit alles resulteert in meer neerwaartse druk dan bij de standaard Trophy. Om ditzelfde doel te bereiken, is de titanium Akrapovič voorzien van onopvallende, afgeschuinde canules bij de centrale luchtstroom.

Nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R

De krachtbron: MR18-motor met 300 pk
Uitzonderlijk hoog specifiek vermogen

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R wordt aangedreven door dezelfde, 300 pk sterke MR18-motor als de standaard Trophy, die gekenmerkt wordt door een bijzonder hoog specifiek vermogen van 167 pk/l.

Deze 1,8-liter turbobenzinemotor met directe brandstofinjectie is ontwikkeld met alle expertise van de Alliantie en produceert 221 kW (300 pk) vermogen bij 6.000 t/min. Het maximumkoppel bedraagt 400 Nm. De motor is tevens uitgerust met een partikelfilter en voldoet aan de emissienorm Euro 6d-TEMP.

De technologie van de turbocompressor komt rechtsreeks uit de Formule 1, draait 200.000 t/min en is voorzien van een keramische kogellager om de reactietijd te verkorten. Vanwege de uitzonderlijke prestaties van de MR18-motor wordt deze krachtbron ook gebruikt in het Formula Renault Eurocup kampioenschap.

De Trophy-R wordt uitsluitend geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak die lichter is dan de EDC-automaat met dubbele koppeling.

Prestaties:
- Topsnelheid: 262 km/u
- Acceleratie 0-100 km/u: 5,4 sec
- Acceleratie 80-120 km/u in derde versnelling: 2,9 sec
- 1.000 meter-sprint vanuit stilstand 24,5 sec

Productie
Voor de ontwikkeling van de Mégane R.S. Trophy-R werkte Renault Sport Cars nauw samen met de fabriek in Palencia en met Renault TECH aan het einde van het proces. Een team van vijftien specialisten zijn in staat om een op maat gesneden, industrieel systeem te creëren voor de toepassing van onderdelen die op de niet op de assemblagelijn gemonteerd kunnen worden, zoals de motorkap, diffuser en carbon wielen. Het gaat hier om uiterst nauwkeurig handwerk en het team kan vijftien auto’s per dag prepareren.

Gelimiteerde oplage waarborgt exclusiviteit
500 exemplaren voor de meest veeleisende klanten

Net als de Mégane R.S. R26.R en Mégane R.S. 275 Trophy-R is de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R een zeldzame verschijning. Het model spreekt de meest veeleisende klanten van Renault Sport aan die op zoek zijn naar superieure prestaties.

De nieuwe Trophy-R wordt gebouwd in een gelimiteerd oplage van 500 genummerde exemplaren. De top 5 grootste markten voor de Trophy-R zijn Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Japan.

Nieuwe Renault Mégane R.S. Trophy-R

Radicaal en op maat gesneden
Speciaal ontworpen opties en accessoires

Voor de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R zijn verschillende opties beschikbaar:
 Een set van vier extra carbon wielen, geleverd in speciale koffers die geplaats kunnen worden op het daarvoor bestemde subframe achterin de Trophy-R en met een speciaal Sabelt-net kunnen worden vastgezet.
 Carbon-keramisch pakket, beschikbaar voor slechts dertig voertuigen, bestaande uit carbon-keramische remschijven op de vooras en dynamische luchtinlaten ter vervanging van de R.S. Vision koplampen.

Renault Sport biedt ook accessoires die specifiek door R.S. Performance ontworpen zijn voor de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R en te bestellen zijn via de webshop van Renault Sport:
 Carbon wielen
 Verstelbare achterste stopblok en korte veren
 DESS lithium-ion accu
 Zespunts Sabelt harnasgordel
 Speciaal luchtinlaatkanaal voor de dynamische luchtinlaat
 Dynamische luchtinlaat (separaat leverbaar)

Voor de liefhebber is via de webshop ook een Trophy-R textiellijn beschikbaar.

Bewezen door records
Mégane R.S. meer dan tien jaar in het hart van de ‘Groene Hel’

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R vestigde op 5 april 2019 een nieuw ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife voor voorwielaangedreven productieauto’s. Op de zeer uitdagende, 20,600 km lange Nürburgring-Nordschleife werd een rondetijd van 07:40,100 geklokt en op de officiële ronde van 20,832 km een tijd van 07:45,389.

Het verhaal van de Mégane R.S. en de ‘Ring’ begon meer dan toen jaar geleden al en weerspiegelt het fanatisme van Renault Sport. Voor de recordpoging werd gebruik gemaakt van de zogeheten ‘Nürburgring industry pool’ waarbij het circuit tien weken lang gereserveerd wordt voor autofabrikanten om uiteenlopend testwerk te verrichten. Het eerste ronderecord voor productieauto’s van Renault werd in 2008 al gevestigd, waarna in de periode tot en met 2019 meerdere records volgde.

Vier records van de Mégane R.S. op de Nürburgring-Nordschleife:
- 2008: Mégane R.S. R26.R in 8:17
- 2011: Mégane R.S. Trofee in 8:07.97
- 2014: Mégane III R.S. Trophy-R in 7:54.36
- 2019: nieuwe Mégane R.S. Trophy-R in 7:40.100

Technische gegevens
Renault Mégane R.S. Trophy-R

Brandstof
Benzine Euro 95, E10, Euro 98 ongelood
Emissiestandaard Euro 6d-TEMP

Motor
Type Viercilinder turbo met directe brandstofinjectie
Cilinderinhoud (cc) 1.798
Boring x slag (mm) 79,7 x 90,1
Aantal kleppen 16
Max. vermogen kW (pk) EEC 220 (300) / 6.000 t/min
Max. koppel Nm (m.kg) EEC 400 (40,8) / 3.200 t/min
Distributie Kettingaandrijving
Stop & Start Ja
Partikelfilter Ja

Transmissie
Type Handgeschakeld
Aantal versnellingen 6

Prestaties
Topsnelheid (km/u) 262
1.000 meter-sprint vanuit stilstand 24,5 sec
Acceleratie 0-100 km/u 5,4 sec
Acceleratie 80-120 km/u (3e versn.) 2,9 sec

Brandstofverbruik en emissie
NEDC-stad (l/100km) 10,6
NEDC-buitenwegen (l/100km) 6,4
NEDC-gecombineerd (l/100km) 8,0
NEDC CO2-uitstoot (g/km) 180
Tankinhoud (l) 50

Onderstel
Variabele elektrische stuurbekrachtiging Ja
Draaicirkel 10,3 meter
Voorwielophanging Onafhankelijk
Achterwielophanging Specifieke H-achteras

Remmen
Voor Geventileerde schijven 355 mm
(optioneel carbon-keramische schijven 390 mm)
Achter Geventileerde schijven 290mm
Emergency Brake Assist Ja
Electronic Stability Control (ESC) Ja

Wielen en banden
ET-waarde J19
Standaard bandenmaat 245/35 R19

Gewicht
Leeggewicht 1.306 kg
Maximaal toegestane gewicht 1.650 kg

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS