FOTO’S - De Grand Prix van Australie komt eraan en ex-Red Bull F1-coureur Mark Webber geniet intussen van zijn Taycan in Tasmanië
Uitgegeven door Peter Vader • 30 maart 2023 12:45
Met de GP van Australië als de volgende ‘place to be’ op de F1-kalender 2023, is het leuk om Mark Webber nog eens in het zonnetje te zetten. De Australiër stopte ermee aan het einde van 2016. De ex-Red Bull F1-coureur begon zijn loopbaan in de karts en promoveerde in 1994 naar de Formule Ford. Via de Formule Ford, Formule 3, FIA GT en de Formula 3000 belandde Webber uiteindelijk in het jaar 2002 in de hoogste klasse van de autosport: de Formule 1! Hij won negen Grands Prix, maar moest meestal de tweede viool spelen. Het grootste succes uit zijn loopbaan was het behalen van het wereldkampioenschap in het FIA WEC met Porsche in de LMP1. Als kampioen en merkambassadeur is hij Porsche altijd trouw gebleven. Hij weet precies hoe hij een auto op de proef moet stellen. Hij reed dwars door Tasmanië in zijn Porsche Taycan Cross Turismo, een waar rijdersparadijs waar de elektrische sportwagen compleet tot z’n recht komt.
De acceleratie is sensationeel
Het eilandstaatje Tasmanië in Australië is kleiner dan Ierland maar groter dan Zwitserland. En minstens zo spectaculair als beide landen samen. En dan vooral ook voor autoliefhebbers dankzij de fantastische wegen die door eindeloze landschappen snijden. "Het asfalt hier loopt als een lint over de prachtige glooiende heuvels", zegt Webber terwijl hij een bocht neemt in z’n volledig elektrische Taycan Cross Turismo. "En de wegen zijn hier ook nog eens vaak leeg omdat er zo weinig verkeer is. In een elektrische auto heb je direct het gehele koppel beschikbaar, dus de acceleratie is sensationeel. En de Taycan biedt ook nog eens veel comfort, of het nu gaat om lange of kortere ritten.”
Ruig terrein
Webber kent dit deel van de wereld door en door. Meer dan 10 jaar lang was Tasmanië de thuisbasis van de Mark Webber Challenge, de meerdaagse outdoor adventure race. Deze slopende rally, waarbij deelnemers het ruige terrein van Tasmanië moesten trotseren, bracht meer dan 2 miljoen Australische dollars op voor het goede doel en trok atleten van over de hele wereld aan. Het evenement symboliseerde Webbers handelsmerk 'Aussie grit', een bijnaam die zijn intense gedrevenheid, uithoudingsvermogen en persoonlijke kracht samenvat. Het is deze krachtige combinatie die ten grondslag lag aan zijn succesvolle autosportcarrière. Hij won onder meer het FIA World Endurance Championship in 2015 en behaalde negen overwinningen in de Formule 1 Grand Prix.
Jacob's Ladder
Als er één deel van Tasmanië is waar de échte coureur van smult, dan is het Jacob's Ladder - een van Webbers favoriete wegen. Niet alleen omdat de omgeving er prachtig is, maar vooral ook omdat deze weg een grote uitdaging is voor zowel bestuurder als auto. Gelegen in het noorden van het Ben Lomond National Park, snijdt de verzameling van gewaagde haarspeldbochten en heuvels door de grillige rotsachtige omgeving.
Krappe haarspeldbochten
"Ik vind het fantastisch om hier te rijden", zegt hij met een veelbetekenende glimlach. “Deze route heeft iets weg van Monte Carlo en zelfs het circuit van Macau met zijn zeer krappe haarspeldbochten. De volledig elektrische Taycan 4 Cross Turismo bedwingt het traject zonder zweten. Deze elektrische Porsche lijkt voor hier te zijn gemaakt. En zijn unieke transmissie met twee versnellingen zorgt voor een ongelooflijke acceleratie.”
Compromisloze benadering
Webber weet als geen ander dat de Taycan juist in Tasmanië zo goed tot zijn recht komt, want hij was betrokken bij de ontwikkeling van de sportwagen. “Het was fascinerend om de compromisloze benadering van Porsche Engineering van dichtbij mee te maken en om te zien hoe de beste sportwagenfabrikant ter wereld elektrisch rijden mogelijk maakt. Ik hou van de Taycan Cross Turismo omdat ik een buitenmens ben. Hij levert de prestaties van een echte sportwagen en is ook ruim. En dankzij de extra bodemvrijheid kun je op plekken komen waar je met een andere sportwagen niet naartoe kunt rijden."
e-Fuels
Op het gebied van elektrische aandrijflijnen is Porsche goed op weg. En Webber rijdt niet voor niets met zijn Taycan in Tasmanië. De toewijding van de sportwagenfabrikant om naast elektrische auto’s ook emissievriendelijke e-Fuels te introduceren heeft geleid tot een forse investering in HIF Global LLC, een internationaal collectief van projectontwikkelaars van e-Fuel productiefaciliteiten. HIF Asia Pacific, een volledige dochteronderneming van HIF Global, werkt in Tasmanië aan een productiefaciliteit voor bijna CO2-neutrale e-Fuels.
“En rijden op een plek als deze herinnert je eraan waarom we ons milieu moeten beschermen voor toekomstige generaties. Porsche blijft dan ook gefocust op duurzame technologieën, zoals elektrische aandrijflijnen en vloeibare e-Fuels met het potentieel om de CO2-uitstoot te verminderen.”
Een effectieve manier
Deze Tasmaanse HIF-faciliteit gaat een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatbeschermingsplannen van Porsche. De faciliteit gaat naar verwachting tot 100 miljoen liter e-Fuel per jaar produceren, waardoor de wereldwijde CO₂-uitstoot met ongeveer 260.000 ton per jaar kan worden verminderd - het equivalent van het koolstofvrij maken van 52.000 auto's. De productiefaciliteit gaat e-Fuels op een emissievrije manier produceren, waarbij het water voor elektrolyse voornamelijk wordt gewonnen uit bioafval. "Het gebruik van e-Fuels is een effectieve manier om de CO₂-uitstoot te verminderen", zegt Webber. “Zo kunnen Porsche-liefhebbers niet alleen kiezen voor een volledig elektrische sportwagen, maar ook blijven genieten van hun Porsche met verbrandingsmotor met een zo klein mogelijke impact op het milieu”.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!