Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Dankzij een sterk derde kwartaal ziet Porsche AG zijn omzet groeien met 12 procent

Uitgegeven door Peter Vader • 3 november 2018 13:06 • Print artikel

Dankzij een sterk derde kwartaal heeft Porsche AG het bedrijfsresultaat, de omzet, het aantal afleveringen én het personeelsbestand in de eerste negen maanden van dit jaar wederom zien groeien. Het bedrijfsresultaat groeide ten opzichte van dezelfde periode in 2017 met circa 11 procent tot 3,3 miljard euro. De omzet steeg met 12 procent tot 19,1 miljard euro. De winstmarge kwam uit op 17,4 procent. Het totale aantal afleveringen nam met 6 procent toe tot 196.562 exemplaren. Het personeelsbestand groeide ook. Porsche had eind september 31.753 werknemers in dienst (+8%).

Oliver Blume, CEO van Porsche AG: “Vooral voor de Panamera en ons icoon, de 911, zagen we een zeer sterke toename in de vraag. Daar staat een zeer sterk personeelsbestand achter. We gaan daarbij in de richting van een nieuw record van 32.000 werknemers. Ongeveer een kwart van alle 1.200 nieuwe banen voor de productie van de elektrisch aangedreven Taycan is inmiddels ingevuld. Nu de Raad van Toezicht groen licht heeft gegeven voor de productie van de Taycan Cross Turismo (het productiemodel van de tweede elektrisch aangedreven Porsche), verwachten we nog eens 300 mensen extra aan te nemen."

Porsche Oilver Blume
Oliver Blume: "Vooral voor de Panamera en ons icoon,
de 911, zagen we een zeer sterke toename in de vraag"


Volgens Lutz Meschke, bij Porsche verantwoordelijk voor Finance en IT, is het sterke resultaat in het derde kwartaal te danken aan positieve mixeffecten en het toegenomen volume. Daar tegenover staan negatieve effecten van ongunstige wisselkoersen, hoge investeringen voor elektrificatie en de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsgebieden.

Porsche Lutz Meschke
Lutz Meschke: "Positieve mixeffecten en toegenomen volume zorgen voor het sterke resultaat."

Uitdagingen
Volgens Meschke levert het sterke derde-kwartaalresultaat het momentum voor een uitdagende eindejaarsprint: “Naast economische en politieke onzekerheden heeft Porsche ook te maken met de overgang naar de nieuwe WLTP-testcyclus en benzinepartikelfilters, en daarbij het afscheid van de dieselmotor.” De nieuwe emissiewetgeving is sinds 1 september van kracht. Als onderdeel van de overgang worden nieuwe modellen stapsgewijs ingevoerd. Dat leidt tot een tijdelijke beperking van het aanbod.

Sterke groei in Europa
In de eerste negen maanden van 2018 realiseerde Porsche vooral in Europa een sterke groei. In totaal werden er 66.551 nieuwe Porsches afgeleverd (+9%). In Duitsland bedroeg de groei zelfs 13 procent (24.709 afleveringen). In China, de belangrijkste individuele markt voor Porsche, groeide het aantal afleveringen met 4 procent tot 56.254. Het totale aantal afleveringen van Porsche kwam in de eerste negen maanden van dit jaar uit op 196.562 exemplaren (+6%).

Porsche Panamera

Panamera populair
De Panamera was binnen de modellenrange de sterkste groeier: in de eerste negen maanden van 2018 werden er 60 procent meer afgeleverd dan in dezelfde periode in 2017. In Europa was meer dan 60 procent van alle afgeleverde Panamera’s voorzien van plug-in hybridetechnologie. Het aantal afleveringen van de 911 steeg met 19 procent. De Macan en de Cayenne blijven de bestverkochte modellen met respectievelijk 68.050 en 49.715 afleveringen.

Porsche 991 911

Evenaring van het recordniveau
Over heel 2018 verwacht Porsche het recordaantal afleveringen van 2017 (246.375) te evenaren. Ondanks grote uitdagingen in het vierde kwartaal gaat Porsche ten opzichte van 2017 uit van een stijging van de omzet, vooral door betere mixeffecten. Het doel is om vergeleken met vorig jaar een stabiel bedrijfsresultaat te realiseren. Het strategische doel van een winstmarge van 15 procent blijft onveranderd.

Porsche results 2018 infograph

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS