Formule 1

Zowel Nico Hulkenberg als Kevin Magnussen zijn gediskwalificeerd

Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 mei 2024 19:21

De FIA heeft bekendgemaakt dat zowel Nico Hulkenberg als Kevin Magnussen zijn gediskwalificeerd voor de Grand Prix van Monaco na een technisch mankement. Haas werd doorverwezen naar de stewards na een controle na de kwalificatie. De technische afgevaardigde van de FIA voor de F1, Joe Bauer, had opgemerkt dat de “instelposities van het bovenste achtervleugelelement” niet in overeenstemming waren met de reglementen.

Haas F1

In het FIA-document stond destijds “De LHS [linkerkant] en RHS [rechterkant] buitenste zone van de verstelbare elementen [van de achtervleugels] overschreden de maximaal toegestane 85 mm bij beide auto's”.

De stewards kwamen tot de conclusie dat de achtervleugel van de Haas niet voldeed aan de regels. In de regels staat dat met betrekking tot DRS: “De afstand [op het Y-vlak] tussen de twee secties van de achtervleugelprofielen in hun dichtstbijzijnde positie moet liggen tussen 10 mm en 85 mm”.

De stewards merkten op dat de “instelposities van de bovenste achtervleugelelementen het maximum toegestane van 85mm overschreden onder artikel 3.10.10.h van de Technische Reglementen”.

Onverwacht zijn beide Haas-auto's gediskwalificeerd voor deze technische overtreding. De stewards zeiden: “Het team heeft uitgelegd dat dit het gevolg was van een onopzettelijke fout van hun kant bij het instellen van de vleugelklepopening. De gebruikte vleugel was een nieuw ontwerp dat voor het eerst werd gebruikt in Monaco. Het oude ontwerp was zo ingesteld dat het voldeed aan de reglementen, waarbij de grootste opening werd gemeten vanaf het midden van de vleugel.

“Bij het nieuwe ontwerp zat de grootste spleet aan de uiteinden van de vleugel, maar het team had zijn monteurs niet getraind om de spleet volgens het nieuwe ontwerp in te stellen, waardoor het niet aan de regels voldeed.

“De plicht om de Technische Reglementen strikt na te leven ligt te allen tijde bij de deelnemer. Het team suggereerde dat er geen prestatievoordeel was behaald door de niet-naleving. Artikel 1.3.3 van de Internationale Sportcode maakt duidelijk dat dit niet relevant is.

“Het team was openhartig in het toegeven van zijn fout. De vleugel voldeed verder aan het Technisch Reglement en het technische team van de FIA bevestigde dat ze tevreden waren met de verklaring van het team voor de fout. Gezien de toegegeven overtreding van het reglement hebben we auto 20 en auto 27 gediskwalificeerd voor het kwalificatieklassement.”

De auto's van Haas kwalificeerden zich respectievelijk als 12e en 15e, maar zullen zondag vanuit de pitstraat moeten starten.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS