Formule 1

Wolff heeft nul zorgen' dat hoger beroep Racing Point zal aantonen dat Mercedes regels brak

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 augustus 2020 17:38

SILVERSTONE - Mercedes-teambaas Toto Wolff maakt zich geen zorgen dat zou blijken dat zijn team in strijd met de regels heeft gehandeld als beroep wordt aangetekend tegen de beslissing van de FIA over Racing Point.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix F1


Vijf teams - de helft van de Formule 1-grid - hebben de FIA op de hoogte gesteld van hun voornemen om in beroep te gaan tegen het vonnis van vrijdag over de auto's die de 'roze Mercedessen' worden genoemd. De stewards vonden dat Racing Point de regels brak door onderdelen van Mercedes te gebruiken als basis voor het ontwerp van de achterste brake ducts van de RP20.

Racing Point heeft duidelijke redenen de uitspraak te betwisten die hen 400.000 euro en 15 constructeurskampioenschapspunten zal kosten. Vier van hun rivalen - Ferrari, McLaren, Williams en protestant Renault - hebben diverse bezwaren tegen zowel het besluit, waardoor Racing Point de betwiste brake ducts kan blijven gebruiken, als tegen de sanctie, die zij te mild vinden.

Op vrijdag voorspelde Wolff "een zeer lang, zeer rommelig dispuut met betrekking tot advocaten" als het Internationaal Gerechtshof bij de kwestie betrokken raakt, "met een onbekende uitkomst voor zowel Renault als voor Racing Point."

Een verandering in het reglement tussen 2019 en 2020 staat centraal. Vorig jaar mochten teams brake ducts krijgen van rivalen; dit jaar werden de brake ducts geherdefinieerd als 'listed parts', wat betekent dat teams hun eigen remleidingen moeten ontwerpen.

Geoordeeld werd dat Racing Point in strijd met de sportieve voorschriften heeft gehandeld omdat de rear ducts die ze vorig jaar gebruiken, zijn gemodelleerd naar die van Mercedes van vorig seizoen. Cruciaal is dat Racing Point vorig jaar zowel de voorste als de achterste Mercedes-brake ducts had, maar niet met de rear ducts heeft geracet.

Hoewel het team is gestraft voor het gebruik van de onderdelen, heeft de FIA ook bepaald dat ze die mag blijven gebruiken omdat de onderdelen voldoen aan de technische voorschriften en het team de ontwerpinformatie die ze hebben verkregen niet kan 'verleren'.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS