Formule 1

Wat waren de updates aan de RB20 in Japan en brachten ze het gewenste resultaat? Adrian Newey geeft antwoord...

Uitgegeven door Peter Vader • 12 april 2024 17:00

In Japan werden bij Red Bull een reeks van updates geďntroduceerd. De insteek was om het slechte resultaat van Melbourne, een uitvalbeurt van Max Verstappen, maar snel te doen vergeten. Dat lukte goed en het positieve resultaat tekende zich al af tijdens de vrije training. Wat waren die upgrades? Ten eerste een kleiner horizontaal gedeelte van de buikinlaat en ten tweede nieuwe ventilatieopeningen naast de Halo, met als doel het koelsysteem van de auto te optimaliseren. De derde upgrade betrof de introductie van een nieuwe bodemspecificatie. Opnieuw met als doel het grondeffect te verbeteren. De op Mercedes geďnspireerde zero sidepods-achtige buiken zijn inmiddels verdwenen, nadat er aan het begin van het seizoen nogal veel negatieve verhalen over de ronde deden.

Adrian Newey F1 Red BullAdrian Newey: "Ik denk dat het Japan-weekend dus sowieso prima zou zijn geweest."

De vraag die velen zichzelf hebben gesteld is echter de volgende: zou Red Bull ook zonder updates in Suzuka hebben gewonnen? Het antwoord hierop kwam van Adrian Newey, die tijdens een interview met Sky Sports verklaarde: "In theorie kennen we onze prestaties. Voor zover we kunnen zien aan de druksensoren en loadcellen, heeft het systeem zijn beloften in de windtunnel, gewoon waargemaakt. Het was een kleine stap voorwaarts. Ik denk dat het Japan-weekend dus sowieso prima zou zijn geweest. We weten allemaal dat alles op tijd samen zal vallen, dus laten we vooral blijven pushen."

Hoewel Red Bull het project met de RB20 verder is doorontwikkeld, herhaalde Newey nogmaals dat de auto het resultaat is van dezelfde uitgangspunten als bij de RB18: “Het hele ontwerp van de RB20 is erg vergelijkbaar gebleven. Het is de derde generatie sinds 2022. De aerodynamische principes die je op de auto van dit jaar ziet vergeleken met die van vorig jaar, zijn een pad dat we sinds begin 2022 zijn ingeslagen. Het is gewoon een meer extreme versie. Het hele principe, inclusief het bovengedeelte van de body, is een soort uitbreiding van een principe waar we vorig jaar al hard aan zijn begonnen te werken.”

Sergio_Perez_Nr11__GP_Japan

Red_Bull_team_winnaar_GP_Japan



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS