Formule 1

Vanaf 2024 40 auto's op de FIA WEC-grid; ACO-president Pierre Fillion: "Op sommige circuits..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 september 2023 12:29

Dit jaar staan er 36 auto’s op de grid in het FIA World Endurance Championship. Mogelijk dat dit kan uitbreiden naar 40 in het komende jaar. De wens om meer ruimte te vinden komt door de populariteit van de LMH- en de nieuwe LMGT3-klasse. BMW, Alpine, Lamborghini en Isotto Fraschini stappen in 2024 in de LMH-klasse. Mogelijk gaat Cadillac een tweede auto inzetten en komen er nog twee klanten-Porsches 963 bij. Daarmee stijgt het aantal deelnemende auto’s naar 20. Ook de LMGT3 heeft grote interesse van diverse fabrikanten. Er lijken 16 plekken nodig te zijn voor acht fabrikanten die ieder via een klantenteam auto’s willen inzetten. De ACO zegt dat er best werk aan de winkel is om meer dan 36 auto’s een plek op de grid te geven.

WEC_seizoen_2023_Spa-Francorchamps_pitstraat

"We zijn beperkt door het aantal garages dat we op sommige circuits hebben”, zegt ACO-president Pierre Fillon tegen het Amerikaanse Motorsport. "Dus we zijn aan het kijken wat we kunnen doen, maar we zouden 40 auto's kunnen hebben." Een mogelijkheid zou kunnen zijn om de LMGT3-teams vanuit een enkele pitbox te laten werken. Waarop de Fransman alleen zegt dat er naar alle mogelijke opties wordt gekeken en dat er een besluit kan vallen tijdens de aankomende vergadering van de FIA Endurance Commissie.

De ACO geeft prioriteit in de LMGT3 aan de automerken zoals Ferrari, Porsche, BMW en Lamborghini, omdat zij ook een LMH inzetten. Ook Lexus en Chevrolet lijken verzekerd te zijn van twee plekken, omdat hun zustermerken in de hoofdklasse rijden. Aston Martin krijgt waarschijnlijk een plek, ondanks dat zij niet in de LMH rijden, maar vanwege hun lange betrokkenheid bij het kampioenschap. Deze dateert al vanaf de oprichting van het FIA WEC. Mercedes heeft inmiddels ook haar interesse getoond, maar zij is niet actief in de Hypercarklasse.

Vanaf 2025 lijkt de situatie nog complexer te worden. Lamborghini lijkt dan met een tweede LMDh te komen, maar ook Aston Martin lijkt haar intrede te doen met de Valkery in de LMH. Het lijkt erop dat daardoor de LMP2 langzaam verdrongen wordt door de LMH en LMGT3. Wel veelbelovend dat er zo veel interesse is!

Pierre_Fillon_Le_Mans"We zijn beperkt door het aantal pitboxen dat we op sommige circuits hebben”, zegt ACO-president Pierre Fillon en vervolgt: "Dus we zijn aan het kijken wat we kunnen doen, maar we zouden 40 auto's kunnen hebben."

WEC_seizoen_2023_LMH_en_LMDh



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS