Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Spannende finale bij de start van het seizoen 2023 NLS: Dries Vanthoor en Maxime Martin van Rowe Racing winnen!

Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 23 maart 2023 04:21

Nürburgring Endurance Series

Een spannend duel in de laatste meters, het beste weer en een evenwichtige krachtsverhouding. Dat alles werd geboden tijdens de 68e ADAC Westfalenfahrt bij de start van het nieuwe seizoen van de Nürburgring Endurance Series. Dries Vanthoor en Maxime Martin van ROWE RACING tekenden met hun BMW M4 GT3 als eerste de winnaarslijst. De twee nieuwe BMW-rijders leverden een vlekkeloze prestatie over 28 ronden en kwamen na vier uur met 6,435 seconden voorsprong op de concurrentie over de finish.

Dries Vanthoor en Maxime Martin van ROWE RACING

In de slotminuten moest Vanthoor zich verdedigen tegen uitgerekend zijn voormalige merkgenoot Kim-Luis Schramm in de Scherer Sport PHX Audi R8 LMS GT3 EVO II. Ondertussen waren de twee slechts 1,5 seconden van elkaar verwijderd. De taak werd voor beiden des te lastiger omdat er nog diverse Code 60-fasen stonden te wachten. Soms profiteerde de een, soms de ander. Uiteindelijk hield Vanthoor het hoofd koel en wist de #99 BMW M4 GT3 als eerste naar huis te brengen.

NES

Het merkwaardige: de zusterauto met de #98 werd ook bestuurd door Vanthoor en Martin en verzamelde in het begin zelfs enkele leidende kilometers, maar stond ondertussen in de pits geparkeerd omdat het team alleen deze twee rijders beschikbaar had."Alles was hier nieuw voor Maxime en mij, maar de auto is super op de Nordschleife", zei Vanthoor. "De Audi achter me was op het einde vrij sterk. In de laatste ronde heb ik hard gepusht en geprobeerd ver genoeg weg te komen. Met een beetje geluk kon ik door wat verkeer een groter gat slaan."

Nürburgring Endurance Series

Omdat de teams in het GT3-veld op verschillende strategieën vertrouwden, nam de ROWE RACING BMW ook pas in ronde 22 officieel de leiding. Hoewel Team Scherer Sport PHX dezelfde tactiek gebruikte, was dat uiteindelijk niet genoeg voor Schramm en zijn teamgenoot Ricardo Feller. "We verloren ook wat tijd bij de laatste pitstop", zei Schramm. "Zij waren overall ook wat sneller."

Marcel Marchewicz en Marek Böckmann in de Mercedes-AMG GT3 van Schnitzelalm Racing kwamen op 48,501 seconden achterstand over de finish, waarmee de merkendiversiteit met drie fabrikanten op het podium compleet was. "We hebben in de winter veel gewerkt, zowel aan de technische kant als aan ons coureurs in de simulator", zei Marchewicz. "De startfase was spectaculair en er waren veel mooie inhaalmanoeuvres. Het was echt leuk om op de Nordschleife te rijden. We hebben vandaag allebei echt voor ons leven gereden," zei Böckmann.

Marcel Marchewicz en Marek Böckmann in de Mercedes-AMG GT3 van Schnitzelalm Racing

In tegenstelling tot de andere Mercedes-teams vertrouwden zij op Goodyear-banden en behaalden daarmee de vierde plaats in de kwalificatie. De vierde tot zesde plaats in de race werd ook beslist door Audi, BMW en Mercedes. Audi Sport Team Car Collection eindigde voor BMW Junior Team en Mercedes-AMG Team Bilstein. Daarachter stonden de modellen die tot de nieuwkomers behoren en vooral in de belangstelling van de fans stonden. Het racedebuut in de laatste gehomologeerde versie van de Porsche 911 GT3 R leverde Manthey EMA de zevende plaats op, voor de Evo-versie van de Lamborghini Huracán van Abt Sportsline. Ook het debuut voor de Ferrari 296 GT3 in handen van WTM by Rinaldi Racing was succesvol met de tiende plaats voor de nieuwe Porsche 911 GT3 R van Falken Motorsports.

Twee van de mede-favorieten uit het GT3-veld zagen de geblokte vlag niet. Daartoe behoorde de BMW M4 GT3 van Walkenhorst Motorsport, die aanvankelijk met Jakub Giermaziak de pole position bezette, maar kort voor de finish met een lekke band uitviel. Ook de tweede Audi R8 LMS GT3 EVO II van Scherer Sport PHX scoorde geen telbaar resultaat omdat er een crashte.

De tweede race van de Nürburgring Endurance Series vindt plaats op 1 april. De NIMEX 47e DMV 4h Race vindt plaats over de klassieke raceafstand van vier uur. Kaarten zijn verkrijgbaar voor 20 euro (kinderen tot 14 jaar gratis) op vln.de/tickets en aan de kassa's. Hiermee krijgt u toegang tot de open tribunes op het Grand Prix-circuit, tot de exclusieve toeschouwerszones Brünnchen en Pflanzgarten, alsmede tot de paddock, de pitstraat, de startopstelling en tot het motorsportbelevingsmuseum ring°werk.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS