Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

SPECIAL - Iron Lynx Ferrari wint TotalEnergies 24 Hours of Spa met onvergetelijke finish; Rik Breukers winnaar Silver Cup

Uitgegeven door Peter Vader • 2 augustus 2021 09:01 • Print artikel

Een onvergetelijke TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 is gewonnen door Ferrari, nadat een foutloos optreden van Iron Lynx het Italiaanse merk zijn eerste triomf in de Ardennen sinds 2004 bezorgde, waarmee een einde kwam aan meer dan een decennium van Duitse dominantie. De #51 auto was altijd de snelste op de baan in natte en droge omstandigheden, of het nu Alessandro Pier Guidi, Côme Ledogar of Nicklas Nielsen achter het stuur was. Hij startte als 13e op de grid van 58 auto's, reed om het vierde uur als tweede en reed op tijd naar voren om de maximale Fanatec GT World Challenge Europe Powered by AWS Endurance Cup-punten te behalen op een kwart van de race.

TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 zinderende finish

De Italiaanse ploeg werd kort voor middernacht teruggeworpen toen het een overtredingsboete bij het tanken kreeg, maar bleef stevig in de jacht. Pier Guidi was de ster van een geweldige nachtstint, die ervoor zorgde dat de Ferrari op halve afstand opnieuw aan de leiding ging, wat nog eens 12 punten toevoegde aan de Endurance Cup-telling. Toen de zon boven het circuit opkwam om het laatste duwtje richting de geblokte vlag te geven, kwam de #32 Audi Sport Team WRT-auto naar voren als de meest serieuze uitdager van de Ferrari. Vanaf de 54ste plaats - na een rampzalige kwalificatie - maakte het rijderstrio Dries Vanthoor, Charles Weerts en Kelvin van der Line een memorabele comeback. Zondagochtend om 09:00 uur reed hij als tweede, hoewel in deze etappe de leidende Ferrari 40 seconden voorsprong had op de kop van het veld.

Pas in de laatste vier uur barstte de strijd om de overwinning los. Het was in dit stadium dat Nielsen zwaar verkeer tegenkwam bij Blanchimont, waardoor Van der Linde de gelegenheid kreeg om bij de Bus Stop-chicane te passeren. De Audi-coureur dook naar buiten en had even zijn neus vooraan, zij het dat de barrières tijdens deze manoeuvre wel héél snel naderden.

TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 winnaars PRO

De race bouwde zich op naar een zinderende finale tot aan de finish. Bij de voorlaatste ronde pitstops klom Pier Guidi aan boord van de Ferrari, terwijl Vanthoor in de Audi werd geïnstalleerd. In een strijd tussen twee elitecoureurs van het internationale GT-racen was het de Italiaan die als beste uit de bus kwam en gedurende het 23e uur een voorsprong van meer dan 20 seconden behaalde toen hij voor de laatste keer stopte en Pirelli-slicks liet monteren.

Toen Vanthoor een ronde later stopte, leek er niets te zijn dat Audi Sport Team WRT kon doen om hun coureur vooraan te krijgen, maar het Belgische team had nog een laatste hand te spelen. Hoewel de baan droog bleef, werden er regenbanden op de #32 gemonteerd. Het was een geïnspireerde keuze: de hemel ging open op het moment dat Vanthoor weer op het circuit kwam op de top van Raidillon, wat de Audi-coureur een enorm voordeel bezorgde.

Pier Guidi probeerde zich met slicks staande te houden, maar toen de regen heviger werd, deed hij er goed aan om de auto gewoon in de goede richting te houden. Iron Lynx had geen andere keuze dan hun coureur binnen te halen voor een nieuwe stop en de leiding over te dragen aan Audi Sport Team WRT. Ondertussen raakte de #33 Rinaldi Racing Ferrari de barrières op de Kemmel Straight, wat de tussenkomst van de safety car vereiste.

Toen het peloton eenmaal was verzameld, had Vanthoor vijf auto's tussen hem en de Iron Lynx Ferrari met nog iets minder dan een half uur te gaan. Het leek een bijna onmogelijke opgave, maar Pier Guidi gaf zichzelf een kans door enorm te keer te gaan in het verkeer en velen in twee ronden tijd voorbij te gaan. De jager was de opgejaagde geworden.
TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 winnaars Silver Cup

Het was al snel duidelijk dat de Ferrari veel comfortabeler en sneller was in natte omstandigheden, met Pier Guidi zichtbaar sneller door Raidillon. Hij had slechts een paar ronden nodig om Vanthoor aan de binnenkant in te halen en kreeg zijn eerste kans om Les Combes in te halen met nog 10 minuten op de klok. De Audi-coureur hield stand, maar Pier Guidi kreeg een paar bochten later nog een kans.

Op hoge snelheid en op een doorweekt circuit durfde de Italiaan de buitenkant van Vanthoor bij Blanchimont om te gaan. In een beweging die nog jaren zal worden herhaald en herinnerd, stak Pier Guidi aan de Audi voorbij en nam de leiding in de race. Vanthoor had er geen antwoord op. Een paar ronden later kwam de #51 Iron Lynx-machine over de streep en behaalde Ferrari's eerste TotalEnergies 24 Hours of Spa-overwinning sinds 2004 en de eerste voor een niet-Duits merk tijdens het GT3-tijdperk.

Achter het leidende duo maakte de #95 Garage 59 Aston Martin het algemene podium compleet en was het de enige andere auto in dezelfde ronde als de leiders. De bemanning van Nicki Thiim, Marco Sørensen en Ross Gunn reed een anonieme race, trok zelden de aandacht, maar reed een snelle en foutloze race om het eerste algemene podium van Aston Martin sinds 2008 te behalen. Op zichzelf ook een topprestatie!

Audi Sport Team WRT werd vierde met zijn #37 auto, gevolgd door de #47 KCMG Porsche en de #25 Audi Sport Team Saintéloc. JOTA was een geweldige zevende om McLaren daarmee zijn beste algemene resultaat ooit te bezorgen in de Ardennen, gevolgd door de #63 Orange1 FFF Racing Lamborghini, de #66 Audi Sport Team Attempto en de #89 AKKA ASP Mercedes-AMG.

TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 divisiewinnaars

Madpanda Motorsport won de Silver Cup met zijn #90 Mercedes-AMG, waarmee het jonge team met onze eigen Rik Breukers zijn grootste succes tot nu toe heeft behaald. De auto, die voor de race als een buitenstaander werd beschouwd, profiteerde van een vroege regenbui om na twee uur op voorsprong te komen en bleef daarna aan de kop van de klasse. Het was echter zelden een lange weg vrij, vooral nadat een drive-through-penalty voor baanlimieten de #159 Garage 59 Aston Martin in staat stelde om dichterbij te komen. Maar de bemanning van Perez Companc, Rik Breukers, Patrick Kujala en Ricardo Sanchez hadden het tempo om weg te trekken wanneer dat het meest nodig was en hun hoofd koel te houden tijdens de laatste stortbui om een populaire klasse zege te claimen. Toksport WRT werd tweede en zorgde voor een een-twee van Mercedes-AMG, terwijl Garage 59 derde werd bij de geblokte vlag.

AF Corse voegde nog meer zilverwerk toe aan de Ferrari-reeks door een een-twee-finish in ProAm te behalen, de vijfde overwinning in de klasse en de eerste sinds 2015. De #53 line-up van Duncan Cameron, Matt Griffin, Rino Mastronardi en Miguel Molina kwam als beste uit de bus tegenover zusterauto #52, wat een comfortabele voorsprong opleverde tijdens het laatste derde deel van de race. Dit was een vintage jaar voor de 488 GT3, die dankzij Sky Tempesta Racing ook nog als vierde eindigde. De enige indringer was de #77 Barwell Motorsport Lamborghini, die als derde op het podium in de klasse eindigde.

TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 winnaars AM Cup

De Hägeli by T2 Racing claimde de overwinning in de volledig Porsche strijd om de Am Cup eer. Hij was verwikkeld in een hevig gevecht met de #23 Huber Motorsport-auto, die tegen de ochtenduren zijn koppositie had verloren vanwege een zware crash in Raidillon. Tegelijkertijd werd de inschrijving van Hägeli by T2 Racing de garage in gereden, maar het team kon opnieuw deelnemen aan de race en de overwinning behalen met Pieder Decurtins, Manuel Lauck, Marc Basseng en Dennis Busch.

Zoals altijd waren er pechverhalen. De #63 Lamborghini zag er tijdens de nachtelijke uren sterk uit, maar verloor een ronde nadat hij twee drive-through-straffen kreeg voor te hard rijden in de pitlane. Het had zich teruggevochten naar de vierde plek, maar werd geraakt met een nieuwe drive-through omdat de Ferrari #93 in een spin was geraakt door een lekke band met nog twee uur te gaan, hetgeen nog meer tijd kostte.

TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 winnaars ProAm Cup

De Mercedes-AMG-uitdaging haperde in de vroege ochtend toen de door de fabriek ondersteunde #88 AKKA ASP werd gedwongen uit te vallen met een kapotte linker-achter demper. Nadat hij vanaf pole was gestart, bleef de auto een grote kanshebber op de overall-overwinning voor het grootste deel van de race en reed hij als derde, achter de uiteindelijke twee finishers, toen het noodlot toesloeg.

Evenmin was het geluk aan de zijde van de vier ploegen die binnen 22 minuten na de start werden uitgeschakeld in een megacrash. Gelukkig kwamen alle betrokken coureurs er echter zonder ernstige verwondingen vanaf, een bewijs van het toegewijde werk van de hulpdiensten op het circuit en de ongelooflijke veiligheidsnormen van moderne GT3-auto's.

Uiteindelijk moet de 2021-editie herinnerd worden als een èchte klassieker. De komst van hevige regen tijdens het laatste uur en de ongelooflijke strijd om de overwinning die daarop volgde, had niet beter kunnen worden beschreven, terwijl de bandenkeuze van Audi Sport Team WRT een meesterlijk staaltje strategie was. Op het einde was het echter onmogelijk om het tempo van Pier Guidi in de slotminuten te overtreffen. Zijn pass op Blanchimont was absoluut de overwinning waardig in de grootste race op de kalender.

TotalEnergies 24 Hours of Spa 2021 sartveld 2021 door eau Rouge

Alessandro Pier Guidi, #51 Iron Lynx Ferrari: “Ik heb vaak geprobeerd om deze race te winnen, en na twee tweede plaatsen algemeen en twee overwinningen in de ProAm Cup, ben ik erg blij met deze algemene overwinning. We leidden de race voor het grootste deel van de tijd, maar in het laatste half uur leek alles verloren. Na de herstart besloot ik alles te geven – ik had geen keus. Misschien was het niet de gelukkigste inhaalactie van Dries, maar hij maakte een klein foutje bij het verlaten van Stavelot en ik slaagde erin langszij te komen. Ik weet niet waarom, maar ik voelde dat ik ervoor moest gaan en het werkte. Dit is een ongelooflijk gevoel en het zal wat tijd kosten om te begrijpen wat we hebben gedaan."

Dries Vanthoor, #32 Audi Sport Team WRT: “Voor mijn laatste pitstop meldde ik dat er een grote donkere wolk richting het circuit kwam en het team besloot meteen om voor de wets te gaan. Dat was een heel goede zet. Maar toen de lichten op groen sprongen, voelde ik meteen dat ik niet alle grip had die ik graag had gewild. Ik was niet verrast toen het team me vertelde dat de Ferrari me inhaalde. Ik heb alles geprobeerd, maar toen hij langszij kwam, probeerde ik het eerlijk te spelen en we raakten elkaar niet. Ze waren sowieso snel, zowel in het droge als in het natte.”

Ezequiel Perez Companc, #90 Madpanda Motorsport Mercedes-AMG: “Ik heb me de hele week geamuseerd! Dit is het hoofddoel van Madpanda: we zijn een ‘pandemisch’ team en we proberen vreugde te brengen aan mensen die het moeilijk hebben. We hebben heel hard gewerkt voor dit resultaat, en aangezien we nieuw zijn, waren er niet veel mensen die in ons geloofden. Ik ben nu echt trots en wil elk lid van het team bedanken.”

Duncan Cameron, #53 AF Corse Ferrari: “Wat een nagelbijter! Ik zat in mijn camper toen ik de regen op het dak hoorde vallen en ik was blij dat ik niet in de auto zat! We hadden een geweldige strategie en het hele team heeft perfect werk geleverd. Geweldig!"

Manuel Lauck, #166 Hägeli van T2 Racing Porsche: “Dit team is pas aan het begin van het jaar opgericht en natuurlijk misten we wat ervaring. We verloren een uur omdat we het stuur moesten repareren, maar toen we zagen dat de andere Porsche was gecrasht, waren we vastbesloten om de race uit te rijden. Uiteindelijk hebben we gewonnen en daar ben ik best blij mee."

Foto's: SRO | Jules Benichou - 21creation

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS