Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

SPECIAL: De gloednieuwe BMW M3 CS + FOTO'S

Uitgegeven door Deni Volkers • 26 januari 2023 17:01 • Print artikel

BMW M GmbH blijft zich richten op het toevoegen van zeer aantrekkelijke special-edition modellen aan het assortiment in 2023. De volledig nieuwe BMW M3 CS (brandstofverbruik gecombineerd: 10,4 - 10,1 l/100 km [27,2 - 28,0 mpg imp]; CO2-uitstoot gecombineerd: 234 - 229 g/km in de WLTP-cyclus; cijfers voor de NEDC-cyclus: - ) geeft nog meer intensiteit aan de race-allure die kenmerkend is voor de succesvolle high-performance modellen van de onderneming voor het premium midsize segment. Een intelligente lichtgewicht constructie met een groot aantal met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) componenten, plus een verhoogd motorvermogen, een chassis op maat, exclusieve designelementen en een specificatie die met precisie is afgestemd op een opwindende prestatie-ervaring op het circuit, worden gecombineerd met de functionaliteit en de dagelijkse bruikbaarheid van de BMW M3 Sedan. Dit geeft de BMW M3 CS een geheel eigen karakterprofiel: een vermogen om onversneden M gevoel te serveren dat zowel op de weg als op het circuit elke kilometer boeit.

Het aandrijflijnconcept van de nieuwe BMW M3 CS combineert een 405 kW/550 pk sterke zescilinder lijnmotor met een achttraps M Steptronic transmissie en het M xDrive intelligente vierwielaandrijvingssysteem. Samen zorgen ze voor een tijd van 0 tot 100 km/u (62 mph) van 3,4 seconden en superieure rijeigenschappen die vanuit elk van de vier zetels kunnen worden genoten. De nieuwe BMW M3 CS wordt vanaf maart 2023 in een beperkte oplage gebouwd in de BMW Group fabriek in München, en de gefaseerde introductie begint dezelfde maand. De VS, Duitsland, het VK en Japan zijn de belangrijkste verkoopregio's voor het nieuwe speciale model.

BMW M3 CS

Meer vermogen, minder gewicht, overtuigende prestaties.

Een formule met meer vermogen en minder gewicht geeft de nieuwe BMW M3 CS overtuigende prestaties en een exclusieve uitstraling. Het vermogen wordt geleverd door een speciaal voor de BMW M3 en BMW M4 ontwikkelde versie van de hoogtoerige zescilinder lijnmotor met M TwinPower Turbo technologie. Deze 3,0-liter unit vormt ook de basis voor de motor die de BMW M4 GT3 in 2022 naar de DTM-toerwagentitel reed.

De motor onder de motorkap van de nieuwe BMW M3 CS beschikt dus ook over een groot aantal technologische details die rechtstreeks zijn afgeleid van de motor voor racewagens. Zijn carter heeft een hulsvrije, gesloten dekconstructie en is extreem stijf, waardoor het geschikt is voor zeer hoge verbrandingsdrukken. Gewichtsbesparende cilinderboringen met een draadbooggespoten ijzeren coating verminderen de wrijvingsverliezen. De gesmede lichtgewicht krukas ondersteunt de vermogensopbouw met zijn uitzonderlijk hoge torsieweerstand en voedt tegelijkertijd de hoge toerentallen van de motor. De cilinderkop heeft een 3D-geprinte kern, waardoor de koelkanalen in een optimale opstelling kunnen worden geleid voor een temperatuurregeling die met conventionele metaalgietmethoden onmogelijk zou zijn. Het olietoevoersysteem is ontworpen voor de specifieke uitdagingen van het gebruik op het circuit, net als het koelsysteem.

BMW M3 CS

De rechte zescilinder levert 405 kW/550 pk

Deze zorgvuldig op maat gemaakte wijzigingen weerspiegelen de niet aflatende aandacht voor hoge toerentallen en maximale vermogensafgifte met de motor in de nieuwe BMW M3 CS. Het aanzienlijke opwaarderingspotentieel van de unit maakte de weg vrij voor een 30 kW/40 pk hoger piekvermogen in vergelijking met de BMW M3 Competition Sedan met M xDrive (brandstofverbruik gecombineerd: 10,1 - 10,0 l/100 km [28,0 - 28,2 mpg imp]; CO2-emissies gecombineerd: 230 - 228 g/km in de WLTP-cyclus; cijfers voor de NEDC-cyclus: - ), wat resulteerde in 405 kW/550 pk. Deze vermogenstoename werd bereikt dankzij gerichte aanpassingen aan de M TwinPower Turbo-technologie van de motor en vergde geen concessies op het gebied van stabiliteit of duurzaamheid. De aanpassingen bestonden voornamelijk uit een verhoging van de maximale laaddruk van de twee mono-scroll turbo's van 1,7 naar 2,1 bar en enkele modelspecifieke aanpassingen aan het motormanagement.

Daarnaast zorgt een speciaal ontworpen motorsteun met verhoogde veerconstante voor een extreem stijve verbinding tussen de krachtbron en de voertuigconstructie. Een druk op het gaspedaal wordt daarom begroet door een nog scherpere motorrespons en een directe overdracht van het vermogen aan de aandrijflijn. De motor van de nieuwe BMW M3 CS levert een maximumkoppel van 650 Nm (479 lb-ft) vanaf slechts 2.750 t/min en houdt dat koppel aan tot 5.950 t/min. Het maximale vermogen wordt gegenereerd bij 6.250 t/min en eindigt bij 7.200 t/min.

De specifieke prestatiekenmerken van de unit worden gedomineerd door zijn onverminderde vermogensafgifte tot in de hoogste regionen van het toerentalbereik. Dit gaat gepaard met de emotioneel opzwepende soundtrack van het uitlaatsysteem met twee takken, met elektrisch bediende kleppen, een titanium achterdemper met gewichtsbesparend design en - zoals gebruikelijk bij M - twee paar uitlaatpijpen in matzwart. Door voor de motorinstelling in het M Setup-menu de standen SPORT of SPORT+ te kiezen, wordt het geluid van de aandrijving opgevoerd tot een geluid met onmiskenbare raceauto-ondertonen. Dit zorgt voor echte auditieve dramatiek, vooral bij het schakelen en de bijbehorende aanpassingen van het toerental.

BMW M3 CS

Optimaal vermogen op de weg brengen: achttraps M Steptronic-transmissie, M xDrive, actief M differentieel

Het koppel van de motor van de nieuwe BMW M3 CS wordt overgebracht via een achttraps M Steptronic transmissie met Drivelogic. Die wordt bediend met de M-specifieke keuzehendel op de middenconsole of met de koolstofvezel schakelpaddles op het stuurwiel. Met de in de keuzehendel geďntegreerde Drivelogic-knop kan de bestuurder de schakelkarakteristiek van de transmissie wijzigen, waarbij hij kan kiezen uit comfortgerichte, sportieve en circuitgeoptimaliseerde instellingen.

Zowel de tractie als de wendbaarheid van de nieuwe BMW M3 CS worden versterkt door de aanwezigheid van M xDrive vierwielaandrijving, die via een elektronisch gestuurde meervoudige plaatkoppeling in de tussenbak zorgt voor een volledig variabele en soepele verdeling van het motorvermogen tussen de voor- en achterwielen. De olietoevoer van de meervoudige plaatkoppeling is geoptimaliseerd om de vierwielaandrijving ook onder zware omstandigheden op het circuit goed te laten functioneren. De bias van de achterwielen en de manier waarop het systeem samenwerkt met het Active M Differential op de achteras - waarvan de werking ook volledig variabel is - dragen bij aan het kenmerkende M-gevoel bij het accelereren of het nemen van bochten.

Via het M Setup-menu kan de bestuurder overschakelen van de standaard 4WD-instelling naar de 4WD Sport-modus, die een nog groter deel van het motorkoppel naar de achterwielen stuurt. Bestuurders kunnen ook het DSC-systeem (Dynamic Stability Control) volledig uitschakelen en de 2WD-modus inschakelen. Door de aandrijfkracht alleen naar de achterwielen te sturen en elke interventie van de regelsystemen om de auto te stabiliseren te onderdrukken, betrekt deze instelling de ervaren bestuurder nog intensiever bij de rijervaring.

De motor, transmissie en M xDrive zorgen samen voor verbluffende acceleratietijden. De nieuwe BMW M3 CS heeft slechts 3,4 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren en 11,1 seconden om vanuit stilstand 200 km/u te bereiken. De acceleratie in het middengebied van 80 tot 120 km/u is voorbij in 2,6 seconden (in de vierde versnelling) of 3,3 seconden (in de vijfde versnelling). De BMW M3 CS wordt standaard geleverd met het M Driver's Package en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 302 km/u (188 mph).

BMW M3 CS

Op maat gemaakte tuning van de chassistechnologie en het DSC systeem; spoorbanden standaard

De ondersteltechniek van de nieuwe BMW M3 CS is exact afgestemd op de prestatiekenmerken van de motor, het totale voertuigconcept en de gewichtsverdeling. Ook de modelspecifieke instellingen van het DSC-systeem en de M Dynamic Mode zijn doelgericht afgestemd op de specifieke eisen van het rijden op hogesnelheidscircuits.

De individueel afgestelde askinematica en de op maat gemaakte wielcamberinstellingen, dempers, hulpveren en anti-rollbars dienen om de stuurprecisie, de overdracht van zijdelingse controlekrachten in bochten, de veer- en dempingsrespons en de positie van de wielen te optimaliseren. De elektronisch gestuurde dempers van het adaptieve M onderstel van de nieuwe BMW M3 CS zijn eveneens modelgebonden, net als de elektromechanische M Servotronic besturing met variabele overbrenging en het geďntegreerde remsysteem.

Tot de standaarduitrusting van het speciale model behoren M Compound remmen met remklauwen in rood of zwart. Er is ook de optie van M Carbon keramische remmen waarvan de remklauwen beschikbaar zijn in mat Goud of Rood. Tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW M3 CS behoren ook gesmede M lichtmetalen velgen in een exclusief V-spaaks design met Gold Bronze afwerking. Deze bijzondere M lichtmetalen velgen kunnen als optie ook in mat zwart worden besteld. De wielen met een diameter van 19 inch aan de vooras en 20 inch aan de achterzijde zijn standaard voorzien van speciaal voor het speciale model ontwikkelde spoorbanden van 275/35 ZR19 aan de voorzijde en 285/30 ZR20 aan de achterzijde. Als alternatief voor deze banden, die speciaal zijn ontworpen voor het rijden op het circuit, hebben klanten ook de gratis optie van high-performance banden met dezelfde afmetingen.

BMW M3 CS

Lichtgewicht constructie met uitgebreid gebruik van koolstofvezel; verbeterde stijfheid van de carrosserie

Uitgebreide, modelspecifieke lichtgewichtconstructies spelen een belangrijke rol bij de vormgeving van de prestaties en het exclusieve karakter van de nieuwe BMW M3 CS. Het gebruik van componenten uit koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP), zowel binnen als buiten, is daarbij van groot belang. Naast het koolstofvezel dak gebruikt het speciale model dit lichte, hightech materiaal ook voor zijn motorkap, frontsplitter, luchtinlaten vooraan, buitenspiegelkappen, achterdiffusor en achterspoiler. Ook de middenconsole, de schakelpaddles op het stuurwiel en de interieurlijsten zijn allemaal van CFRP gemaakt. Ook de standaard M Carbon kuipstoelen dragen bij tot een lager gewicht in het interieur. De titanium achterdemper scheelt meer dan 4 kilogram van het gewicht van het uitlaatsysteem van de nieuwe BMW M3 CS. De verschillende lichtgewicht designmaatregelen zorgen voor een totale gewichtsbesparing van ongeveer 20 kilogram ten opzichte van de BMW M3 Competition Sedan met M xDrive.

De stijfheid van de carrosserie kan verder worden verhoogd door een pakket uiterst precieze veerpootsteunen voor de motorruimte aan te schaffen, die eveneens licht zijn geconstrueerd. De gegoten aluminium elementen die de veerpoottorens met de voorkant verbinden, hebben een voor het gewicht geoptimaliseerde geometrie die - met behulp van numerieke modellen - nauwkeurig is afgestemd op de krachten die in verschillende rijsituaties worden uitgeoefend.

BMW M3 CS

Exclusieve designkenmerken beloven spannende prestaties

De nieuwe BMW M3 CS kondigt zijn scherper karakter meteen aan met een reeks individuele designkenmerken. De voor het exterieur beschikbare Frozen Solid White metallic lak is exclusief voor het nieuwste speciale model van BMW M GmbH. Zichtbare koolstofvezeloppervlakken voor het dak, de twee inkepingen in de motorkap, de frontsplitter, de luchtinlaten voor, de M buitenspiegelkappen, de achterspoiler en de achterskirt vormen samen met de zwarte zijskirts en M kieuwen een prachtig contrast met de nieuwe lak. Signal Green solid, Brooklyn Grey metallic en Sapphire Black metallic zijn beschikbaar als alternatieve exterieurkleuren.

De voorkant van de auto heeft een gewichtbesparende, frameloze BMW nierengrille met een gestripte uitstraling die doet denken aan racemachines. De speciaal voor dit model ontworpen rode contourlijnen en de badge "M3 CS" op de bovenste van de twee horizontale grillebalken zijn kenmerkend. Zowel de modelbadge vooraan als zijn tegenhanger op het kofferdeksel hebben zwarte vlakken met een rode rand.

De standaard BMW Laserlight koplampen geven de voorzijde van de nieuwe BMW M3 CS nog een bijzonder opvallend accent. Doordat ze geel in plaats van wit oplichten - zowel tijdens de welkomstsequentie bij het ontgrendelen van de auto als bij het inschakelen van dim- of grootlicht - verwijzen ze naar succesvolle GT racewagens.

BMW M3 CS

M Carbon kuipstoelen met exclusieve oppervlakken en naadpatronen

Binnenin de nieuwe BMW M3 CS wordt een sportwagencockpit gecombineerd met geavanceerde digitale technologie en exclusieve designelementen, ontworpen met het oog op geconcentreerd rijplezier en maximale prestaties. De bestuurder en voorpassagier worden standaard verwelkomd door M Carbon kuipstoelen in een modelspecifiek design. Ze zijn volledig elektrisch en verwarmd en voorzien van geďntegreerde hoofdsteunen en een verlichte modelbadge, wat resulteert in een unieke combinatie van raceflair en langeafstandscomfort. Het gebruik van CFRP in de structurele elementen van het zitkussen en de rugleuning en de opvallende uitsparingen in de zijsteunen en onder de hoofdsteunen getuigen van de gewichtsbeperkende constructie van de stoelen.

De M Carbon kuipstoelen van de nieuwe BMW M3 CS zijn bekleed met Merino leder en hebben een exclusief design in een zwart/rode kleurstelling met opvallende contrasterende stiksels. Deze tweekleurige afwerking wordt herhaald voor de twee zetels in het achtercompartiment van de sedan. De deurpanelen zijn zowel voor als achter volledig in zwart leder uitgevoerd, terwijl rode "CS"-letters de lichtgewicht middenconsole sieren. Tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW M3 CS behoren ook M veiligheidsgordels met een geweven streeppatroon in de kleuren van BMW M GmbH, dorpelplaten met het opschrift "M3 CS", een antracietkleurige hemelbekleding, interieurlijsten in koolstofvezel en een M Alcantara stuurwiel met CFRP schakelpaddles en een rode middenmarkering.

BMW M3 CS

Setup-knop om de configuratie van de auto aan te passen

Het M-specifieke bedienings-/bedieningssysteem omvat de Setup-knop op de middenconsole, die rechtstreeks toegang biedt tot de instelmogelijkheden voor de motor, het onderstel, de stuurinrichting, het remsysteem en de M xDrive. Twee individueel geconfigureerde instellingsvarianten kunnen samen met de voorkeursinstellingen voor het motorgeluid, het DSC-systeem, de automatische start/stop-functie en de schakelkarakteristiek van de achttraps M Steptronic-transmissie permanent worden opgeslagen en vervolgens met de M-toetsen op het stuurwiel worden opgeroepen.

Ook de nieuwe BMW M3 CS is standaard uitgerust met het M Drive Professional systeem. Zo beschikt het speciale model niet alleen over de functies M Drift Analyser en M Laptimer om de rijvaardigheid en prestaties op het circuit te evalueren en vast te leggen, maar ook over M Traction Control, waarvan de tien trappen de ideale hulpmiddelen zijn om de auto op gesloten circuits hard te laten rijden.

Met de M Mode-knop op de middenconsole - ook onderdeel van het M Drive Professional-pakket - kan zowel het activiteitenniveau van het bestuurdersassistentiesysteem als de inhoud van het informatiedisplay en het optionele Head-Up Display worden aangepast, met keuze uit de instellingen ROAD, SPORT en TRACK.

BMW M3 CS

BMW Curved Display met M-specifieke uitlezingen

De nieuwe BMW M3 CS beschikt over de nieuwste generatie BMW iDrive voertuigbeleving op basis van BMW Operating System 8, inclusief het BMW Curved Display voor de cockpit. Dit wordt gevormd door een 12,3 inch informatiedisplay en een bedieningsdisplay met een beelddiagonaal van 14,9 inch, die samen achter een gebogen glazen oppervlak zijn ondergebracht. Met zijn ergonomische, op de bestuurder gerichte positionering maakt het BMW Curved Display de toch al intuďtieve touch control nog gebruiksvriendelijker.

De grafische lay-out van het informatiedisplay en de M-stijl inhoud die erop wordt weergegeven, lenen zich voor een gerichte, prestatiegerichte rijervaring. Alle rijgerelateerde gegevens en informatie over de voertuigstatus en instellingen zijn netjes gerangschikt. De bekende M Shift Lights verschijnen bovenaan het informatiedisplay, terwijl de standen van het stabiliteitssysteem, M xDrive en tractiecontrole onderaan worden aangegeven. Speciale widgets met informatie over de huidige afstelling van de auto, de bandenspanning en de temperatuur kunnen worden toegevoegd aan het startscherm van het controledisplay.

BMW M3 CS

Opties van topklasse voor meer plezier en comfort tijdens het dagelijks rijden

De standaard BMW Live Cockpit Professional is uitgerust met functies zoals het BMW Maps navigatiesysteem, de BMW Intelligent Personal Assistant, smartphone-integratie, telefonie met draadloos laden en een WiFi-interface. Het BMW Head-Up Display met M-specifieke uitlezingen en de BMW Drive Recorder zijn beide als optie verkrijgbaar.

De nieuwe BMW M3 CS biedt bovendien een keur aan comfortfuncties en rijhulpsystemen, waarbij de nadruk ligt op onvervalst rijplezier. Hij is standaard uitgerust met de laatste versie van Comfort Access, de automatische klimaatregeling met twee zones, het Harman Kardon Surround Sound System, Park Distance Control, Front Collision Warning, Lane Departure Warning en het Speed Limit Info systeem. Een alarmsysteem, automatische kofferklepbediening en de systemen Driving Assistant en Parking Assistant kunnen als opties worden toegevoegd.

BMW M3 CS

BMW M3 CS

BMW M3 CS

BMW M3 CS

BMW M3 CS

BMW M3 CS

BMW M3 CS

BMW M3 CS

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS