Formule 1

Radio-verkeer Charles Leclerc legt frustraties GP Canada bloot

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 juni 2024 11:06

Een ellendig weekend in Canada eindigde met Charles Leclerc die sarcastisch het bevel van het team vierde om zijn vermogensloze Ferrari SF-24 in ronde veertig uit de wedstrijd te halen. Leclerc viel uit vanwege een motorprobleem, terwijl Carlos Sainz crashte.

Charles Leclerc Ferrari F1


Zijn race werd echter tenietgedaan door een motorprobleem vroeg in de Grand Prix dat hem tijd kostte op de rechte stukken, waarbij de coureur uit Monaco onthulde dat hij meer dan een seconde per ronde verloor.

Zijn frustraties kookten over in zijn radiogesprek met zijn nieuwe raceingenieur Bryan Bozzi toen er werd besloten om over te stappen op slicks, ondanks dat er meer regen op komst was. Leclerc werd verrast.

Leclerc: Zullen we weer ‘boxen’? Het regent te hard.
Technicus: Het duurt maar één, twee ronden.
Leclerc: Verdomme, het regent te hard. Ik verlies tien seconden per ronde.
Monteur: Begrepen. We boxen voor inters.

Maar omdat het motorprobleem zijn voortgang bleef belemmeren, bracht hij verslag uit: “Als we 1,5 seconde verliezen op het rechte stuk, dan heeft het geen zin meer. Ik wil stoppen.”

Ferrari verzocht hem in ronde veertig om de auto terug te trekken.

Technicus: Charles, we trekken de auto terug. We trekken de auto terug.
Leclerc: Yay! Dat is een goed idee.
Ingenieur: Begrepen.

Leclerc gaf toe dat dit 'pijn deed', omdat Ferrari beide auto's aan de kant moest zetten en punten verloor aan Red Bull en McLaren in het klassement. “Ik weet niet wat er gebeurde”, zei hij over zijn motorproblemen. "Het was zes tienden, maar sommige ronden was het 1,2 seconde, soms was het 1,5 seconde."

"Elke keer als ik op vermogen ging, wist ik niet wat ik zou krijgen. Ten eerste was het erg moeilijk om te rijden. Het was erg frustrerend, want op de rechte stukken werd ik door iedereen ingehaald. Het was heel vervelend, want ik moest per ronde tien of vijftien schakelaars omzetten om te proberen alles te resetten en het te laten werken."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS