Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Mercedes in de wachtkamer

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 juli 2023 12:01

Naast de F1 is Mercedes actief in verschillende takken van autosport. In 2024 worden de LMGTE door de LMGT3 in het FIA World Endurance Championship vervangen en Mercedes wil graag een plek op de grid innemen met een klantenteam. De ACO heeft al laten weten dat men twee auto’s in de klasse per merk gaan toestaan, maar dat de autofabrikanten die actief zijn in de LMH-klasse voorrang krijgen. Het Duitse automerk wil graag een plek op de grid, maar het is dus nog onduidelijk of dat gaat lukken. Het hoofd van costumer racing bij Mercedes, Stefan Wendl drukt de interesse uit om in 2024 actief te zijn in het kampioenschap.

Mercedes GT3


"Aangezien we geen erfenis hebben bij de ACO, beginnen we net met onze relatie en bouwen we in elke fase de connectiepunten op”, aldus Wendl tegenover Dailysportscar, over een debuut in de LMGT3-klasse van het FIA WEC tijdens de 24 uur van Spa. "We zijn gewoon beleefd om te proberen op dit platform te komen en de sterke punten van ons systeem te gebruiken. Want ook voor de ACO denk ik dat we een aantrekkelijke partner zullen zijn. Er zijn veel potentiële klantenteams die zich aansluiten bij hun lagere platforms, niet alleen in WEC en die twee minimale deelnemers, het gaat er ook om dat we die raceseries voeden en sterker maken, ook al zijn ze op dit moment al sterk.”

"Maar weet je, het is altijd goed om meer verzoeken te hebben dan plaatsen. En wat betreft de regelgeving weet ik ook niet wat de huidige stand van zaken is, dat geldt ook voor de andere fabrikanten. We weten ook niet of we één of twee inschrijvingen voor onze auto's krijgen voor het WEC. Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat dit voor hen een moeilijke beslissing is. Iedereen kijkt naar de aankondigingen van wat ze van plan zijn te doen. Er was een toezegging dat er twee inschrijvingen zouden zijn voor elke fabrikant die betrokken was bij LMDh en LMH. Dat leidt tot de veronderstelling dat er minimaal 14 GT3-auto's zijn. We kunnen in het WEC rekenen op een grid van 36 of 38 auto's. Als je er 14 aftrekt, dan heb je er 24 of 22. Je hebt drie merken of vier merken of zes wachtenden. Aan de andere kant weet de ACO het aantal inschrijvingen niet precies en dat is een beperkende factor. En ze kunnen nu niet zeggen dat we zeker 22 (hypercar) inschrijvingen zullen hebben, en voor zover ik heb begrepen zullen ze de Hypercar-inschrijvingen voor het WEC niet beperken. Dit betekent dat ze wachten tot ze een definitief Hypercar-rooster hebben. En op dat moment openen ze de ruimte om de beslissing te nemen en de ruimte te openen voor mogelijke verdere (LMGT3) inschrijvingen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS