Karting • Rotax Euro

Karter Kaï Rillaerts moet er voor knokken maar wint toch EK in Wackersdorf; tweede dagzege op rij!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 september 2020 00:17 • Print artikel

WACKERSDORF – Na zijn zege tijdens de eerste ronde in Genk, een maandje geleden, liet karter Kaï Rillaerts zondag opnieuw zien topfavoriet te zijn voor de titel in de Rotax Max Challenge Euro Trophy. Op het Zuid-Duitse circuit van Wackersdorf snelde het veertienjarige talent uit Tremelo naar zijn tweede EK-winst op rij. Halverwege het Rotax Max-EK gaat hij in de Junioren-klasse fier aan kop.

Kaï Rillaerts podium

“Dit geeft een extra goed gevoel”, zei een blije Kaï. “Zaterdag hadden we echt niet verwacht nog te kunnen winnen. We moesten zoeken naar de juiste afstelling, we hadden het gevoel dat we iets tekortkwamen.”

Het begin van het weekeinde was ook wat moeizaam geweest aangezien hij een jaar niet op de baan had gereden. “En vlak voor onze race reden de elektrische karts. Zij reden op heel andere banden dan wij, op Vegabanden. Daardoor hadden we tijdens onze race heel slechte grip.”

Toch had Kaï, die zich vrijdag als vierde had gekwalificeerd, zijn kart in de heats op zaterdag voor elkaar. In de eerste heat mocht de beloftevolle piloot van JJ Racing als vierde starten. “De eerste vijf rijders gingen kort na de start van de baan. Ik zat bij die crash en viel terug naar de 24ste plaats. Uiteindelijk ben ik nog als elfde gefinisht.”

Heat twee ging wat snelheid betreft iets minder. Kaï: “We hadden het gevoel dat de kart heel weinig grip had. Misschien kwam dat door de crash in de eerste heat. Ik ben toen van de vierde plek teruggevallen naar de zevende plek. Maar de derde heat hadden we gelukkig gewonnen.”

Uiteindelijk eindigde hij als derde in het totaalklassement van de heats. Die klassering betekende tevens zijn startplek in de eerste finale op zondag. “Bij de start viel ik terug naar vijf. En toen was er een gevecht van voor. In de laatste twee ronden heb ik de nummer één kunnen pakken en heb ik me nog los kunnen rijden. Ik moest er hard voor vechten om te winnen, maar het is gelukt.”

De tweede finale was een heel andere race. Kaï begon die van poleposition en reed de hele race aan kop. Maar gemakkelijk was het zeker niet geweest. De concurrentie zat hem de hele race op de hielen. Met een voorsprong van ruim een halve seconde kwam hij niettemin toch weer als eerste over de finish.

Zo had hij twee rondes van het EK gereden en twee gewonnen. En dus staat hij, met nog twee raceweekeinden te gaan, bovenaan in de tussenstand. “Hopelijk kunnen we de rest ook winnen.” Mocht Kaï dit jaar erin slagen de Euro Trophy te winnen, dan wordt dat zijn tweede Europese titel. In de Rotax Max Minimax-klasse werd hij drie jaar geleden al eens kampioen.

Destijds won hij drie van de vier ronden. Maar zover is het nog niet. Dat beseft Kaï terdege; er moet tenslotte nog voor gereden worden. Maar dat hij terug aan de top is, moge duidelijk zijn. Vorig jaar werd hij nog negende in het EK.

Kaï Rillaerts JJ Racing Jvd Power

Ook knap, maar dit jaar gaat het dus nog een flink tandje harder. Waar hem dat in zit? Kaï: “Door zijn nieuwe chassis, denk ik. Nu rijd ik op Exprit, een onderdeel van OTK. Ik denk dat OTK enkele van de beste karts maakt die er zijn. En JJ Racing en de motoren van JvD zijn top!”

De volgende ronde van het EK wordt eind volgende maand gehouden op het circuit van Adria in Italië. “Het zou geweldig zijn als ik daar ook voorin kan eindigen!”

Kaï bedankt zijn school, het Koninklijk Atheneum Keerbergen.

Kaï Rillaerts wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door JJ Racing, imo Vastgoed Groep, PL8 Design, Kaico.be, JvD Power, Road to Formula, Minus 273, Jet Import, Red Bull Organic en Niloc Protection.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS