Formule 1

Ingrijpende wijzigingen voor de nieuwe F1-auto van Alpine die 'van voor tot achter compleet nieuw is'

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 februari 2024 06:03

Alpine gaat naar de Grand Prix van Bahrein met een grondig vernieuwde A524, die volgens insiders 'van voor tot achter compleet nieuw is' en 'een enorm potentieel heeft om te benutten'. Alpine, ooit het fabrieksteam van Renault en exclusieve gebruiker van hun motoren, lijkt alle ingrediënten in huis te hebben om bovenaan de Formule 1-grid te eindigen.

Alpine A524 F1


Technisch directeur Matt Harman bevestigt dat de A524 'een volledige make-over heeft ondergaan'. Het verbeteren van de prestaties over een breed scala aan omstandigheden en het aanpassen van de auto aan de diverse circuits van de recordbrekende kalender van 2024 waren de voornaamste doelstellingen, en Alpine heeft deze doelen op een 'agressieve' manier nagestreefd.

"De A524, ons voertuig voor het seizoen 2024, heeft veel significante wijzigingen ondergaan", zegt Harman. "We hebben het potentieel van de A523 volledig uitgeput, dus voor de A524 zijn we terug naar de tekentafel gegaan. We hebben onze belangrijkste aerodynamische concepten grondig geanalyseerd om meer aerodynamische flexibiliteit te bieden en deze beter te benutten."

"We ontdekten dat de A523 binnen een zeer beperkt bereik functioneerde, wat een zwakte was omdat het ons beperkte in onze mogelijkheden met de auto. Met de A524 willen we dit bereik significant uitbreiden om het volledige potentieel van de auto te kunnen benutten."

"We hebben het chassis volledig herontworpen, een nieuw systeem voor de achterwielophanging geïmplementeerd, de voorwielophanging verfijnd en een nieuw warmteafvoersysteem geïntegreerd om efficiënter te kunnen opereren bij elke race. We hebben ook aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan ons remsysteem, vooral wat betreft thermisch beheer, omdat daar nog prestatiewinst te behalen valt."

"De vloer is een belangrijke factor voor prestaties in deze auto's, en we hebben gekozen voor een agressieve ontwikkelingsaanpak om verschillende concepten te verkennen en onze visie kracht bij te zetten. We hebben ook veranderingen aangebracht aan de voorvleugel en neus om de luchtstroom aan de voorzijde van de auto te optimaliseren."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS