Formule 1

Ferrari verloor van Mercedes in Abu Dhabi, maar dat heeft ook een voordeel...

Uitgegeven door Peter Vader • 29 november 2023 08:46

Ferrari wist in de tweede helft van seizoen 2023 de weg omhoog goed te vinden. Even leek het erop dat ze de tweede plaats in het constructeurskampioenschap zouden veroveren. Maar helaas, het lot besliste zondag in Abu Dhabi anders. Ferrari werd verslagen door Mercedes. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee. Vreemd genoeg heeft de straf die Sergio Perez in de GP van Abu Dhabi kreeg, meer schade aan Ferrari toegebracht dan aan Red Bull. Dankzij de vijf seconden tijdstraf voor Perez voor het contact met Lando Norris, wist George Russell op het podium te komen. Dat resulteerde in een voorsprong van drie punten voor Mercedes op Ferrari in het constructeurskampioenschap. Mercedes ontvangt daarom nu meer prijzengeld, maar het resultaat heeft ook nadelen.

Red_Bull_Ferrari_Mercedes start Abu Dhabi

Dankzij de tweede plaats bij de fotofinish van de GP van Abu Dhabi zal Mercedes een groot bedrag kunnen innen uit het prijzengeld dat voor de teams is gereserveerd. "Er is een ranglijst in het constructeurskampioenschap en deze lijst is sowieso altijd acht miljoen dollar waard", zei Sascha Roos op Sky Deutschland. Ferrari kon het financiële verlies echter nog compenseren door meer uren in de windtunnel door te brengen met het ontwikkelen van de auto van 2024. Hoe hoger je in de ranglijst staat, des te minder uren je als team toegekend krijgt om windtunneltests uit te voeren. Deze regel is in 2021 ingevoerd met als doel de prestaties tussen teams gelijk te trekken.

Als we bijvoorbeeld naar de ranglijst van 2023 kijken, dan zal Red Bull in 2024 slechts 70 procent van de beschikbare uren hebben. Mercedes daarentegen zal juist 5 procent meer hebben. Op zijn beurt zal Ferrari een extra 5 procent ten opzichte van Mercedes ten deel vallen. Een schatting is dat het ongeveer twee uur per week zal zijn. Ferrari verloor weliswaar 8 miljoen in het duel met Mercedes, maar dat is allemaal erg relatief. Het doel van Ferrari is om vanaf de eerste races van volgend seizoen weer een leidende rol te spelen. Dan kunnen de extra beschikbare uren in de windtunnel wel eens van cruciaal belang worden...



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS