Formule 1

Ferrari F1-teambaas Frederic Vasseur geeft toe: "We waren een beetje te behoudend"

Uitgegeven door Peter Vader • 28 september 2023 14:45

Als alle andere zaken in orde zijn, dan is het bandenbeheer de belangrijkste factor voor het wel of niet slagen van een Grand Prix. Ferrari-teambaas Frederic Vasseur gaf toe dat het team tijdens de Grand Prix van Japan iets te behoudend was geweest met banden, nadat Charles Leclerc en Carlos Sainz de race respectievelijk als vierde en zesde eindigden. De achilleshiel van Ferrari in de Formule 1-seizoenen van zowel 2022 als 2023 was de buitensporige bandendegradatie die ze tijdens races hadden, maar sinds de zomervakantie van dit jaar lijken ze het iets beter onder de knie te hebben.

Ferrari @ Suzuka foto 1

Suzuka staat erom bekend dat het een lastig circuit is op banden, maar ondanks dat Ferrari niet hetzelfde sterke tempo had dat werd getoond in Singapore, waar Sainz won, gelooft Fred Vasseur dat ze er goed aan hebben gedaan om met het Pirelli-rubber behoudend om te gaan. Misschien zijn ze zelfs een beetje te ver gegaan, omdat Vasseur vindt dat ze te behoudend waren.

"Ik denk dat het een stap voorwaarts is vergeleken met het begin van het seizoen", zei de Ferrari-baas over de bandensituatie van zijn team op Suzuka. “Maar aan de andere kant waren we waarschijnlijk een beetje te conservatief en ik denk dat het voor iedereen op de grid gold dat we banger waren dan de realiteit bleek te zijn. Tijdens de race was het onder controle. En we denken dat we op dit vlak een goede stap voorwaarts hebben gezet. Als je de eerste paar races van het seizoen bekijkt, is het zeker dat de degradatie of het bandenbeheer niet altijd onze grootste vaardigheid waren, laten we het zo maar zeggen”, gaf Vasseur toe.

Ferrari @ Suzuka foto 2

Opnieuw een duidelijke stap voorwaarts voor Ferrari op Suzuka. “En toen we met deze baantemperatuur naar Suzuka kwamen, liepen we een beetje risico. Maar uiteindelijk denk ik dat we het toch goed gedaan hebben. De race was onder controle, de strategie was goed beheerd. Wij hebben het goed gedaan. Een duidelijke stap voorwaarts vergeleken met het eerste deel van het seizoen”, aldus de Fransman.

Een ander aspect van de zwakke punten van Ferrari, dat dit seizoen ook leek te zijn verbeterd, is de strategie. Vasseur was duidelijk blij met de manier waarop de rode pitmuur afgelopen weekend in Japan op dat front functioneerde. Hij blikte terug: “Ik denk dat de eerste stop echt op het randje was om de twee auto’s vooraan te houden of om Lewis voor de twee auto’s te zetten. Het was waarschijnlijk een kwestie van tienden, en ik denk dat het de juiste beslissing was van het team. De tweede was wat strategischer”, voegde hij eraan toe, verwijzend naar de late tweede stop van Sainz. “En ik denk dat de oproep ook van Carlos kwam, maar we waren het erover eens dat we moeten verlengen om te proberen een bandenvoordeel te behalen in de laatste paar ronden, want als je Lewis kopieert, sta je achter hem, en zonder een grote actie blijf je gewoon achter hem."

Uiteindelijk kwam Sainz echter wat ronden te kort en kon hij Lewis Hamilton niet inhalen, waardoor hij genoegen moest nemen met de zesde plaats, precies de plek waar hij de race startte.

Ferrari @ Suzuka foto 3



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS