Formule 1

FIA gaat 'maas in de wet' voor Sergio Pérez niet dichten na Japanse GP

Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 september 2023 15:30

SUZUKA- Red Bull mag dan een tijdstraf hebben uitgezeten met de 'uitgevallen' auto van Sergio Pérez op Suzuka, maar de FIA zal niet proberen om de maas in het reglement te dichten. De Grand Prix van Japan kende zondag verschillende uitvallers door incidenten op het circuit, maar Red Bull lapte de auto van Sergio Pérez op en stuurde hem 25 ronden later weer de baan op.

nullSergio Pérez Red Bull Racing F1


Het team uit Milton Keynes nam de ongebruikelijke beslissing om hun uitgevallen auto terug de baan op te sturen om er zeker van te zijn dat de auto geen gridstraf zou krijgen voor de volgende race, de Grand Prix van Qatar.

Pérez had een tijdstraf van vijf seconden gekregen voor een botsing met Kevin Magnussen van Haas. Hij raakte de linker achterkant van de auto van de Deense coureur bij de hairpin waardoor die spinde.

Pérez had zijn tijdstraf echter nog niet uitgezeten toen Red Bull hem binnenhaalde om zich terug te trekken uit de race - de auto van de Mexicaanse coureur had al twee aanrijdingen gehad en drie voorvleugels verspeeld in de eerste dertien ronden.

Artikel 54.3 (d) van de Sporting Regulations luidt: ‘Als een coureur een straf krijgt opgelegd en die coureur kan de straf niet uitzitten omdat hij zich terugtrekt uit de sprintrace of uit de reguliere race, dan mogen de stewards de coureur een gridstraf opleggen voor diens volgende race’.

Red Bull overlegde met de FIA en ontdekte dat het binnen de regels viel om Pérez terug de baan op te sturen (op voorwaarde dat de auto in veilige staat was), één ronde te pitten, zijn straf van vijf seconden uit te zitten en zich daarna weer terug te trekken.

Zo verscheen Pérez 25 ronden na zijn 'terugtrekking' weer op de baan, diende zijn straf uit en keerde terug naar de pitbox - waardoor hij geen gridstraf krijgt voor de GP van Qatar.

De formulering van de reglementen is duidelijk: niets staat een auto in de weg om weer deel te nemen aan de race, mits hij voldoet aan de veiligheidsnormen en de technische regels (zonder de gebruikelijke regels met betrekking tot parc ferme te overtreden) - het is al vaak voorgekomen dat auto's werden teruggestuurd om wat extra 'testtijd' te krijgen of zelfs om een coureur wat extra tijd achter het stuur te geven.

Omdat de auto van Pérez geen uitgebreide reparaties nodig had, maar alleen voldoende beschadigd was om nog een goede race te kunnen rijden, was er geen reden waarom Red Bull zijn auto niet 25 ronden kon terugsturen om de race te voltooien als ze dat hadden gewild.

Bovendien zou een regelwijziging voor een dergelijk voorval vereisen dat de kwestie ter stemming aan de F1-commissie wordt voorgelegd voordat het in de reglementen wordt opgenomen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS