Autosport NL • Ford Fiesta Sprint Cup

Dick van Elk maakt bekend dat er in 2023 een zesde seizoen voor de populaire Ford Fiesta Sprint Cup komt!

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 augustus 2022 02:39

Met Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen beleefden we de vierde van de zeven evenementen van de Nederlands-Belgische Ford Fiesta Sprint Cup. Met de eerstvolgende ontmoeting pas begin oktober, krijgt men bij V-Max Racing Management, de organisator van de Ford Fiesta Sprint Cup, even de tijd om te bekomen en, vooral, de blik reeds te richten op de nabije toekomst. Zo kan grote baas Dick van Elk bekendmaken dat er in 2023 een vervolg komt en de populaire Ford-merkencup voor een zesde seizoen gaat!

Ford Fiesta Sprint Cup


“In de huidige economische en niet op zijn minst ecologische context, is er ook in de racerij veel sprake van om anders te gaan racen. En dan hebben we het natuurlijk over de elektrische aandrijving,” steekt Dick van Elk van wal. “Met liefst vier verschillende kampioenschappen/series die wij binnen de organisatie van V-Max Racing Management runnen, zal het niemand verwonderen dat zo’n switch ons bezighoudt. Wetende dat de Ford Fiesta Sprint Cup dit jaar toe is aan een vijfde seizoen, is het vanzelfsprekend dat deze serie een nieuwe impuls kan gebruiken.”

Een elektrisch aangedreven motor voor de huidige Fiesta? Of een alternatieve krachtbron gebruiken in een ander model uit het gamma van Ford? Voor Dick van Elk is het allemaal wat vroeg dag.

“Als je ziet hoe het vergaat met bepaalde elektrische races, dan besef je dat het allemaal niet zo eenvoudig is om deze techniek toe te passen. En, niet op zijn minst, voldoende technische middelen ter beschikking te hebben om een vol startveld te kunnen waarborgen. Daarom lijkt het wenselijk om een soort overgangsjaar te beleven, ons ondertussen verder te informeren wat mogelijk is in 2024 en dus in 2023 een zesde seizoen te organiseren van de Ford Fiesta Sprint Cup. Wij hebben hierover gesproken met alle betrokken partijen en iedereen ondersteunt deze keuze volledig.”

De Ford Fiesta Sprint Cup heeft met zijn 150 pk én format met twee sprint races van dertig minuten getoond dat het de ideale formule is voor coureurs met weinig, zeg maar geen ervaring of die na de karting niet genoeg financiële middelen hebben voor de peperdure formulewagens. We denken hierbij aan Loek Hartog, Colin Caresani, Daan Pijl, Rik Koen, Dante Rappange, Laurens de Wit, Kenny Herremans of Nathan Vanspringel die hier de fijne kneepjes van de autosport leerden en daarmee klaar waren voor een overstap naar een andere, zwaardere klasse.

“Elk jaar verschenen er namen van nieuwe, jonge rijders op de deelnemerslijsten van zowel de Nederlandse als de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup. Dat is het bewijs dat de Fiesta Sprint Cup veel jongeren aanspreekt,” zegt Dick over de betaalbare instapklasse. “Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de aankondiging van een zesde seizoen andermaal zal resulteren in de komst van heel wat jongeren en weer zal aantonen dat het een ideale kweekvijver blijft!”

Als op 30 oktober 2022 tijdens de Finale Races op TT Circuit Assen het doek valt over het vijfde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup weten we nu dat het daar in Drenthe geen afscheid wordt, maar een spoedig weerzien met de Belgisch-Nederlandse Ford-merkencup!

Heb je autosportambities? En wil je eens kennismaken met de Ford Fiesta Sprint Cup of kijken naar de testmogelijkheden in een Ford Fiesta stuur dan eens een mail naar: [email protected]

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS