Formule 1

De wintertest door de ogen van Pirelli: Bijna twintig duizend kilometer afgelegd door de coureurs

Uitgegeven door Frank Korsel • 24 februari 2024 14:03

Ferrari stond twee van de drie dagen bovenaan in de testtijden. Donderdag was Carlos Sainz de snelste man op het circuit, terwijl Charles Leclerc vrijdag naar de top van de ranglijst ging. De Monegask klokte een tijd van 1:30.322 tijdens het tweede deel van de dag, op een set nieuwe C4-banden. En het is een Ferrari-coureur die over het algemeen het snelst was tijdens deze test, met Carlos Sainz aan kop met de 1:29.921 die hij donderdag neerzette.

null

In de slotfase van vrijdag kwam George Russell in de Mercedes behoorlijk dicht bij de tijd van Leclerc, door de tweede plaats te claimen slechts 46 duizendsten langzamer. De Engelsman reed op dezelfde bandencompound en profiteerde van het snellere circuit toen de oppervlaktetemperatuur daalde. Een last minute verrassing kwam in de vorm van Zhou Guanyu, die met de Stake F1 de derde snelste tijd neerzette in 1:30.647 op de C4. Drievoudig wereldkampioen Max Verstappen was vierde (1:30.755, C3) met Yuki Tsunoda (Racing Bulls) op de vijfde plaats in 1:30.775 (C4).

Zoals altijd kan men niet te veel waarde hechten aan testtijden, aangezien er veel onbekende factoren zijn die een significante invloed hebben op de prestaties, te beginnen met welke brandstofbelastingen werden gebruikt toen de snelle tijden werden neergezet, evenals het feit dat de teams niet allemaal volgens hetzelfde programma werken.

De teams konden verschillende lange runs uitvoeren, wat hen veel gegevens opleverde om de komende dagen te analyseren, niet alleen ter voorbereiding op de Grand Prix van volgende week, maar ook om de ontwikkeling van de auto gedurende het komende seizoen te begeleiden. Wat betreft Pirelli is de informatie die uit de test is verzameld erg belangrijk, vooral om te bevestigen of de aerodynamische belastingsimulaties die door de teams tijdens de winterstop zijn verstrekt, in werkelijkheid op de baan zijn gecorreleerd.

null

"Ik zou zeggen dat er op dit gebied geen grote verrassingen zijn geweest", vertelt Mario Isola, de directeur van Pirelli Motorsport. "Ook vrijdag zagen we de teams hard werken aan het aanpassen van de nieuwe auto's aan de banden, vooral als het gaat om het zo veel mogelijk verminderen van oververhitting, een fenomeen dat vorig jaar geleidelijk aan het licht kwam en waarop we ons richten, met het oog op 2025."

Opnieuw werden er vrijdag veel ronden afgelegd - in totaal 1232, wat overeenkomt met 6.667,584 kilometer. De C3 was opnieuw de populairste compound (744 ronden), gevolgd door de C1 (312) en de C2 (115). De C4 werd twee keer zoveel gebruikt als donderdag, met 55 ronden, wat aangeeft dat verschillende coureurs op zoek waren naar pure prestaties, ook al wordt deze specifieke compound hier niet gebruikt tijdens het raceweekend. Over de hele drie dagen werd er in totaal 19.954,044 kilometer afgelegd.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS