Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Daytona 24H - Winst in Daytona glipt Job van Uitert in slotminuten door de vingers

Uitgegeven door Deni Volkers • 31 januari 2023 21:01

Dat vreugde en teleurstelling in de autosport dicht bij elkaar liggen, daarvan was Job van Uitert op de hoogte. Wennen doet het echter nooit. De 24-jarige Dongenaar kreeg in de slotfase van de legendarische 24 uursrace van Daytona een flinke tegenvaller te verwerken waardoor niet zijn team, maar een concurrent met de felbegeerde eindzege kon pronken.

TDS Racing

Na een korte winterpauze begon het autoraceseizoen van Job van Uitert op de Daytona International Speedway in de Verenigde Staten, een circuit waarop hij twee jaar geleden ook al eens had mogen rijden. Destijds bleef het bij trainen, omdat één van zijn teamgenoten vroeg in de wedstrijd crashte en Van Uiterts team zodoende de handdoek in de ring moest gooien. Voor Van Uitert stond zijn tweede tocht richting Florida in het teken van eerherstel.

Van Uitert vond onderdak bij het Franse team TDS Racing, dat hem uitnodigde om samen met Giedo van der Garde, Josh Pierson en François Heriau de roodgele wagen met startnummer 35 te besturen. Heriau, die vanwege zijn bronzen racelicentie verplicht de wagen diende te kwalificeren, kwam in de allesbepalende tijdtraining tot een keurige tweede tijd. Zodoende mocht het viertal van de #35 TDS Racing-wagen de vierentwintiguursrace vanaf de voorste startrij aanvangen.

Waar andere teams zich direct in de strijd om de kopposities probeerden te mengen, daar hadden Heriau en Pierson voornamelijk de taak gekregen om de #35 bolide uit de problemen te houden. Daarin slaagde het tweetal glansrijk. Vervolgens kregen Van Uitert en zijn landgenoot Van der Garde de opdracht om naar voren te rijden. Tegen het sluiten van de markt wisselde het tweetal elkaar af in een fabelachtige jacht naar de eerste plek.

Na een slijtageslag, waarin onder meer de zusterbolide van TDS Racing (de wagen met startnummer elf) had moeten opgeven, vond Van Uitert zich met nog een uur voor de boeg terug op de eerste plaats.. Meermaals had hij zich terug naar voren moeten knokken: enkele keren hadden pitstopstrategieën of neutralisaties hem de voorste positie ontfutseld. Telkens brachten die inhaaltochten Van Uitert echter gewoon weer terug aan de leiding. Eeuwige roem, een flinke fles champagne en een gloednieuwe Rolex – een gebruikelijk cadeautje van de hoofdsponsor van het evenement – gloorden. Het mocht echter niet zo zijn voor de talentvolle Brabander, die door een late neutralisatie in de problemen kwam.

Kort voor het sluiten van de markt mocht Van Uitert het veld na een Safety Car-fase leiden, toen zijn versnellingsbak op een cruciaal moment dienst weigerde. Zodoende kon de directe achtervolger hem inhalen. Een poging om te counteren werd ruw afgeslagen, waardoor Van Uitert op het gras terecht kwam en de controle over zijn racewagen verloor. In plaats van de eerste plaats en bijbehorende vreugde, moesten Van Uitert en consorten genoegen nemen met een onbeloonde vierde plek.

“Racen is hier echt heel anders”, concludeerde Van Uitert na afloop van zijn eerste 24 uursrace in Daytona, doelend op de Amerikaanse IMSA-competitie.. “In een gebruikelijke 24-uursrace is het veld tegen het einde van de race gekalmeerd, omdat iedereen zijn wagen graag over de finish wil brengen. Hier was het behoorlijk anders. Je kon nergens wachten, of inhouden. Het LMP2-veld bleek extreem competitief en het was continu volle bak.”

“Ik ben strijdend ten onder gegaan. Met een uur te gaan reed ik aan de leiding en in mijn laatste stint kon ik een gat van liefst zes seconden trekken. Door de late neutralisatie moest ik al die gewonnen seconden inleveren. Toch hield ik vertrouwen. Waarom zou ik niet nog een keer weg kunnen rijden? Bij de herstart bleef de versnelling bij het opschakelen echter in de toerenbegrenzer hangen, waardoor de schakelopdracht werd genegeerd.”

“Mijn directe tegenstander kon me passeren. Ik probeerde direct te counteren, maar werd ver naar buiten gedwongen. Toen ik even later een goede run had en het via de binnenkant probeerde, was er te weinig ruimte en belandde ik op het gras. Met een gang van over de driehonderd kilometer per uur verloor ik de auto. Ik baal ontzettend van het resultaat, maar ben trots op mijn eigen prestatie en op het gehele team van TDS Racing. Mijn teamgenoten hebben puik werk geleverd. Dit is autosport, soms win je en soms verlies je.”

"Ik wil TDS Racing en François Heriau bedanken voor deze kans. Het is een ongelooflijk leerzame week geweest, waarvan ik heb genoten. Uiteindelijk grijpen we naast de zege en natuurlijk balen we daarvan, maar onder de streep kunnen we trots zijn op onze prestaties. Ik heb honger naar meer", besluit de Brabander strijdvaardig.

Het racejaar 2023 van Job van Uitert is officieel begonnen. Waarmee de 24-jarige Brabander zich gedurende dit jaar zal bezighouden, wordt op een later moment bekend gemaakt.

Daytona Job van Uitert

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS