Formule 1

Behalve veel last van de curbstones heeft Max Verstappen's RB20 ook een probleem met het bandenbeheer?!

Uitgegeven door Peter Vader • 7 juni 2024 18:55

De Grand Prix in Monaco, en daarvoor in Imola, heeft duidelijk gemaakt op welke aspecten de Red Bull RB20 van Max Verstappen het veel moeilijker heeft vergeleken met zijn rivalen. Allereerst is er het rijden op de curbstones. Red Bull heeft rigide afstellingen nodig om op zijn best te kunnen presteren, maar dit is zeer nadelig op circuits in de stad en waar je de curbs moet beklimmen om snelle rondetijden te vinden. Het zachter afstellen van de auto lijkt geen haalbare optie. Sterker nog, het lijkt erop dat Red Bull met ‘zachtere’ keuzes vanuit aerodynamisch oogpunt iets moet inleveren.

Max_Verstappen_cockpit
Max Verstappen

Nog steeds de beste auto
Laten we duidelijk zijn: de RB20 is waarschijnlijk nog steeds de beste auto op de grid. Max Verstappen heeft namelijk vijf van de acht verreden races gewonnen en zeven polepositions veroverd. De waarheid is echter wčl dat Verstappen niet langer die enorme marge heeft, die hij vorig jaar had. McLaren en Ferrari zijn in feite heel dichtbij gekomen. Het Red Bull-team kan zich dus niet langer de luxe veroorloven om fouten te maken als het vooraan wil blijven rijden.

Niet alleen de curbstones
De aandacht in Milton Keynes ligt echter niet alleen op de curbstones. Het lijkt erop dat we bij Red Bull ook een probleem met het bandenbeheer hebben, aldus het doorgaans goed geďnformeerde Auto Motor und Sport. De technici van het Brits-Oostenrijkse team 'forceren' in feite de instellingen om de banden te beschermen. Vooral in Imola zouden ze hebben gestreefd naar een te hoge aerodynamische belasting zonder de juiste balans te vinden. Sterker nog, het lijkt erop dat de harde banden tijdens de race juist door de gekozen afstelling temperatuur verloren. Hierdoor kon Lando Norris terrein goedmaken en Max Verstappen tot het einde bedreigen.

Lopen Ferrari en McLaren in?
Op dit punt in het seizoen lijkt het wel degelijk mogelijk om Red Bull te verslaan. Ferrari en McLaren hebben het gat aanzienlijk verkleind ten opzichte van vorig jaar. Dit is ook te danken aan de ontwikkelingen die ze respectievelijk naar Imola en Miami hebben meegebracht. Beide merken hebben bewezen hun grootste zwakke punten te hebben opgelost en nu begint de RB20 dat ook te laten zien. Zwakke punten die vorig jaar pas in Singapore aan het licht kwamen. Dit komt omdat Red Bull nooit op de limiet zat, maar nu ze onder druk staan, merkt Red Bull dat ze ‘kwetsbaar’ is. De rivalen zullen er daarom alles aan doen om haar nog meer problemen te bezorgen.

Max_Verstappen_Monaco_2024_curbstones_ontwijken



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS