Formule 1

Als de kat van huis is, dan dansen de muizen; afwezigheid van Toto Wolff was in Suzuka voelbaar bij Mercedes

Uitgegeven door Peter Vader • 28 september 2023 12:46

Mercedes liet het allemaal over zich heenkomen op Suzuka, terwijl Red Bull en Max Verstappen bezig waren hun status als Formule 1-constructeurskampioen van 2023 te bevestigen. Als de kat weg is, dansen de muizen op tafel, zo luidt het oud-Hollandse gezegde. De ‘kat’ was in dit geval Toto Wolff. Zijn afwezigheid was voelbaar in de race toen het slechte bloed van Singapore naar Japan leek te vloeien als gevolg van een knieoperatie. Nadat hij het grootste deel van dit F1-seizoen door Lewis Hamilton was verslagen in zowel de kwalificatie als de races, beleefde George Russell op Monza een revival. Hij wist zich gemakkelijk te bewegen en zijn teamgenoot in Italië zelfs te verslaan en hij leek klaar om dit in Singapore te herhalen. Helaas kwam het lot tussenbeide. Toen hij in de laatste ronde van de GP van Singapore de muur raakte, schonk hij zijn positie en een podiumplaats aan zijn teamgenoot. Dat deed zeer! Het werd nooit publiekelijk geuit, maar er heerst toch het gevoel dat George Russell de schuld gaf aan Lewis Hamilton van die fout, die erg dichtbij achterop hem reed.

Mercedes_Hamilton_voor_Russell F1 GP Japan 2023

George Russell zou Lando Norris nooit passeren of Carlos Sainz zelfs maar inhalen. Zijn echte strijd was met Lewis Hamilton, en dat is waar hij zich op had moeten concentreren. De les hier is om te beslissen wat mogelijk is tegen de man die voor of achter je racet. Helaas probeerde Russell beide te doen en verloor hij podiumplaats. Hoe dan ook, het was een pijnlijke les voor de coureur van Mercedes nummer 63. Maar met de Grand Prix op Suzuka het daaropvolgende weekend was er weinig tijd om erover na te denken, hij moest zich opnieuw concentreren.

Dit keer kwalificeerde Hamilton zich vlak voor Russell en begon de strijd onmiddellijk bij het uitgaan van de lichten. Bij een vroege herstart dook Russell in de casino chicane langs de binnenkant van zijn teamgenoot, maar Hamilton had de betere lijn en maakte, net als een hond die naar een vervelende pup snauwt, zijn gevoelens fysiek kenbaar toen hij de positie op het rechte stuk terugpakte. Tien ronden later waren ze er weer bij elkaar. Deze keer had Hamilton Russell te pakken bij het uitkomen van “Spoon”.

Mercedes_Lewis_Hamilton_reuzenrad_Suzuka

Het plan had ongetwijfeld moeten zijn om als team weg te rijden en de stint qua banden maximaal te benutten om daarmee McLaren te verslaan. Dat leek nu echter hoogst onwaarschijnlijk, aangezien de twee verwikkeld leken te zijn in hun eigen persoonlijke strijd. Door plan of noodzaak werden ze vervolgens opgesplitst. Het was aannemelijk dat Russell voor de one-stop-bandenstrategie had gekozen en Hamilton voor de tweestopper.

Het hooggelegen Suzuka-circuit eiste zijn tol van Russell’s banden. Ondanks de pitdelta van tweeëntwintig seconden, zaten Hamilton en Sainz vier ronden verwijderd van de finish achter Russell aan. Vervolgens kreeg Russell te horen dat hij zijn snellere teamgenoot moest voorbij laten. Russell stemde ermee in, maar pas nadat hij eraan werd herinnerd dat Mercedes geen democratie is. Eerlijk gezegd was het een lastige opgave, maar waarschijnlijk wèl de veiligste, om ervoor te zorgen dat een van hen voor de Spanjaard eindigde. Hamilton kreeg te horen dat hij zijn teamgenoot in DRS moest houden, iets wat hij deed, maar onder protest.

Mercedes_Lewis_Hamilton_Suzuka_actie

Echter, een leeggereden Russell was aan het glibberen en glijden bij de uitgang van de chicane en DRS of geen DRS, de Ferrari van Sainz schoot langs hem heen bij het naderen van bocht 1. Het was ronde vijftig van drieënvijftig, er was geen weg terug meer voor Russell. Het is koud hier! Je kunt je alleen maar voorstellen hoe ijskoud de teamdebriefing op Suzuka was. Ex F1-coureur Jerome d'Ambrosio, ter vervanging van de in het ziekenhuis opgenomen Wolff, heeft de situatie weliswaar goed beheerd, maar waarschijnlijk waren er niet dezelfde tegenslagen geweest als Toto Wolff aanwezig was geweest.

Als Mercedes de tweede plaats in het F1-constructeurskampioenschap van 2023 wil behouden voor het uit as herrezen Ferrari, dan zullen hun coureurs goed samen moeten werken. Dit is echter niet het grootste probleem van het team. De beste ronde van Lando Norris was ruim een seconde sneller dan die van Lewis Hamilton. En die van Max Verstappen was bijna anderhalve seconde! Dit zou erop kunnen duiden dat Mercedes verder weg is dan ooit. Zoals Hamilton na de race zei, hebben ze de komende zes maanden de moeder van alle F1-autoontwikkelingen nodig om het gat met Red Bull te dichten. RaceXpress denkt dat ze ook McLaren aan dat lijstje moeten toevoegen! Red Bull is wereldkampioen bij de constructeurs, maar de strijd om de tweede plaats is in alle hevigheid losgebarsten.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS