Formule 1

Adrian Newey doet voorspelling voor 2024 na 'compleet verrassende' vondst

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 februari 2024 08:00

Adrian Newey denkt dat veel rivalen van Red Bull het ontwerppad van Red Bull voor 2024 zullen kopiŽren na het succes van het team met de recordbrekende RB19 vorig seizoen.

Max Verstappen F1 Red Bull Racing


De RB19 bouwde voort op het succes van de RB18 van vorig jaar, die het eerste jaar van F1's ground effect-reglement in 2022 grotendeels domineerde. Gevraagd naar zijn gevoelens in de aanloop naar de presentatie van de RB20 van Red Bull volgende week, vertelde Newey de interne Talking Bull-podcast van het team: "Terughoudendheid, zoals altijd."

"RB18 was de eerste auto onder de nieuwe regelgeving. We zijn erin geslaagd om de basisprincipes goed te krijgen voor wat betreft de manier waarop we het ontwerp hebben aangepakt, het onderzoeksproces, de architectuur van de auto enzovoort. We slaagden erin om met een fatsoenlijke auto voor de dag te komen die we vervolgens in '22 verder ontwikkelden en we hadden een zeer sterke tweede seizoenshelft in '22. In '23, het tweede seizoen met die nieuwe reglementen, verwachtten we dat de rest van de grid de achterstand op ons zou hebben ingehaald."

"Vorig jaar werden we allemaal - ik vooral - compleet verrast. Ik had de dominantie die we hadden echt niet verwacht. Van wat ik heb begrepen, hebben veel van onze rivalen dit jaar goed gekeken en ik vermoed dat er heel wat auto's zullen zijn die erg op onze auto lijken."

Met de angst voor steeds lagere rendementen in het derde jaar van het huidige F1-reglement, suggereerde de media eind vorig jaar dat Red Bull een gedurfd nieuw designconcept overwoog. De RB20 is in een poging om de tegenstand in 2024 te 'vernietigen'. Newey heeft echter benadrukt dat de auto voor 2024 een evolutie zal zijn van de vorige twee auto's van het team in het ground effect-tijdperk. Hij beschreef hoe Red Bull afgelopen winter de originele RB18 verfijnde.

"Onze auto wordt een derde evolutie van de '22-auto. De auto van vorig jaar was een evolutie van de '22'. De belangrijkste punten van verschil zijn de normale winterontwikkeling op het gebied van aerodynamica en wat inzicht in wat we met de ophanging moesten doen om de auto ook te verbeteren. En om er gewicht uit te halen. In '22 zaten we namelijk nooit onder de gewichtslimiet. De auto van dit jaar is de derde evolutie van die originele RB18."

"Wat we niet weten, is de derde evolutie te conservatief terwijl anderen iets anders hebben gedaan? Je weet het gewoon niet." Op de vraag of er een verleiding was om te gokken op een geheel nieuw ontwerp, zei hij: "Dat is een moeilijke."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS