Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Uitdaging 24 U van Le Mans Renger van der Zande in bekende kring! What's new?

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 februari 2018 17:19 • Print artikel

Renger van der Zande komt dit seizoen uit voor het Dragon Speed LMP1-team in het Wereldkampioenschap Endurance (FIA WEC) en in de 24 Uur van Le Mans. Hij doet dit naast het Wayne Taylor Cadillac programma van 10 races dat hij in het IMSA Kampioenschap in de USA heeft. Waar komt dat contact met Dragon Speed ineens vandaan?

Renger van der Zande met teambaas Elton Julian

Vaak zie je dat relaties in de top van de autosport een lange geschiedenis hebben. Het zijn de prestaties van de coureur die natuurlijk gezichtsbepalend zijn voor de keuze door een team, maar ook een langdurige samenwerking vormt vaak de basis voor opgebouwd wederzijds vertrouwen.

In het geval van Dragon Speed is het makkelijk te herleiden. Teambaas Elton Julian, geboren op de Canarische eilanden, opgegroeid in Ecuador en de USA, had na een lange carričre als coureur in 2013 net opnieuw zijn eigen team in de USA opgezet. Renger en de gentleman-coureur Mirco Schultis, met wie hij een rijdersovereenkomst had voor de LMPC klasse in IMSA, brachten hun auto onder bij Elton Julian. Dat was in dat stadium niet altijd een succes. Maar de wederzijdse loyaliteit bracht toch resultaat. Zo zette Renger in 2013 meteen de LMPC-bolide op de tweede plaats bij de kwalificatie in Laguna Seca en pakte hij pole in Austin. Het schiep een band met deze beginnende teambaas.

Hun wegen scheidden zich daarna toen Renger in 2014 bij Peter Baron ging racen voor het iconische merk Martini en Elton Julian op zijn beurt met de vermogende Zweed Henrik Hedmanin de Pirelli World Cup ging deelnemen met een Ferrari. Van der Zande werd uiteindelijk, naast allerlei Internationale GT3 programma’s voor Mercedes AMG, in 2016 Amerikaans kampioen in de Le Mans Prototype klasse. Julian Elton met Dragon Speed werd op zijn beurt als teambaas vorig seizoen Europees Kampioen in de ELMS LMP 2-klasse onder de naam G-Drive.

Samen met vertrouweling Henrik Hedman, die in Fort Lauderdale/ Florida vertoeft, hebben ze nu de uiterst snelle Ben Hanley en ook Renger van der Zande gecontracteerd voor een LMP1-seizoen in 2018.

De Nederlander heeft internationaal twee aansprekende seizoenen achter de rug met ook af en toe hoogstandjes zo als de 'Zanardi'-inhaalmanoeuvre in Corkscrew, op Laguna Seca, waarmee hij in de laatste ronde de eerste LMP2-overwinning ooit in IMSA veilig stelde en de pole vorige maand bij de 24 hours of Daytona.

Renger in 2013 op pad met de LMPC Oreca in het IMSA kampioenschap

Het avontuur dat Dragon Speed aangaat in het Wereldkampioenschap Endurance (FIA WEC) in 2018 is bijzonder groot. Tot voor kort waren Audi, Porsche en Toyota als fabrieksteams in het WEC en op Le Mans gezichtsbepalend in de weer met hun complexe hybride auto’s, maar het opstappen van Audi en Porsche en de reglementswijziging ten behoeve van atmosferische motoren geeft weer ruimte aan teams als Rebellion en ook het ambitieuze Dragon Speed.

Het trage reageren van Oreca, waar Elton en zijn team in de LMP2 zaken mee deden, maakte de keuze voor Dallara voor de hand liggend. De LMP1-bolide met Gibson motor, in het verleden beter bekend als ZYTEK motor, staat klaar en het team kan aan de gang.

LMP1 Dallara type BR 1, met Gibson AER atmosferische motor

Als rijder is de zakelijke partner Henrik Hedman (Stockholm/ Fort Lauderdale) betrokken, die omdat hij brons gekwalificeerd is dispensatie heeft van de FIA voor LMP1 en anderzijds de oud tegenstander van Renger in het Wereldkampioenschap Karting begin jaren 2000, Ben Hanley.

Je zou kunnen stellen dat de keuze van teambaas Elton Julian gericht is op eenvoud (Dallara / Gibson), talent en ervaring (Hanley / Van der Zande) en gezond budget. Het team lijkt een sterke kanshebber voor podiumfinishes.

Voor de oudere Nederlandse fans raakt de betrokkenheid tussen Renger en Elton Julian nog een gevoelige snaar. Elton was in de beginjaren ’90 de teamgenoot van het Nederlandse talent Marcel Albers in het Engels Formule 3 Kampioenschap. Het was de auto van Elton waar Marcel in Thruxton op Woodham Hill achterop reed om vervolgens met een salto in het hek terecht te komen. Trage hulpverlening had een dramatisch gevolg. Albers overleed op weg naar het ziekenhuis. Een schrikbeeld dat met de huidige veiligheidsmaatregelen niet meer voorstelbaar is.

Racing for Holland 2005

Maar dezelfde Elton reed in 2005 ook met John Bosch en Jan Lammers in het Le Mans Dome project van Jan Lammers, onder andere gesponsord door Frits van Eerd en Jumbo. Wat is de wereld klein nu Renger van der Zande op zijn beurt Jan Lammers en Frits van Eerd gaat tegenkomen in het WEC met het team van Elton Julian.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS