Formule 1

Verstoorde verbranding in één van de cilinders is de oorzaak van het vermogensverlies bij Charles Leclerc

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 april 2019 09:53

Charles Leclerc leek op weg naar de overwinning tijdens de Grand Prix van Bahrein. Een motorprobleem zorgde ervoor dat de coureur uit Monaco door beide Zilverenpijlen voorbij gestoken werd. Tijdens de wedstrijd leek het nog om het falen van de MGU-H te gaan. Inmiddels heeft Ferrari bevestigd dat het een foutieve verbranding in één van de cilinders was.

Leclerc Ferrari Bahrain 2019

“We zijn momenteel de motor aan het controleren, dus we hebben nog geen duidelijke uitleg van wat er gebeurd is”, reageerde teambaas Mattia Binotto na de race tegen Planet F1. “We hadden een foutieve verbranding in één van de cilinders, maar we moeten het nog begrijpen. De motor gaat terug naar Maranello voor zorgvuldige controles, omdat als zoiets gebeurt je de tijd moet nemen om de controles voorzichtig uit te voeren. Maar de motor liep nog aan het einde van de race, dus is ze nog steeds in staat om te draaien. We gaan haar zeker op vrijdag in China gebruiken en we hebben de hele vrijdag om het gedrag, functionaliteit en de prestaties te beoordelen.”

Met de verhalen dat de oorzaak van de pech de MGU-H was, maakte de Zwitser korte metten mee. “Ik weet niet waar die geruchten vandaan komen”, reageerde de teambaas. “Er was niets fout met de MGU-H. Wanneer zoiets gebeurt, probeer je actie te ondernemen door de mapping van de controle van de verbranding aan te passen. Je probeert er in ieder geval een aantal aan te passen. Je probeert uit te vinden of er een manier is om het te verbeteren. Dat was vandaag niet het geval, dus moesten we de race managen. Het is een moedige beslissing geweest om door te gaan, om in deze condities te racen. Maar uiteindelijk was het een derde plek die belangrijk is, dus uiteindelijk zeker de juiste beslissing.”

Binotto denkt echter dat het probleem eenvoudig op te lossen is. “Het is een probleem dat gemakkelijk gevonden kan worden”, vertelde de Zwitser. “Het heeft geen betrekking op de manier waarop we de motor gebruiken, of op de mapping of wat dan ook. Het is een falen van een enkel component en dat gaan we vinden.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS