Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Van Herck kiest met bijzondere Mazda 3 tri-rotor wederom voor Supercar Challenge

Uitgegeven door Maurice Hoogers • 4 april 2013 07:12

De GTB-divisie van de Supercar Challenge powered by Dunlop kende in 2012 een opvallende deelnemer. Werner van Herck verscheen namelijk aan de start met een bijzondere Mazda 3, die was uitgerust met een tri-rotor motor. De wagen trok veel bekijks, want Van Herck noteerde met deze auto niet alleen snelle rondetijden maar produceerde ook een schitterend geluid. Van Herck scoorde in 2012 een paar fraaie resultaten maar moest ook verschillende keren door technische problemen voortijdig de strijd verlaten. Zijn team heeft in samenwerking met Mazda België afgelopen winter flink hard gewerkt om de auto betrouwbaarder te krijgen en is weer klaar voor een nieuw seizoen Supercar Challenge. Van Herck gaat dit jaar voor het kampioenschap!


Werner van Herck was vorig seizoen een nieuwkomer in de Supercar Challenge powered by Dunlop maar liet zijn potentie al snel zien. Van Herck pakte meerdere podiumplaatsen en boekte zelfs ook een paar overwinningen. Daarnaast vocht de Mazda-coureur veel spannende gevechten uit met zijn concurrenten in de GTB-divisie. Dat beviel Van Herck dermate goed dat hij ook voor komend seizoen voor de Supercar Challenge kiest. “We hebben inderdaad besloten om terug aan de Supercar Challenge deel te nemen. Vorig seizoen is ons goed bevallen, zeker qua organisatie”, verklaart Van Herck. “Al met al een mooie omkadering en spannende races.”

Ondanks de podiumplaatsen en overwinningen schoot Van Herck uiteindelijk toch wat tekort voor een top drie klassering in de eindrangschikking. Verschillende keren was de versnellingsbak de bottleneck en die is afgelopen winter dan ook flink onder handen genomen. “Op technische vlak is het wat tegen gevallen met onze Mazda, want de versnellingsbak is namelijk in totaal 4x stuk gegaan. Hierdoor hebben we elke keer een mooi resultaat laten liggen en veel punten”, legt Van Herck uit. “Dankzij financiële steun van Mazda België hebben we dan ook een nieuwe bak besteld die beter tegen het hoge toerental van onze wankelmotor moet kunnen.”

Maar dat is niet de enige verbetering aan de auto. “Vanaf de tweede race zullen we ook een nieuwe motor hebben die hoger in toeren kan en hierdoor ook meer vermogen zal leveren”, vertelt Van Herck. “Ook op aerodynamisch vlak hebben we verbeteringen doorgevoerd met een vlakke bodem en een diffuser achteraan. Er werd tijdens de laatste race vorig seizoen al een grotere achterspoiler geplaatst en vinnen vooraan op de bumper. Hierdoor voelde de wagen veel stabieler in de snellere bochten, wat ook snellere rondetijden opleverde.”

Tijdens het eerste raceweekend op Circuit Zolder zal blijken of alle aanpassingen aan de Mazda veel profijt gaan brengen. “We zullen wel pas een week voor de eerste race kunnen gaan testen dus ik weet nog niet of al deze aanpassingen ook effectief iets opleveren. Maar in theorie zouden we toch weer wat sneller moeten worden”, hoopt Van Herck, die zichzelf komend jaar tot de kanshebbers voor de titel rekent. “Als de wagen me op technisch vlak niet te veel in de steek laat en ik zelf geen stommiteiten uithaal is het mijn bedoeling om in onze klasse te trachten kampioen te worden! Dit is natuurlijk als de concurrentie niet veel sneller is geworden dan vorig seizoen.”

Wij zijn benieuwd! Het eerste raceweekend van de Supercar Challenge vindt in het weekend van 21 april plaats op Circuit Zolder in Hasselt, België.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS