Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Titelkandidaten Max Weering en Max Tubben maken zich na bijzonder weekend in Spa-Francorchamps op voor de ontknoping in Assen

Uitgegeven door Frank Korsel • 19 oktober 2023 00:27

SPA-FRANCORCHAMPS - JR Motorsport-coureurs Max Tubben (22) en teamgenoot Max Weering (23) uit Nieuw-Weerdinge en Coevorden sloegen tijdens het Spa Racing Festival op de Belgische omloop van Spa-Francorchamps een belangrijke slag richting het kampioenschap bij de GT's in de Supercar Challenge. Het talentvolle duo kwam in de BMW M6 GT3 als derde en tweede over de streep. In deze fase van het kampioenschap was beide races uitrijden het belangrijkste. Tijdens het laatste weekend in Assen kunnen de twee toppers nog kampioen worden.

Max Tubben (22) en teamgenoot Max Weering (23) uit Nieuw-Weerdinge en Coevorden


In de vrije trainingen zat de snelheid er al heel goed in. Tubben en Weering eindigden tot twee keer toe op de tweede positie. Ook voor beide races mochten de twee als tweede starten. “We hadden niet veel tijd in de trainingen. Vooral in de regen was de balans erg goed, maar in het droog wilden we ook een goede balans hebben”, begon Weering.

“Zaterdag was de snelheid goed, maar kwam het er niet allemaal uit. In de kwalificatie was de baan best nat. In de eerste twee sectoren reed ik een paarse tijd, maar in de laatste ronde reed ik achter een M2, waardoor ik acht tienden verloor. Dat was erg zonde, maar twee keer P2 voor de races was prima”, zei Tubben. Weering ging verder: “Ik keek vanuit de pitbox en zag dat Max Tubben iedere sector paars reed, maar omdat de baan steeds droger werd reden de jongens achter hem ook telkens weer een paarse sector. Dat was geinig om te zien”, zegt de coureur lachend.

“In de race had ik heel weinig remdruk. Iedere bocht moest ik echt flink pompen om die auto te laten remmen. In de busstop-chicane, in de laatste ronde klapte mijn remschijf. Ik gooide mijn auto scheef en hield hem nét uit de bandenstapel. Het scheelde echt twee meter of we hadden de auto helemaal afgeschreven. Je komt daar gewoon aan met ruim 250 kilometer per uur. Uiteindelijk hebben we de auto nog als derde over de eindstreep weten te krijgen.”

“We moeten de jongens van JR Motorsport echt gigantisch bedanken. Ze zijn gewoon tot half drie in de nacht bezig geweest om die auto klaar te krijgen. Het is echt niet normaal wat die gasten hebben moeten doen”, zeiden Tubben en Weering vol waardering. “We zijn ze ontzettend dankbaar voor wat ze hebben gedaan. Ze gingen half drie naar bed en in alle vroegte waren ze alweer bezig met het uitlijnen van de auto. Echt bizar.”

“De tweede race begon ik opnieuw en de start was ontzettend goed”, vertelde Weering. “De auto vibreerde een beetje en ik vond het na de crash van de eerste race moeilijk om er vertrouwen in te krijgen. We reden achter Mex Jansen en hij remde ineens. Ik dacht dat er een Full Course Yellow was, dus ik remde ook. Uiteindelijk bleek het dat hij uitviel en werd ik meteen ingehaald door Willem Meijer. Ik verloor later wel wat tijd en toen ik de auto over gaf aan Tubben lagen we een seconde of twaalf achter Willem Meijer.” Bij de pitstop moest de motorkap vast worden geplakt en ook daar kwam het team met de nodige geluk weg. “Ik heb het gat nog iets dicht kunnen rijden”, ging Tubben verder. “Het was al met al geen makkelijk weekend, maar we hebben het overleeft en in de tweede race nog als P2 geëindigd”, zei hij lachend. “In deze fase van het seizoen is de race uitrijden het belangrijkste. Onze directe concurrenten Mex Jansen en Jordin Poland lukte dat niet. Zij vielen uit in de tweede wedstrijd”, vulde Weering zijn teamgenoot aan.

Max Tubben en Max Weering


Weering en Tubben gaan het laatste weekend van het seizoen in als leiders in het kampioenschap in de GT-klasse. Ze hopen het kampioenschap tijdens de Supercar Madness op het TT-Circuit van Assen op hun naam te schrijven en doen dit met een voorsprong van ruim dertig punten: “Als we de races gewoon eindigen, dan gaan we zeker weten een feestje bouwen”, blikken de heren veelbelovend vooruit op het laatste weekend van het Supercar Challenge-seizoen.

Max Weering en Max Tubben bedanken hun ouders, familie, vrienden, alle aanwezige gasten, al hun fans, de gehele crew van JR Motorsport en alle sponsoren!

Max Tubben en Max Weering worden ondersteund door een enthousiaste groep sponsoren:
Tuindeco
Gadero
Viscaal
LB installatiebedrijf Langeland Borgman
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferdy Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en lifestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
Mark Wieringa
Bos Dynamics
De vastgoed factory
Mediasign Coevorden
Curbi Recycling

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS