Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Champagne vloeit rijkelijk! Max Weering en Max Tubben slaan dubbelslag met twee zeges en kampioenschap in de Supercar Challenge

Uitgegeven door Frank Korsel • 1 november 2023 01:33

ASSEN – Max Tubben (21) en Max Weering (23) mogen zich kampioen van de Supercar Challenge noemen. Het razendsnelle JR Motorsport-duo sloeg een mooie dubbelslag in de BMW M6 GT3. Max en Max wonnen de eerste race op het TT-circuit van Assen en grepen daarmee al het kampioenschap bij de GT's. Het is de kroon op het harde werk van Tubben en Weering. Na het winnen van het kampioenschap vloeide de Champagne rijkelijk en werd er goed gefeest, maar dat weerhield ze er niet van om ook de tweede race glorieus op hun naam te schrijven.

Max Weering en Max Tubben kampioen in de GT van de Super Car Challenge 2023


“Het was een bijzonder seizoen. In de eerste race van het seizoen ging de versnellingsbak bijvoorbeeld kapot en zo hebben we nog wel meer pech gehad. Het was lastig om terug te komen voor ons. We hebben dit jaar mooi gestreden met Mex Jansen en Jordin Poland en het was mooi om met hen te kunnen vechten voor het kampioenschap”, steekt Weering van wal.

Jacks Racing Day was voor mij echt de leukste race. Toen had Max de kwalificatie vergooid”, zegt Weering lachend terwijl hij zijn teamgenoot een schouderklopje geeft. “Nee, joh. We hadden wat last van de tracklimits”, gaat hij knipogend verder. “Ik mocht toen beide races starten, maar in één race hadden we een herstart. Effectief mocht ik dat weekend dus drie keer starten. Het was een topweekend en dat publiek was geweldig.”

Max en Max in de BMW M6 GT3

“Ook dit weekend was top. In de race had ik een mooi gevecht met onze concurrenten”, begint Tubben dan maar over het gewonnen kampioenschap. “Ik zei voor het weekend dat ik graag iedere sessie als eerste wilde eindigden. Dat is volgens mij aardig gelukt. We hebben de vrije trainingen, kwalificatie en de races als eerste afgesloten. Dus wat dat betreft was het echt een top weekend.”

De kwalificatie behoeft dus geen verdere introductie. Ook hier waren Tubben en Weering veruit de snelsten. Ze lieten hun concurrenten bijna twee seconden achter zich. “We leven wel in een regenachtig land, maar we racen bijna nooit in de regen”, begint Weering over de regenachtige omstandigheden in de eerste races: “Het was leuk dat we dat dit weekend wel eventjes hadden in de eerste race. Het was weer lang geleden dat ik een regenrace mocht rijden. De baan droogde op en onze concurrenten reden hun regenbanden kapot en wij deden wat voorzichtiger met onze banden. De race kwam naar ons toe en toen konden we een mooie P1 bijschrijven en wonnen we het kampioenschap.”

“We hebben het wel eventjes goed gevierd”, zegt Tubben met een schorre stem. “We hebben we een goed feestje gebouwd”, gaat Weering lachend verder. Tubben: “Het was mooi om het kampioenschap na zo’n leuke strijd te winnen. Na het kampioenschap hebben we een mooi feestje gehad, maar we werden gelukkig niet brak wakker. We wisten dat we nog een race moesten winnen, dus we hebben het niet al te bont gemaakt.” Weering: “Een Supercar Challenge-weekend ziet er zo standaard uit voor mij”, zegt Weering al schaterlachend. “Het is niet meer dan normaal voor ons. Het zorgt dat we minder spanning hebben”, zegt hij met een grote smile.

Tubben en Weering willen het liefst alles hebben, maar vooral als eerste over de streep komen is hen het meest dierbaar: “We wilden het laatste weekend niet berekenend rijden en het kampioenschap op punten winnen. We wilden de races ook gewoon winnen, anders hadden we ons niet zo voldaan gevoeld en dat hebben we nu wel”, zegt Tubben. En zo geschiede. Twee overwinningen en een kampioenschapsrit later mogen ze zich nu officieel Supercar Challenge kampioenen noemen en dat klinkt nog altijd goed: “Het voelt ontzettend lekker om die titel in onze zak te hebben”, geven ze beide toe.

“De baan lag ons dit weekend weer goed, zoals altijd eigenlijk”, stemmen de Drentenaren knikkend toe. “Het is mooi om het seizoen met zo’n knaller af te sluiten. Het is tof dat er dit weekend zoveel mensen waren om ons aan te moedigen. Het zou wel lullig zijn als we nu ineens geen deuk in een pakje boter zouden rijden, maar dat bleef ons gelukkig bespaard”, aldus de kersverse kampioen Weering.

Podium Max Weering en Max Tubben champagne gevecht

Op de vraag wat er voor volgend jaar op de planning staat reageert Weering snel: “Het hele jaar bier drinken!” Al gauw nuanceert hij zijn antwoord en zegt hij: “Ik ga nog een paar races rijden, maar niet het hele seizoen. Ik ga ook weer naar school. Ik doe de studie vastgoeddeskundige en taxateur. Daar ga ik het druk mee krijgen en daarom ga ik niet meer fulltime racen.” Ook Tubben weet nog niet wat er op de planning staat: “Het is een kwestie van budget. We zijn druk aan het kijken naar de mogelijkheden. Dit kampioenschap pakken ze ons in ieder geval niet meer af.”

Max Weering en Max Tubben bedanken hun ouders, familie, vrienden, alle aanwezige gasten, al hun fans, de gehele crew van JR Motorsport en alle sponsoren!

Max Tubben en Max Weering worden ondersteund door een enthousiaste groep sponsoren:
Tuindeco
Gadero
Viscaal
LB installatiebedrijf Langeland Borgman
Berton
4 TrexLogistics BV
Wigchers Internationaal transport
HUMO service
Autobedrijf Ferdy Snijders
Mulder Hallenbouw
Kral-Westen
Het Kloosterwonen living en lifestyle
Trip Advocaten & Notarissen
Alrik Hekwerk en Omgevingsbeheer
Remmont BV
Gardenlux
Caprotech
RM Karting
JR Motorsport
Mike Lambers Montage
Juwelier Jan Mulder
HBG & Partners
Mark Wieringa
Bos Dynamics
De vastgoed factory
Mediasign Coevorden
Curbi Recycling

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS