Formule 1

"Max Verstappen z'n teambaas Christian Horner dacht ook al dat protesteren geen zin had"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 oktober 2017 15:29 • Print artikel

Zo verover je als Formule 1 de Verenigde Staten niet natuurlijk! We zijn in Austin getrakteerd op een waanzinnige race met Max Verstappen en dan verpest zo’n onbegrijpelijke straf eigenlijk alles. Hoe vaak gebeurt het dat je in de laatste ronde nog zo’n strijd om het podium ziet? Het is gewoon doodzonde. De FIA zou eigenlijk de beslissing moeten terugdraaien en Max zijn beker teruggeven, maar ik reken er niet op", trekt Robert Doornbos van leer in zijn column op Ziggo Sport.

Robert Doornbos Formule 1


"Natuurlijk moet de FIA zich niet laten forceren door media, oud-coureurs en de publieke opinie, maar in dit geval moeten ze gewoon erkennen dat de stewards in Austin fout zaten. Iedereen die verstand heeft van racen, zegt eigenlijk hetzelfde. De regels worden niet helder gevolgd en de stewards zijn niet consequent."

"Maar uit het verleden is gebleken dat de FIA niet zo snel een straf kwijtscheldt. Daarom dacht Max z'n teambaas Christian Horner ook al dat protesteren geen zin had. Niemand vindt dit een fair decision is. Het gaat er niet alleen om dat Max alsnog die beker krijgt die hij verdient. Maar schep duidelijkheid voor iedereen en zorg dat dit niet meer gebeurt."

"Oké. Je moet binnen de lijntjes blijven? Prima, dan doen we dat allemaal. Geen probleem. Mag het wél? Gaan we racen? Ook prima. Maar doe het een of het ander. Al die rijdersbriefings lijken dan ook voor niks geweest. Waarom zit je daar dan elke keer met Charlie Whiting? Ik weet honderdduizend procent zeker dat de coureurs daarin ook al hebben aangekaart hoe het nou met track limits zit."

"Afgelopen weekend is de een na de ander buiten de baan gegaan en is er nooit ingegrepen. Het moet zwart-wit zijn. De regels zijn dat misschien wel, maar de uitvoering is dat zeker niet. Als dat wel zo was geweest, hadden Vettel, Hamilton, Sainz en Pérez ook langs de kassa gekund."

"Hamilton rijdt bijvoorbeeld een ronderecord in de kwalificatie door buitenom de baan te verlaten. Hij pakt meer snelheid doordat hij minder hoeft te sturen. Laat ik vooropstellen dat alles bestraffen ook niet wenselijk is. Dan krijg je helemaal een achterlijke F1 als er na afloop nog zeven man tijdstraffen krijgen. Het moet ook gaan om het racen."

"Je ziet ook dat als het om plek zes, zeven gaat, er niks gebeurt. Sainz rijdt buiten de baan om in zijn move op Sergio Pérez. Dat Sainz Pérez niet meteen voorbij is, doet niet ter zake. Het gaat om gaining an advantage. Dat zijn de regels. Hij gaat hem niet meteen voorbij, maar zit wel in een betere positie om het een bocht later alsnog te doen. Of je nou aan de binnenkant of de buitenkant zit, dat maakt niet uit."

"Je kunt zeggen 'regels zijn regels', maar we hebben het over? De 5 centimeter asfalt die Max had moeten aantikken met zijn linker voorband. We zien de mooiste actie van de race, de fans staan op de banken, iedereen is enthousiast en dat wordt je dan ontnomen. Je zou net zo goed kunnen zeggen dat Kimi Max afknijpt en Verstappen een crash voorkomt door uit te wijken. Dat is bijvoorbeeld ook wat Nico Rosberg, toch de regerend wereldkampioen, vindt. En hij is zeker niet de enige oud-coureur die geen goed woord over heeft voor de sanctie. Niki Lauda noemde het the worst decision ever en Mario Andretti vond ook dat Max beroofd was."

"Stel die podiumceremonie vijf minuten uit en geef de coureurs ook zelf nog even de kans om even uit te leggen hoe zij het zagen. Nu hadden de stewards in 19 seconden de knoop doorgehakt. Volgens mij was Kimi pissed off omdat hij werd ingehaald, maar niet omdat hij vond dat Max daarbij de baan afsneed."

"Kimi was in die laatste rondes brandstof aan het sparen om überhaupt de streep te halen. Die had veel teveel benzine verbruikt in het midden van de race in zijn gevecht met Bottas en was extreem aan het sparen. Dat zag je ook aan hoe hij van zijn gas af ging in de snelle bochten die normaal volgas gaan. Met een ontketende Verstappen achter je aan, met een andere strategie en betere banden, had hij zijn verlies genomen volgens mij."

"En of Max nou uiteindelijk derde of vierde wordt, maakt hem niet eens zoveel uit. Het gaat er meer over dat het racen hem zo onmogelijk wordt gemaakt. Maar goed, laten we positief eindigen. Als Verstappen vooraan was gestart, had hij meegevochten om de overwinning. Red Bull heeft het chassis zo sterk ontwikkeld en dat belooft wat voor Mexico. Die race is over zes dagen alweer!"

Robert Doornbos over Red Bull Racing en Danica Patrick

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS