Formule 1

Max Verstappen gestraft! Meten de stewards met twee maten?

Uitgegeven door Wim Boekel • 30 oktober 2016 21:41

MEXICO CITY - Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Mexico wederom de spotlights op zichzelf geplaatst. De Nederlander verremde zich in de slotfase van de wedstrijd toen hij in gevecht was om de derde positie met Sebastian Vettel. De Red Bull-coureur, die voor lag op de Duitser schoot rechtdoor, maar gaf de positie niet over aan zijn concurrent.



Nog tijdens de wedstrijd gaven de stewards of the meeting aan dat het incident na de wedstrijd onderzocht ging worden. De stewards waren echter snel met de beslissing en gaven Max Verstappen vijf seconden straf, waardoor hij van de derde positie naar de vijfde werd teruggezet en dus niet naar het podium mocht. Er kan gediscussieerd worden of de actie van de jonge coureur ten opzichte van Sebastian Vettel netjes was. Wat misschien nog belangrijker is, is de vraag of de FIA niet met twee maten meet.

Bij de start van de wedstrijd gingen Nico Rosberg en Max Verstappen op positie twee en drie de eerste bocht in en ging de Mercedes-coureur rechtdoor. De leider in het wereldkampioenschap gaf de plek echter niet aan de Nederlander. Het incident werd niet onderzocht door de Stewards of the Meeting en er werd dus geen straf uitgedeeld aan de in Monaco woonachtige coureur. Daarmee lijken de stewards twee normen te hanteren voor het straffen van de coureur. Waarom wordt Max Verstappen voor het rechtdoorschieten gestraft, terwijl Nico Rosberg in een soortgelijke situatie geen straf krijgt uitgedeeld en de positie niet terug hoeft te geven. Daarbij laten we nog buiten beschouwing dat Lewis Hamilton in leidende positie eveneens rechtdoorschoot in de eerste bocht en duidelijk profijt had van het afsnijden van de bocht.

Tijdens de Grand Prix van België was Max Verstappen woedend op Kimi Räikkönen. De Ferrari-coureur ging rechtdoor, maar gaf zijn plek vervolgens niet terug aan de Red Bull-coureur en hield hem op. De Fin gaf zijn plek na een halve ronde rijden terug, zodat hij de slipstream op Kemmel kon pakken, om zodoende de Nederlander voorbij te steken. Het was de reden dat de Nederlander voor Les Combes de bekende blok op de 'Iceman' inzette, waarover toen schande door de Scuderia werd gesproken. Dit was de eerste aanzet tot de stevige rijdersbriefing in Amerika.

Tijdens de Grand Prix van Austin liep het hoog op tijdens de briefing. Diverse coureurs, waarvan de Ferrari-coureurs Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel de aanstichters waren, wilden een verbod op het tijdens het remmen veranderen van richting. Een verdedigingstactiek die met name door Max Verstappen werd gehanteerd. Daarop besloot wedstrijdleider Charlie Whiting de regel aan te passen en werd de zogenaamde Verstappen-regel ingesteld.

Het was nu Sebastian Vettel die deze regel als eerste brak. De Duitser die reeds gefrustreerd was doordat Max Verstappen zijn plek niet opgaf, zag het gat door Daniel Ricciardo snel gedicht worden. De Australiër wilde de Red Bull ernaast zetten bij de Duitser, maar Vettel gooide het gat vervolgens in de remlijn dicht. Daniel Ricciardo klaagde direct over de boordradio, maar vervolgens deden de Stewards of the Meeting niets met deze actie. Hiermee helpen de stewards direct de regel om zeep.

Het lijkt er op dat de FIA dit weekeinde met twee maten meet. De gevestigde orde lijkt hier duidelijk het voordeel van de wedstrijdleiding te krijgen. Als Max Verstappen wordt gestraft, dan moeten Lewis Hamilton, Nico Rosberg en Sebastian Vettel eveneens gestraft worden. Het kan niet anders dan deze wedstrijd nog een staartje gaat krijgen en er achter de schermen nog flink over gesproken gaat worden. Het kan namelijk niet anders dan dat Red Bull bij Charlie Whiting aan de bel gaat trekken.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS