Autosport Internationaal Toerwagens • ALMS

Exclusief interview met Marc Goossens over de nieuwe Jaguar, 24u Le Mans en 2010

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 11 oktober 2009 05:59

LAGUNA SECA - Marc Goossens heeft al in tal van disciplines gereden. Begonnen in de karting, schoof hij door naar de Formule Ford. In de F3000 boekte de Belg meerdere zeges, maar in plaats van de F1 was de volgende stap in zijn carrière Le Mans. Goossens is nu al jarenlang actief in de sportscar en GT racerij, en dit weekend debuteerde de snelle Belg met een gloednieuwe GT: de Jaguar XKR GT2 uit de stal van RSR. RaceXpress.com correspondent uit Verenigde Staten Ron Bijlsma sprak met The Goose over de nieuwe auto, en de plannen voor volgend seizoen.

Marc Goossens

Marc, in het kort, de Jaguar XKR GT2?
"RSR, vroeger Rocketsports, is al een jaar bezig met het design en het bouwen van de auto. Het afgewerkte product is pas in Petit Le Mans op Road Atlanta naar buiten gekomen, we hebben daar toen een paar demorondjes gereden en de eerste keer dat we de auto echt getest hebben was donderdag."

Jullie zijn niet veel aan testen toegekomen?
"In de vrije trainingen zijn we inderdaad niet veel aan testen toegekomen. De auto is zodanig nieuw dat er nog wat kleine kinderziektes zijn. Dat zijn er een aantal, en die stapelen zich op natuurlijk. Vooral elektronisch zijn er nog wat problemen, zo viel bijvoorbeeld toen ik wegreed het dashboard weg. Dan waren er ook nog problemen met een sensor die heel het motormanagement in de war stuurde, waardoor ik geen vermogen meer had. Je hebt op dat moment maar twee opties: ofwel blijf je rijden en loop je het risico dat je meer kapot rijdt dan wat anders, of je zegt van ok we gaan terug naar de tent en we zoeken van waar het probleem komt."

Jaguar XKR GT2

Er zijn nu nog wel wat kinderziektes op de auto, maar volgend jaar staan jullie er wel?
"Ja sowieso. We moesten op een bepaald moment ermee naar buiten komen, de auto laten zien. Je voelt meteen aan de fans dat de naam Jaguar toch wel iets betekent in de racerij. Ik zit er natuurlijk al heel lang in, maar ik was wel aangenaam verrast hoe positief de mensen reageerden."

"De planning is om twee auto’s in te zetten naar volgend jaar toe, we gaan het volledige American Le Mans Series kampioenschap doen en ook de 24u van Le Mans. Scott (Pruett) en ikzelf zullen op één auto rijden, en Paul Gentilozzi zal ons vervoegen bij de lange afstandsraces. De doelstelling op dit moment is dat er twee van deze auto’s gebouwd worden, waarmee we het volledige kampioenschap doen en twee rijders per auto plus een derde rijder voor de lange afstandsraces."

In welke mate is de fabriek hierbij betrokken?
"De auto zoals hij dit weekend reed wordt gebouwd door Rocket Sports, nu omgedoopt tot RSR. Dus zowel body, chassis alsook de motoren worden gebouwd bij RSR met support natuurlijk van Jaguar. Jaguar heeft ook een grote rol betekend in het design van de auto, er is dus een samenwerking van de twee maar alles wordt gebouwd bij RSR."

Marc Goossens

Er staan voorlopig nog geen sponsors op de auto?
"Op dit moment is het volledig Jaguar. We hebben natuurlijk op dit moment ook een partnership met Yokohama die zich volledig gaan toespitsen op het ontwikkelen van een band voor de auto. Dat is zowat de situatie op dit moment."

Over het design, de auto lijkt een beetje op de oude Trans-Am?
"Ja die reactie krijgen wij ook vaak. Kijk, er zit een beetje een mix van ideeën tussen. Enerzijds heb je het design van Jaguar, en anderzijds de ervaring die RSR heeft (/Rocketsports had) met zowel Champcar als Trans-Am. Het is dus eigenlijk een combinatie van allerlei factoren, maar ze hebben de auto gebouwd naar de reglementering van de GT2 klasse."

Marc, over de tijden, hoe competitief is de auto op dit moment?
"We zaten redelijk ver af in de trainingen. We hebben ook de kwalificaties niet gereden, kijk als je buitenrijdt en je hebt na twee ronden een probleem met één of andere sensor die niet reageert, kan je beter binnenkomen. We hadden ook twee rondjes kunnen gereden hebben maar dan waren we ook laatste gestart. We deden er dus beter aan zoveel mogelijk tijd te besteden aan het in orde brengen van de auto voor de race. In de warm-up waren er problemen met de versnellingsbak, het zijn allemaal dingen die te overzien zijn. Maar het is gewoon de manier waarop we naar de wedstrijd zijn gekomen, en dat we het ook publiekelijk doen, maakt het allemaal anders. De race is voor ons gewoon een testsessie."

Wat is het verdere programma nog voor 2009?
“Er is na deze race nog een goed gevuld testprogramma. In deze herfst- en winterperiode is het de bedoeling van een 30 tal testdagen te doen voordat we naar Sebring gaan. Hopelijk komt er in die periode nog een tweede auto, zodat ik het testwerk kan verspreiden over twee auto’s. Het ‘commitment’ is er zeker en vast."

Waarom GT2?
"In de ALMS is er nog maar één GT klasse op dit moment, omdat Corvette zijn GT1’s aan de kant heeft geschoven voor de GT2. De GT2 klasse is zeer competitief. Dat is ook één van de redenen waarom we zeggen: GT2 is de klasse waar we moeten zijn. Gewoon omwille van de competitie, dan weet je meteen waar je staat."

Marc Goossens

Volgend jaar dus Le Mans?
"Kijk je weet net zo goed als ik, Le Mans is natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren. Je moet natuurlijk die selectie krijgen, je moet er uitgekozen worden. De naam Jaguar zal wel een voordeel bieden, maar goed... Het is allemaal nog ver weg vooraleer we in Le Mans zijn. In principe is er een mondelinge overeenkomst om het programma te runnen voor drie jaar. Er zijn dit weekend mensen van de ACO aanwezig, en die weten natuurlijk waar we mee bezig zijn. Voor ons was het ook belangrijk om eerst de auto te laten zien, kilometers te rijden, weten waar we zelf staan om dan binnen de reglementering van de twee kampioenschappen een auto af te werken."

"Als Jaguar naar Le Mans komt, zal dat weer wat extra publiciteit met zich meebrengen. Dat is hetgeen wat mij zo boeit aan het hele verhaal. Je hebt een goede structuur, en anderzijds ook de steun van het merk Jaguar wat volledig achter ons project staat. Ze kunnen het zich niet kunnen permitteren om het half goed te doen, en dat is toch wel een hele opsteker. Het is echt een Jaguar blok, het chassis is gebouwd op basis van een XKR, het is dus echt puur een ‘commitment’ van Jaguar. Zeg maar zoals destijds met Tom Walkinshaw. Engeland staat ook helemaal achter het project, en ze hebben ook een lange, goede relatie met Paul Gentilozzi op het gebied van Trans Am."

Tot slot, komt er nog een Jaguar prototype?
“Je weet maar nooit. Als dit project lukt, wie weet..."

Met dank aan Marc Goossens, en Ron Bijlsma voor het afnemen van het interview.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS