Autosport Internationaal Toerwagens • ALMS

Nederlanders samen over de finish in Mosport: Jeroen Bleekemolen wint in GTD, Van der Zande P2 bij Prototypes

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 juli 2018 12:50 • Print artikel

Lake Ontario, CANADA - Ze kwamen toevallig na twee uur en veertig minuten samen over de finish. De Wayne Taylor DPI/Prototype Cadillac en de GTD Mercedes AMG van het Keating team. Het was een mooie symboliek van hoe twee snelle Nederlanders, Renger van der Zande en Jeroen Bleekemolen gezichtsbepalend waren in hun respectievelijke klassen bij de Mobil1 Sportscar Grand Prix in het Canadese Canadian Tyre Motorsport Park, beter bekend als Mosport. In beide gevallen was het een demonstratie van de ervaring en moed van beide coureurs op dit zeer snelle en gevaarlijke circuit. Zoals Renger het aangaf, “bocht 1 en 2 zijn blind en rijd je met minstens 245 kilometer. Absurd maar gaaf!”

Nederlanders samen over de finish in Mosport: Jeroen Bleekemolen wint in GTD, Renger van der Zande P2 bij Prototypes


Rappe Bleekemolen
Het was inmiddels al weer meer dan een jaar geleden dat het duo Keating/Bleekemolen als overwinnaars op het podium stonden. Maar hier in het bloedsnelle Mosport hadden ze de set-up van de Mercedes AMG GT3 perfect voor elkaar. Zoals gebruikelijk reed de wat tragere gentleman coureur Ben Keating de eerste stint van de race.

Jeroen Bleekemolen

Het was de ervaren Jeroen Bleekemolen die handig gebruik maakte van gele vlag situaties om door het GTD veld naar voren te kruipen. Met nog 14 minuten te gaan, bij de laatste race-restart, verschalkte hij sluw Kyle Marcelli met de Lexus GT 3en reed de laatste 13 ronden van de in totaal afgelegde 107 ronden winnend naar de finish. Een stevige beloning voor dit Nederlands/Amerikaans duo dat al meerdere seizoenen als team in Amerika en in Le Mans uitkomt.

Start IMSA

De prototypes
Wat anders lag het in de snelste klasse, die van de prototypes. Al het hele weekend was de Core LMP2 van Braun en Bennett dominant snel, niet in de laatste plaats door het gunstig effect van het BOP-reglement. De Cadillacs bijvoorbeeld werden met griezelig groot snelheidsverschil op het rechte eind gepasseerd. Toch hadden Renger van der Zande en Jordan Taylor met hun Wayne Taylor Cadillac nog bijna de race gewonnen. De basis werd gelegd bij de start. Het Core team had zijn pole opgegeven door de tragere Bennett de race te laten starten. Daardoor moesten ze op P13 vertrekken, de laatste plaats in het prototype veld. Het was Renger van der Zande die als een duveltje uit een doosje meteen in de start zijn derde positie om wist te zetten in P2. Door in de slipstream van de Penske Acura van Cameron/Montoya te duiken gaf hij de andere frontrunners geen kans.

Snel werd de voorsprong uitgebreid waarbij ondanks de vele gele vlag situatiessteeds weer opnieuw de gekrompen voorsprong werd uitgebouwd. Halfweg de race werd het stuur overgegeven aan Jordan Taylor die met hetzelfde snelle tempo de inmiddels veroverde eerste plaats in het veld wist vast te houden. Het waren 71 rondes van de in totaal 116 rondes die het Wayne Taylor duo op P1 reed. Maar al vroeg in de race had Colin Braun het stuur overgenomen van de tragere Core team eigenaar Jon Bennett. In de bloedsnelle Oreca, zeer goed geprepareerd door de vader van Colin, Jeff Braun benutte hij de vele gele vlag situaties om naar de kop van het veld te kruipen. Met nog acht ronden te gaan stoof hij uiteindelijk Renger’s teamgenoot Jordan voorbij. Geen houden aan voor de Wayne Taylor Cadillac. Het duo Van der Zande/Taylor werd verdienstelijk tweede, met de Nasr/Curran als derde duo op het podium. Coryfeeën als Montoya en Castroneves hadden het nakijken. Maar het was niet leuk om zo de leiding af te geven. Volgens velen was het een lachertje met welk tempoverschil de Core LMP2 voorbij vloog. Hopelijk wordt het BOP regelement aangepast voor de volgende race in Road America, begin augustus.

Wayne Taylor

Met slechts 10 punten achterstand op de leider heeft de Nederlander nog steeds uitzicht op de Amerikaanse titel bij de snelste categorie in het IMSA Kampioenschap.

Bij de GTLM won de Ford GT van het Chip Ganassi team, met Westbrook en Briscoe aan het stuur. Tweede werden Garcia/Magnussen met een Corvette en derde Gavin/Milner eveneens van het Corvette Racing team. Laurens Vanthoor eindigde als zesde met zijn Porsche 911 RSR.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS