Autosport Internationaal Toerwagens • ALMS

Renger van der Zande vol lof over zijn team na de 12 uur van Sebring: "De engineers zijn de supersterren"

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 maart 2018 09:34 • Print artikel

Renger van der Zande reed met zijn team van Wayne Taylor Racing naar de zwaarbevochten tweede plek tijdens de 12 uur van Sebring. De Nederlander lag zelfs op de eerste positie, maar werd van achter geraakt bij de herstart. Het leverde de nodige schade op, maar de monteurs wisten het snel te herstellen. De coureur geeft dan ook alle credits aan het team voor de mooie prestatie in Amerika.

Renger van der Zande

“In mijn eerste stint, volgde ik gewoon de anderen”, zegt Van der Zande. “We verloren wat positie, ik denk dat we een wielmoer verloren toen we de pit in kwamen en toen ik terugkeerde, waren we iets van achtste. Ik kon wat bijkomen, ik kon wat vechten, maar kon er geen snelheid uithalen. Het voorraam was bedekt met modder en ik had slecht zicht. Toen ik voor de tweede keer binnen kwam, was de auto veel beter en kon ik aanvallen.”

Tijdens de volgende stint van de Nederlander was het een geheel ander verhaal en was hij niet geheel gelukkig. “Het was erg druk tijdens die stint”, zegt de Nederlandse coureur van Wayne Taylor Racing. “De temperatuur zakte en de auto begon zich behoorlijk goed te gedragen. Ik was in staat om P1 te rijden en comfortabel aan de leiding te liggen. Toen ik de actie maakte tijdens Eric Curran bij de herstart, raakte hij mijn rechterachterkant. We verloren veel tijd met het vervangen van de achterkant van de auto. Ik was al helemaal aan hem voorbij, dus ik weet niet zeker wat er gebeurde.”

Na de reparatie vocht Van der Zande en zijn team zich terug naar de derde plek en uiteindelijk ging hij de Mazda voorbij voor de tweede positie. De Nederlander kwam uiteindelijk als keurig als tweede over de finish.

“Het was fantastisch”, vertelt Van der Zande als hij terugkijkt op zijn race. “Het was lastig om een echte raceauto te vinden. We probeerden in de hitte te racen, en de race te finishen in de nacht als het koel is, dus zit je de hele tijd in de overlevingsmodus in de hitte van de dag. De auto komt ’s nachts echt tot leven. De engineers zijn de supersterren en ze weten wat ze doen. Ze geven me echt alles wat ik nodig heb om te presteren. Het was een dag waarin veel gebeurde. Ik werd van achter geraakt en zij knapten het snel op. Ik heb veel vertrouwen in mijn nieuwe team. Ze geven niet op en ze blijven kalm als er iets gebeurt. We waren de beste van de rest.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS