Mike Hezemans: driver in the spotlights
Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 april 2008 15:09
Mike Hezemans staat te boek als één van de beste GT-coureurs ter wereld. In 2007 kende Hezemans een uitstekend FIA GT seizoen, tot het laatste moment streed hij mee voor het kampioenschap. Op slechts luttele punten miste Hezemans de hoofdprijs. Voor 2008 gaat de Eindhovenaar opnieuw de strijd aan in deze competitieve autosport serie met zijn vertrouwde Corvette. Het doel is zoals altijd: races winnen!

Het Phoenix Carsport-team zet twee robuuste Amerikaanse Corvettes in met aan het stuur Mike Hezemans en Fabrizio Gollin, terwijl de tweede wagen wordt bestuurd door ex-DTM-piloot Marcel Fässler en Jean Denis Deletraz.
Hezemans begon zijn loopbaan met karting en komt uit dezelfde sterke lichting als Jos Verstappen. Hezemans eindigde zelfs vlak achter Verstappen in het europees kampioenschap als vice-kampioen. Ook in de auto’s bleek Mike een winner! Inmiddels gerijpt, vele overwinningen rijker en een grote schat aan ervaring op zak is het tijd om de Eindhovenaar aan een ‘turbo’ vragenvuur te onderwerpen.

- Hoeveel jaar race jij inmiddels in FIA GT?
“Vanaf 1997, dus twaalf jaar.”
- Waarom heb je gekozen voor het FIA GT-kampioenschap?
“Lange-afstand racen trekt mij erg aan vanwege de historie en op dit gebied zijn de GT’s in Europa de snelste auto’s.”
- Wapenfeit in FIA GT?
“11 pole-positions en 11 zeges.”
- De mooiste zege in FIA GT door alle jaren heen?
“In 2007, de 24 uur van Spa.”

- De beste race van 2007?
“Nogaro, van de tiende plaats naar de eerste en de beste in FIA GT was de overwinning op Imola in 2005.”
- Het slechtste moment van 2007?
“De kwalificatie in Nogaro! Slechts een tiende startplaats. Dat was de slechtste in een heel lange tijd.”
- Wat doe je naast racen?
“Ik ben eigenaar van Hezemans Indoor Karting en doe tevens aan ontwikkeling van vastgoed in Brussel en Miami.”
- Wat heb je met karting?
“Ik ben opgegroeid met karting en reed mijn eerste wereldkampioenschap toen ik twaalf was. Karten is één van de leukste en meest competitieve sporten ter wereld.”
- Waarom een indoorbaan?
“Uit zakelijk oogpunt en er is de mogelijkheid om 365 dagen te karten.”
- Kartverleden. Welke successen heb jij internationaal en nationaal behaald?
“Nederlands kampioen, tweede in het Europees kampioenschap achter Jos Verstappen en derde in het wereldkampioenschap.”

- Never change a winning team? De Corvette blijven jullie trouw, maar wel
een nieuwe teamgenoot? Wie en vertel kort iets over hem.
“Fabrizio Gollin! Een heel snelle maar ook rustige coureur die heel weinig fouten maakt. Hij is FIA GT-kampioen geworden in 2004 en heeft in 2007 met ons de 24 uur van Spa gewonnen. Ik heb al met hem in hetzelfde team gereden in 2002. Dus ik ken hem heel goed en Fabrizio was ook één van de twee voorkeuren voor 2008.”
- 2008 alleen FIA GT of komen er nog uitstapjes in LMS of 24uur van Le Mans?
“Ik vind Le Mans echt super en ben bezig voor 2008.”
- Wat is je doelstelling voor dit jaar?
“Het kampioenschap winnen. Iets anders heeft geen zin. Alleen is dat altijd moeilijk en dit jaar is er veel concurrentie. Boven alles heb je ook geluk nodig.”




