Autosport NL • TDC

Vechtlust Barten en Nooren niet beloond: "Heel zuur, maar het hoort erbij"

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 16 september 2011 11:01 • Print artikel

ZANDVOORT - Nooren Autosport-coureurs Maik Barten en Marcel Nooren hebben hun uitzonderlijke reeks van successen geen passend vervolg kunnen geven tijdens de Trophy of the Dunes op Circuit Park Zandvoort. Technische problemen en vooral veel pech zorgden ervoor dat de indrukwekkende Stopaq BMW 123d Coupé geen rol van betekenis kon spelen in de twee Toerwagen Diesel Cup-wedstrijden.

Tijdens de kwalificatie miste het duo, dat dit seizoen al tweemaal een wedstrijd wist te winnen, nipt een topvijfklassering. Maar in een ultra-competitieve sessie, waarin het om duizendsten van seconden ging, bleek de zevende startplek absoluut geen slecht resultaat. Vooral in de wetenschap dat de BMW in de wedstrijden veel beter uit de verf komt.

Vechtlus van Maik Barten en Marcel Nooren niet beloond

Dit bleek opnieuw tijdens de eerste race, die traditioneel over honderd minuten gaat. Aan boord van de Stopaq BMW had Marcel Nooren aanvankelijk handen en voeten nodig om zich staande te houden in het veld. Maar nadat de eerste schermutselingen waren beslist, begon Nooren in zijn element te komen. Met constante rondetijden en een aantal mooie inhaalacties liep de wit-groene BMW in op de kop en schoof de ervaren coureur op in het klassement. Vlak voor de verplichte pitsstop en rijderswissel ging het echter mis. Een steen had een gat geslagen in de radiateur van de auto waardoor de koelsystemen vernield raakten. Nooren kon de auto nog wel tergend langzaam binnenbrengen waarna het team in rap tempo de radiateur probeerde te dichten. Barten nam het stuur over en eenmaal terug op de baan bleek al snel dat de BMW alles behalve gezond rondreed.

Barten, in pas zijn eerste autosportseizoen, kon nog wel een aantal supersnelle rondetijden neerzetten maar al gauw sloeg het noodlot toe. De koeling van de BMW functioneerde niet meer waardoor Barten uiteindelijk de auto teleurgesteld neer moest zetten, een bittere pil: "We hadden vandaag absoluut de snelheid in de race. Marcel reed een geweldige stint en ik ben ervan overtuigd dat we zonder pech opnieuw op het podium hadden kunnen eindigen", was het commentaar van de jonge Maik Barten.

Vol goede moed begon de twintigjarige coureur aan de tweede race op zondag en na een voorzichtige start vanaf de dertiende plek begon ook hij aan een fraaie opmars. Binnen enkele ronden belandde hij in de toptien waarna zijn opmars gestaag werd voortgezet. Het meest indrukwekkend waren de rondetijden die neergezet werden toen het halverwege zijn stint begon te regenen. Waar een aantal concurrenten de rondetijden lieten vieren bleef Barten hetzelfde tempo aanhouden en liep hij zienderogen in op de kopgroep. Een kans om die snelheid om te zetten in een topresultaat kwam er echter niet, want opnieuw begon de motor in te houden waarna Barten de auto stil moest zetten op de Hunserug.

"Blijkbaar is er gisteren door die kapotte radiateur meer schade aangericht dan dat we konden waarnemen. Het is heel zuur, vooral voor de monteurs die keihard hebben gewerkt, maar dit hoort ook bij autosport", weet Maik Barten. "Het enige wat we kunnen doen is vol goede moed toewerken naar de volgende wedstrijd en daar weer scoren."

De volgende twee wedstrijden van de Toerwagen Diesel Cup staan gepland op 8 en 9 oktober op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. Een week later wordt op Circuit Park Zandvoort het seizoen afgesloten.

Foto: Chris Schotanus
Bron: Ingezonden

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS