Jeroen den Boer met zevenmijls laarzen naar eerste succes DB Motorsport
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 april 2009 12:03
DB Motorsport nam afgelopen weekend tijdens de Family Paasraces, op het Circuit Park van Zandvoort deel in twee klassen; de Toerwagen Diesel Cup en Suzuki Swift Cup. In beide klassen kon een rijder van DB Motosport het podium beklimmen. Jeroen den Boer zegevierde zelfs in de tweede race van de TDC.

Swift Cup, race 1
Na een sterke kwalificatie, waarin hij de tweede plek behaalde, wist Marth de Graaf in de vroege ochtenduren van Paasmaandag op het Circuit Park Zandvoort een prachtige race af te leveren. De start van de race werd met twintig minuten vertraagd nadat bij de opwarmronde Maaike de Wit de vangrail in dook, waardoor zelfs de ambulance uiteindelijk de baan op moest om haar af te voeren. Na dit oponthoud was het de snelle jongeling die prima startte en een schitterend gevecht uitknokte met de man voor hem. Ook een aantal snelle rijders achter hem bemoeide zich na enkele kilometers met de schermutselingen en zorgden ervoor dat De Graaf zowel voor- als achteruit moest blijven kijken. De gevechten duurden de gehele race voort, waarin de positie van iedere coureur continue wisselde. Geen mens kon voorspellen hoe de rangschikking bij het vallen van de finishvlag eruit zou zien. Nadat het stof was opgetrokken bleek De Graaf de finsishlijn als derde te hebben gepasseerd. Marth de Graaf blikte terug: “Het was een heftige race met mooie gevechten, er gebeurde continue wat om me heen. Ik moest zowel voor me als achter me steeds opletten wat er gebeurde. Maar ik ben best tevreden met de derde plek, al was de tweede mooier geweest.”
Uitslag race1:
P1 Pieter Schothorst, P2 Jeroen Slaghekke, P3 Marth de Graaf, P4 Marcel Dekker, P5 Sandra Douma, P6 Daan Stots, P7 Mark van der Aa, P8 Niels Langeveld
Swift Cup, race 2
Vanaf de start van de tweede en laatste Swift Cup race liet Marth de Graaf zijn pure snelheid zien. De vóór de Graaf rijdende Dekker stond onder stevige druk van de snelle DB Motorsport coureur, maar Marth wist de snelle groene Swift een aantal keren net niet te verschalken.
Aan de kop van het veld werd er zeer fel gestreden, waarbij Marth keer op keer een hoofdrol opeiste. Al waren de camera’s in de tweede ronde massaal gericht op Laura Katsma die haar auto ondersteboven in het grind parkeerde. Op eigen kracht verliet ze de auto en mankeerde ogenschijnlijk niets, al werd ze wel door de medische staf meegenomen voor nader onderzoek.
Bij de herstart na de safetycar vanwege de crash van Katsma was het De Graaf weer die aandrong bij Marcel Dekker, maar niet slaagde in zijn opzet. Na verloop van een aantal ronden werd De Graaf zelf slachtoffer en verloor enkele posities. Het was daarmee echter nog lang niet gedaan, een treintje van Dekker, Schothorst, Slaghekke, Van der Aa, Langeveld en De Graaf wisselde continue van plek.
Na een rondenlang titanengevecht wist Marth zich weer terug te vechten naar een mooie vierde plek, achter Slaghekke, Dekker en winnaar Schothorst.
Uitslag race2:
P1 Pieter Schothorst, P2 Marcel Dekker, P3 Jeroen Slaghekke, P4 Marth de Graaf, P5 Mark van der Aa, P6 Daan Stots, P7 Niels Langeveld, P8 Sandra Douma
Toerwagen Diesel Cup, race 2
Na een voortvarende start vanaf de eerste positie reed de Golf V 2.0 TDi in handen van Steenmetz aanvankelijk fier aan kop. Dat feest duurde echter korter dan gewenst. Na enkele ronden viel de snelle diesel uit het Duitse Wolfsburg terug naar de tiende positie om weer aan een opmars te beginnen. Die opmars werd halverwege koers wederom teniet gedaan door de pitstops. De stop is echter voor iedereen verplichte kost, waardoor equipe Steenmetz vanzelf weer naar voren kwam op het moment dat de overige deelnemers hun bezoek aan de pits uitvoerden.
Voor Jeroen den Boer werd de verplichte pitstop een iets andere dan door hem en het team aanvankelijk bedacht was. Wederom kreeg de fonkelnieuwe Toyota te kampen met technische problemen op de baan en reed niet in het gewenste tempo richting zijn team. Na een reguliere stop en reset van de auto draaide de rood/witte Japanner de baan weer op om direct een uitstekend tempo aan de dag te leggen. De snelste tijd die de Auris klokte was een 2:05.110. De snelste auto op de baan was de Golf met de heren Steenmetz aan het stuur, zij persten er een snelste tijd uit van 2:04.634.
Dat de Auris razendsnel is, bleek na de stop toen Jeroen met zevenmijlslaarzen weer onderweg ging en flink veel tijd goedmaakte en de leiding in handen nam. Daarmee was het nog niet gedaan met de dadendrang van Den Boer, de door 2Produce ondersteunde coureur pakte in een handvol ronden een zestal seconden voorsprong op equipe Wildschut/Nooren.
De Oranjedak Golf van equipe Steenmetz was aan de achterkant van het veld eveneens bezig om snelle tijden neer te zetten en te zorgen dat de auto weer zover mogelijk naar voren kwam. Hun opmars werd echter gestuit op de veertiende positie toen de safetycar de race neutraliseerde wegens een ongeval met een BMW.
De race werd achter de safetycar gefinisht met Jeroen den Boer als terechte winnaar. Achteraf zou hij enthousiast vertellen: “De auto ging in Bosuit weer in de noodloop, maar ik kon nu gelijk de pits in en de auto resetten. Hierdoor verloor ik weinig tijd en kon ik verder een super race rijden. De auto is echt super, we moeten alleen dat elektronische probleem er nog uit zien te krijgen, we hebben wel een idee waar het zit en daar gaan we dus even flink aan werken. Dit is echt een geweldige afsluiting van het weekend en maakt weer veel goed van wat gisteren niet lukte!”
Uitslag TDC race2:
P1 Jeroen den Boer, P2 Wildschut/Nooren, P3 Morien/De Groot, P4 Braams/Verschuur, P5 Baars/Roeleveld, P6 Andries/Luycks, P7 Dekker/Van Dam, P8 Peter Stox, P13 Ruud en René Steenmetz




