Baars en Roeleveld mikken op topdrie in Toerwagen Diesel Cup
Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 1 april 2011 10:27
NIEUW-VENNEP – Met de traditionele Paasraces op Circuit Park Zandvoort voor de deur bereiden Bas Baars en Marcel Roeleveld zich voor op een nieuw seizoen in de Toerwagen Diesel Cup. Het duo komt opnieuw in actie met de Volvo C30 D5 en heeft ambities. “Met een eerlijke competitie zijn we wel zo ambitieus dat we in de topdrie willen eindigen”, zegt Baars.
Baars en Roeleveld treden voor het derde achtereenvolgende seizoen aan met de Volvo. Vorig jaar kende het tweetal veel ups en downs. Materiaalpech werd afgewisseld met ijzersterke inhaalraces en het behalen van een podiumplaats. “Vorig jaar hadden we voor aanvang van het seizoen een aanpassing aan de voorwielaandrijving gemaakt voor meer betrouwbaarheid. Maar toen hebben we eigenlijk te weinig getest”, legt Baars uit. “Helaas was de aanpassing nog niet optimaal en kwamen we er achter dat er nauwelijks tijd is om te testen tussen de raceweekends. Voor komend seizoen gaan we dat anders doen.”

Nieuwe kansen
In de Toerwagen Diesel Cup verschijnen verschillende typen auto’s aan de start, waarbij de Volkswagen Golf 5 en de BMW 123d de voornaamste uitdagers zijn. Iedere auto heeft andere karakteristieken, zo ook de Volvo. Deze bleek erg gevoelig voor oude of nieuwe banden en de auto is relatief zwaar in vergelijking met de concurrentie. “Op nieuwe banden heeft de Volvo vleugels, maar door het relatief zware gewicht van de motor in combinatie met de aandrijving op de voorwielen, slijten de voorbanden erg snel. In de honderd minutenrace mogen we tijdens de negentig seconden durende pitstop de voorbanden vervangen.”
Om de technische pech tot het minimum te beperken, is hard gewerkt aan de auto. “De aanpassing aan de aandrijflijn van vorig jaar is verfijnd. Hierdoor moet de auto betrouwbaar zijn. Dus geen gebroken aandrijfassen meer en geen uitval van het ABS-systeem. Uit het testen blijkt dat het nu heel blijft”, aldus Baars. Enkele wijzigingen moeten wellicht nog doorgevoerd worden. Onlangs is er een zogenaamde ‘balance of performancetest’ uitgevoerd waarbij de deelnemende typen auto’s zijn vergeleken. Op die manier hoopt de organisatie door reglementswijzigingen de rondetijden van de auto’s gelijk te trekken. Wat de gevolgen zijn voor de Volvo is nog niet bekend.
Spa-Francorchamps
Naast de races op Circuit Park Zandvoort is de Toerwagen Diesel Cup dit seizoen ook te gast op het beroemde Belgische circuit Spa-Francorchamps. De Volvo C30 D5 heeft op dit circuit zijn eerste meters afgelegd, maar Baars heeft er nog niet eerder geracet: “Ik vind Spa-Francorchamps het mooiste circuit dat er is. Moeilijke combinaties van bochten zoals de twee keer links bij Pouhon, maar ook het hoogteverschil bij Bruxelles en het naar beneden duiken richting Eau Rouge maken de baan erg attractief. En de omgeving is prachtig.”
De eerste wedstrijd vindt zaterdag 23 april plaats op Circuit Park Zandvoort, waarna op paasmaandag 25 april het evenement wordt afgesloten.




