Karting • Rotax Euro

Karter Christiaan de Kleijn laat skills zien als regenrijder, maar krijgt uiteindelijk niet de gewenste beloning

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 juli 2021 08:30 • Print artikel

MÜLSEN – De uiteindelijke uitslagen in de finale gaven helaas een niet helemaal representatief beeld van zijn snelheid. Maar gezien de omstandigheden en het niveau was karter Christiaan de Kleijn niet ontevreden met zijn optreden tijdens de derde ronde van de Rotax Max Challenge Euro Trophy. Op het circuit van Mülsen in Duitsland eindigde de zestienjarige coureur uit Bosch en Duin op de respectievelijk negentiende en elfde plaats.

Christiaan de Kleijn

“Het ging wel oké, maar het kon beter”, zei Christiaan na afloop. “We hadden de snelheid niet helemaal. De kart lag niet helemaal top en ikzelf maakte wat foutjes. Het was dus een beetje een mix van beide.”

Daardoor eindigde hij in de kwalificatie op de twintigste plaats. Hoewel dat natuurlijk niet de plek was waarop hij gehoopt had, werd hij daarna een handje geholpen door het weer. Want tijdens de drie heats regende het op de baan in het oosten van Duitsland. En dat was een kolfje naar zijn hand.

Want hoewel natte omstandigheden een stuk moeilijker zijn dan droge komt dan altijd het beste in Christiaan naar boven. Tussen de top van Europa liet hij zaterdag zien dat hij een bovenste beste regenrijder is. In de eerste heat startte hij op de tiende plaats en finishte hij knap als vierde. In de twee daaropvolgende heats werd hij zesde, ook zeer verdienstelijk.

Die ronduit keurige resultaten zorgden ervoor dat hij een dag later in de eerste van twee finales van de zevende plaats mocht starten. Dat was in droge omstandigheden. Christiaan: “De start was niet helemaal top. Ik viel terug naar negentien. Ik werd een beetje naar buiten geduwd en ging het gras op. Veel rijders kwamen me toen voorbij. Daarna had ik last van vieze banden. Het duurt een paar ronden voordat de vuiligheid eraf is. Uiteindelijk werd ik nog dertiende. De snelheid was wel oké, maar ze was helaas niet goed genoeg voor de top vijf.”

De tweede finale kende een soortgelijke start. “Ook nu werd ik iets naar buiten gedreven, maar gelukkig kwam ik niet op het gras terecht. Wel kwamen opnieuw heel veel rijders me voorbij. Uiteindelijk ben ik nog elfde geworden.”

Christiaan de Kleijn

Daarmee schurkte hij tegen de top tien aan. Met de start - die hem dus flink terugwierp - in ogenschouw genomen, was hij snel genoeg voor een plek bij de beste tien van Europa. “Als ik in de eerste finale een goede start had gehad, had die top tien er zeker wel ingezeten. In de tweede finale ook wel. Ik baal er wel een beetje van dat het niet gelukt is. Ik stond niet heel goed in EK, en had graag wat meer naar voren gestaan. Dat was mogelijk.”

Dat hij op een circuit reed waarop hij nog niet eerder had geracet, maakte hem niet veel uit. “De eerste keer moest ik wel even wennen, maar ik had de baan wel vrij snel door. Je hebt een technisch stuk en de rest rechtdoor en niet echt moeilijke bochten.”

De volgende ronde van de Euro Trophy wordt gehouden op het circuit van Wackersdorf. Dat evenement staat gepland in de eerste week van september. De baan, ook in Duitsland, kent hij goed. “Daar verwacht ik wel wat verder naar voren te finishen!”

Christiaan de Kleijn wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
MDK Containers
FEBO
De Watertoren Motorkledingshop
AMC Automaterialen Centrum Zeist
Fornhese BV Import-Export Trucks
Erkende verhuizers Brenen.nl
Van Doorn-Soest
De Rooy Transport en Logistiek
Profile Tyrecenter Verkade Zeist
Van Uem Autoschade Wijk bij Duurstede
BPM Afvalcontainers
Van der Fluit-Jan Nefkens Assurantiën
Koeveringe Carservice
Truckland
Hoffland den Dolder
Nagtegaal aannemersbedrijf
Peet Borst Nieuwegein
Transportonderhoud Nieuwegein

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS