Interview met Dutch Renault Clio Cup kampioen Niels Langeveld
Uitgegeven door Edwin Schimmel • 17 december 2012 12:34
Eén van de meest spraakmakende klasse die uitkomt in het Dutch Power Pack is de Dutch Renault Clio Cup. De Clio Cup is al jarenlang een vaste waarde binnen het Dutch Power Pack en onderscheid zich van de andere klassen door een vol startveld van bijna dertig wagens, een sterke competitie en betrouwbare, échte en gelijkwaardige racewagens.
In 2012 kwam de klasse zeven weekenden in actie. Vijf keer op het Circuit Park Zandvoort, één maal op de Duitse Nurburgring en éénmaal bij onze zuiderburen op het circuit van Zolder. Het werd uiteindelijk een gevecht tussen de kampioen van 2011, Sebastian Bleekemolen, en de talentvolle Niels Langeveld uikomend voor het Certainty Racing Team. Langeveld, 24 woonachtig in Sassenheim en voor het tweede achtereenvolgende jaar uitkomend in de Clio Cup, won uiteindelijk de laatste race tijdens de Finalerace en pakte uiteindelijk met drieëntwintig punten verschil de titel.
RaceXpress zocht contact met de kampioen van 2012 om nog éénmaal terug te blikken op zijn succesvolle seizoen en tevens een blik te werpen op de toekomst van de snelle coureur.

Namens RaceXpress nogmaals gefeliciteerd met je 2012 titel in de Dutch Renault Clio Cup! Waarom denk je dat de titel uiteindelijk naar jou en het Certainty Racing team ging, wat maakte jullie in 2012 het winnende team?
"Dankjewel! Het is inderdaad het team waarmee wij het doen. Ik denk ook dat dat onze geheime formule is. Wij opereren echt als een team. Hierbij gaat het om de juiste mensen op de juiste plek. Hierbij leggen wij het accent op kwaliteit op technisch gebied maar ook de nadruk op het begeleiden van rijders. Iedereen heeft kwaliteiten, alleen moet je die kwaliteiten wel op de juiste manier gebruiken. Op het moment dat dat niet past of gaat, dan moet je daar ook eerlijk over kunnen zijn."
"Om een mooi voorbeeld te geven. In 2009 koppelde Dillon Koster mij aan Herman de Jager omdat Dillon zag dat er potentie in mij zat. Hier had ik gelijk een klik mee. Herman is zowel coach als engineer bij ons. Hij was kritisch maar wel met de juiste insteek. Niet iedereen kan hier goed mee omgaan en ook voor mij was dit regelmatig even slikken. Maar toch doordat ik voelde dat het mij goed deed en ik merkte dat wat hij zei nog niet eens zo slecht uitpakte hebben wij een enorme vertrouwensband opgebouwd met elkaar. Wat we nu nog mistte was een goede monteur. Herman bracht daarom zijn oude vertrouwde maat Guido Derks aan wal waardoor we in 2010 met z’n vieren vol voor de titel konden gaan. Samen zijn wij een heel sterk team. Het concept was simpel. Dillon deed de Commercie, Herman coachte mij en deed samen met Guido de set up, Guido prepareerde de auto en ik hoefde alleen maar te sturen en mijn stinkende best te doen. En wat maakt ons dan het winnende team? Wij doen er alles aan om te winnen! Dit leverde ons in 2010 de Titel bij de Suzuki’s op."
"In 2011 en 2012 zijn wij dit verder uit gaan bouwen omdat we merkte dat het klopte binnen het team. Wat veranderde was dat Guido het aanspreekpunt binnen het team werd voor de monteurs en hij focuste zich op de data om te kijken of de techniek klopte. Ik kreeg nu een andere vaste nieuwe monteur Rick op mijn auto. Ook ik ben vanaf 2011 samen met Herman veel rijders begeleiding gaan doen en doe dat nu nog steeds. Dit is een ideaal model binnen een raceteam. We kunnen op die manier constant bezig blijven met het verbeteren van de auto. Het is bij ons team nooit genoeg. We willen niet alleen winnen maar het liefst ook met overmacht. De titel in 2012 is dan ook een verdienste van het hele team!"

Hoe hebben jij en je team je voorbereid op het 2012 seizoen?
"Eigenlijk doen wij al vanaf 2009 hetzelfde. Doordat ik nooit heb gekart had ik een achterstand in het racen. Maar door de coaching van Herman heb ik dat heel snel in kunnen halen en kon ik bij mijn debuut in de Clio’s eigenlijk gelijk al mee en behaalde ik in 2011 in mijn 3deraceweekend al een overwinning. Racen is heel iets anders dan hard rondjes rijden waar heel veel mensen zich vaak in vergissen. Daarom is coaching zo ontzettend belangrijk. Dat merkte ik door goed te luisteren naar Herman en de ervaring van anderen dat dit zijn vruchten afwerpt. Wij hebben vele avonden beelden bestudeert over wat te doen in vele racesituaties die zich voordeden op de baan.
Omdat Herman ook druk is met zijn eigen bedrijf neem ik veel van de dingen die hij mij heeft geleerd over en doe ik hetzelfde met Edgar van der Ende die dit jaar vice-kampioen in de Olympia klasse is geworden en hele mooie dingen heeft laten zien in zijn debuutjaar."

Met o.a. vier overwinningen, twee tweede plaatsen en vijf derde plaatsen heb je een zeer sterk seizoen in de Clio Cup achter de rug. Wat hebben jullie er gedurende het seizoen aan gedaan mee te blijven strijden voor de titel, hoe hebben jullie jezelf weten door te ontwikkelen?
"Constant scherp blijven en bezig blijven met de sport ook naast de baan. Ik ben soms uren bezig met beelden bestuderen om constant verbeteringen te zoeken. We hebben ook een moment gehad waar we scherpte verloren. Dat rekenen we ons dan na het weekend aan en komen we bij elkaar om te evalueren wat er mis ging."

Wat waren voor jou de hoogtepunten als je terug kijkt op het afgelopen seizoen in de Clio Cup? En wat was je mooiste race en waarom?
"M'n hoogtepunt op nummer 1 was voor 100% de race op de Nordschleife. Hier komen de echte racers naar boven en niet alleen de coureurs die een kunstje op een circuit leren. Dit kom omdat de baan elke ronde veranderd, en wat was het ontzettend gaaf om hier te racen. In de kwalificatie ging ik er hard af, dit was een enorm baalmoment omdat ik wist dat ik wel de snelheid had. Het was op dat moment een opdrogende baan en pushte iets te veel aan het begin toen het nog nat was. Maar in de race reed ik van plek 26 naar plek 5 algemeen en 3debij de Nederlanders. Dat was zo’n gaaf gevoel en gaf een enorme kick. Ik heb in die race echt alles gegeven en genoten tegelijk. Verder waren mijn twee eerste plaatsen tijdens Pasen ook hoogtepunten."

Wat ging er minder goed in 2012 en waar lag dat aan?
"Wat minder goed ging zijn toch wel mijn kwalificaties geweest. Op sommige momenten had ik hier meer uit moeten halen en verprutste ik deze. Dit kwam vaak of door verkeer of door foutjes. Gelukkig hadden we een goede auto waardoor we meestal wel in de top 3 stonden en de foutjes niet fataal waren."
Wat zijn je plannen voor 2013? Wil je je titel gaan prolongeren in de Clio Cup of ben je aan het kijken naar andere klasse om eventueel een overstap te gaan maken en zo ja, welke en waarom?
"In principe hou ik alle opties open maar ben ik aan het kijken voor een Europees avontuur. Het lijkt mij heel gaaf om mee te doen aan de World Series By Renault wat op dit moment in moeilijke economische tijden nog steeds fantastische evenementen zijn met veel beleving voor de toeschouwers. Echter het grootste probleem is het vinden van budget. Hier ben ik dan ook nog mee bezig en ik hoop dat het gaat lukken want wie droomt er nou niet van om van zijn hobby zijn beroep te maken."

In de eerste week van december testte Langeveld op het Italiaanse circuit San Martino del Lago op uitnodiging van het Megane Trophy kampioenschapsteam Oregon een Renault Megane. Het was de tweede kennismaking met de Renault Megane nadat hij eind oktober na het binnenhalen van de titel in de Clio Cup ook al testte met de Magane op het Circuit de Catalunya in Spanje. Daar wist hij de aandacht van het kampioenschapsteam te wekken.
"“Tijdens mijn test op Barcelona kwam ik in contact met de kampioenen van Oregon, die mij vervolgens tijdens de testdag in de gaten hebben gehouden”, vertelt Langeveld. “De resultaten van deze test waren voor Oregon reden om mij uit te nodigen om naar Italië te komen en voor hen te rijden. Een prachtig compliment natuurlijk!”
Langeveld slaagde er in om indrukwekkende rondetijden te noteren, waarmee hij kampioenen uit verschillende Italiaanse formule-klassen achter zich liet.
"“Dit is een heel andere raceauto, dan waar ik de afgelopen jaren mee heb gereden”, legt Langeveld uit. “Deze Mégane heeft 400 pk en haalt snelheden van 280 km/u. Tevens moet je deze auto anders besturen omdat er vleugels op zitten, die de auto op het asfalt drukken waardoor je veel harder de hoek om kunt. De tijd en energie die ik samen met Certainty Racing Team afgelopen jaren in het afstellen van de auto’s heb gestoken, wierp nu zijn vruchten af.”
Een seizoen in de Mégane Trophy zou Langeveld, met races in Spanje, Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk, Groot-Brittannië en Rusland, in alle uithoeken van Europa brengen. “Maar ik sta ook nog open voor andere interessante opties”, besluit Langeveld.




