PREVIEW - Kas Haverkort over komend Porsche Supercup-weekend: "Ik ben ongelooflijk opgewonden voor Monaco"
Uitgegeven door Peter Vader • 23 mei 2024 09:01
Circuit de Monaco – dit stratencircuit kan met recht prinselijk worden omschreven. Het behalen van een podiumplaats in een race van de Mobil 1 Porsche Supercup is als een ridderlijke onderscheiding, nadat je tijdens de trainingen, de kwalificatie en de race zelf, de maximale druk hebt ervaren. Bienvenue en Principauté! Ondanks de vorstelijke omgeving – luxe jachten, jachtclubs, luxe appartementen, het casino en natuurlijk het prinselijk paleis zelf – is ‘ruimte’ een absolute zeldzaamheid op het circuit van Monaco. Dit betekent ook dat de kansen om punten te scoren via een relatief eenvoudige inhaalmanoeuvre vanuit de slipstream beperkt zijn. Het F1-circuit is uitzonderlijk krap en iedereen die in Monaco P1 wil claimen, kan er maar beter in de kwalificatie achteraangaan. Anders moeten er tussen de korte sprints en krappe bochten van het stratencircuit extreme risico's worden genomen.
Kas Haverkort van het ‘Uniserver by Team GP Elite’: “Ik ben ongelooflijk opgewonden voor Monaco. Het circuit is erg leuk in een Formule-auto. Eens kijken hoe het gaat in de Porsche 911 GT3 Cup…”
Porsche Supercup-debuut
Kas Haverkort rijdt komend weekend zijn eerste race in de Mobil 1 Supercup op het smalle circuit in het Prinsdom. In het verleden was hij er al actief met een formuleauto en zegt over zijn Porsche Supercup-debuut: “Ik ben ongelooflijk opgewonden voor Monaco. Het circuit is erg leuk in een Formule-auto. Eens kijken hoe het gaat in de Porsche 911 GT3 Cup…”
Crashen of de lauwerkrans
Gemiddeld is het parcours van Monaco het langzaamste binnen de F1-racekalender. Het feit dat de Porsche 911 GT3 Cup nog steeds bijna langs de toeschouwers lijkt te vliegen, laat zien hoe dicht je bij de autosportactie staat – en met hoe weinig run-off de Supercup-coureurs te maken krijgen. Het parcours, met al zijn uitdagingen, is een absolute uitzondering in het moderne racen, en natuurlijk draagt de flair van Monaco aanzienlijk bij aan de Porsche Mobil 1 Supercup-ervaring. Het is een beetje van de ‘oude tijd’ met krijgshaftige ideeën over ‘risico en beloning’. Crash of lauwerkrans – in de straten van Monte Carlo liggen de twee bijzonder dicht bij elkaar.
Gekkenhuis met 24 Porsches 911 GT3 Cup in de baan
Larry ten Voorde (NLD) wist in 2021 en 2022 de harten van de huidige ‘haute volée en jeunesse dorée’ te veroveren. Vorig jaar nam Harry King (GBR) kort na de start de leiding en werd de Brit gekroond tot ‘Koning van Monaco’. Het vervolg van dit duel in 2024 zal zeker spannend worden. We kijken er ook naar uit om komend weekend te zien hoe de 13 coureurs die voor het eerst op het stratencircuit racen presteren – inclusief vrijwel alle rookies. Alleen Kas Haverkort (NLD) en Lirim Zendeli hebben ervaring in Monte Carlo vanuit respectievelijk het Formula Regional European Championship en de Formule 2, zij het in eenzitters. In de Porsche 911 GT3 Cup kunnen ze nu veel harder de curbstones van de Nouvelle Chicane en de Piscine nemen. Deze ‘vliegmanoeuvres’ kunnen echter ook snel eindigen in de nabijgelegen vangrails.
Geen gastrijders
De spannende race door de mediterrane metropool is overigens een exclusief genot voor de permanent geregistreerde coureurs van de Porsche Mobil 1 Supercup – gastrijders nemen niet deel aan dit zeer bijzondere evenement. We duimen dat iedereen tijdens de trainingen en kwalificaties zoveel mogelijk baantijd kan verzamelen en optimaal voorbereid aan de race kan beginnen. Kas Haverkort van het ‘Uniserver by Team GP Elite’ herhaalt: “Ik ben ongelooflijk opgewonden voor Monaco. Het circuit is erg leuk in een Formule-auto. Eens kijken hoe het gaat in de Porsche 911 GT3 Cup…”


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!