FOTO'S - Zijn werelddebuut komt eraan, hij is gespot in zijn camouflage livery: de nieuwe Porsche 911 Cup
Uitgegeven door Peter Vader • 18 juli 2025 15:24
STUTTGART - Het is bijna zover: deze zomer maakt de nieuwe Porsche 911 Cup zijn werelddebuut. De grondig geoptimaliseerde racewagen voor merkencups, gebaseerd op de huidige 992.2-generatie van de 911, heeft zijn ontwikkelingsfase grotendeels afgerond. De 911 Cup zal vanaf het seizoen 2026 worden ingezet in de Porsche Mobil 1 Supercup en in geselecteerde Carrera Cup-series.

Wereldwijd racesucces
Sinds 1990 vormt de Porsche 911 de basis voor de merkencupraces van de sportwagenfabrikant. Wat begon met de Duitse Porsche Carrera Cup en drie jaar later werd uitgebreid met de Porsche Supercup als onderdeel van geselecteerde Formule 1-races, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd succesverhaal. In het huidige seizoen vinden Carrera Cup-wedstrijden plaats in meer dan twaalf landen, van Japan en Azië tot Australië en het Midden-Oosten, en van Noord- en Zuid-Amerika tot Europa. Daarnaast zijn er 23 door Porsche erkende Sprint- en Endurance Challenges en Trophies, die ook gebruikmaken van de 911 GT3 Cup. Dit succes is terug te zien in de productiecijfers: met inmiddels 5.381 gebouwde exemplaren behoren de merkencupversies van de 911 tot de meest geproduceerde racewagens ter wereld.
Een interessant detail: de Cup-wagens worden zij aan zij met de reguliere 911-modellen geproduceerd in de hoofdvestiging in Stuttgart-Zuffenhausen. Alleen al het huidige model, dat zijn debuut maakte in het seizoen 2021, werd 1.130 keer geproduceerd. De bouw van een Porsche 911 GT3 Cup van de 992.1-generatie duurde net geen acht uur.

Dynamische ontwikkelingsfase op drie veeleisende circuits
Het werk aan het nieuwe competitievoertuig begon bij Porsche Motorsport in Weissach in januari 2024. Net als zijn voorgangers combineert de 911 Cup ook nu weer technologie uit de serieproductie met hoogwaardige motorsportkenmerken, waardoor het model meer dan ooit een volbloed racewagen is geworden.
De ontwikkeling richtte zich onder meer op het verbeteren van de aerodynamica van de voorzijde, wat een positief effect heeft op het rijgedrag. Daarnaast zijn er talrijke verbeteringen doorgevoerd op het gebied van veiligheid, elektronica, remmen, aandrijflijn, de zescilinder boxermotor en de algemene voertuigcontrole. Michelin blijft de bandenpartner.
“We opereren al op een zeer hoog prestatieniveau met de huidige 911 GT3 Cup,” zegt Jan Feldmann, projectmanager GT-racewagens bij Porsche Motorsport. “Daardoor konden we ons meer richten op feedback uit de wereldwijde merkencups en een racewagen ontwikkelen die op veel vlakken verfijnder is dan het huidige Cup-model.”
Voor de ontwikkeling van de nieuwe 911 Cup, inclusief alle testruns op de testbank, gebruikte Porsche Motorsport uitsluitend het eFuel-mengsel uit de Porsche Mobil 1 Supercup. Praktijktests vonden plaats op het Italiaanse Grand Prix-circuit in Monza, op de Lausitzring in Brandenburg en op het eigen circuit van het ontwikkelingscentrum in Weissach.
Aan het stuur zaten onder andere voormalig Porsche-juniors: Bastian Buus uit Denemarken (kampioen Porsche Supercup 2023, momenteel actief in GT World Challenge Asia), Klaus Bachler uit Oostenrijk (winnaar FIA Endurance Trophy voor LMGT3-coureurs 2024 en kampioen Asian Le Mans Series 2024/25), Laurin Heinrich (IMSA-kampioen 2024 in de GTD Pro-klasse) en Marco Seefried, een zeer ervaren racer.

Testprogramma uitsluitend met eFuel uit de Supercup
Het eFuel-mengsel dat in het seizoen 2025 wordt gebruikt in de Porsche Mobil 1 Supercup voldoet technisch aan de nieuwe eisen van de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) Appendix J voor hernieuwbare ("Advanced Sustainable") brandstoffen.
Samen met alle CO₂-reductiemaatregelen* betekent dit een totale vermindering van het CO₂-equivalent met 66% ten opzichte van fossiele brandstoffen. Het aandeel hernieuwbare componenten in deze speciaal voor prestaties samengestelde racebrandstof is 79,7% op volumebasis. Het grootste deel hiervan is synthetische grondbenzine, ook wel MtG (methanol-to-gasoline) genoemd.
Andere bestanddelen zijn onder meer ethanol op basis van afval of reststoffen, wat onder meer het zuurstofgehalte en het octaangetal verhoogt. De brandstof heeft een octaangetal van 100,5 RON. Deze racebrandstof is specifiek ontwikkeld voor de boxermotoren in de motorsport en combineert hoge prestaties met een zo hoog mogelijk aandeel hernieuwbare componenten.

*Duurzame productie van eFuel
De grondstofleverancier HIF (Highly Innovative Fuels), die verantwoordelijk is voor het eFuel-mengsel, neemt diverse maatregelen op zijn Haru Oni-pilotinstallatie in Chili om de CO₂-uitstoot tijdens de productie zo laag mogelijk te houden.
De benodigde elektriciteit wordt uitsluitend opgewekt met hernieuwbare windenergie. CO₂-uitstoot tijdens transport wordt gecompenseerd met CO₂-certificaten van Zuid-Amerikaanse hernieuwbare energieprojecten.
In de toekomst wil HIF de CO₂ voor de synthese uit directe luchtvangst (DAC) halen. Hiervoor werkt het bedrijf samen met partners. Verder wordt een dynamisch batterijsysteem geïntegreerd om de energievoorziening te stabiliseren en zo belangrijke lessen te trekken voor toekomstige grootschalige productie.

Bastian Buus uit Denemarken (kampioen Porsche Supercup 2023, momenteel actief in GT World Challenge Asia)

Klaus Bachler uit Oostenrijk (winnaar FIA Endurance Trophy voor LMGT3-coureurs 2024 en kampioen Asian Le Mans Series 2024/25)

Laurin Heinrich (IMSA-kampioen 2024 in de GTD Pro-klasse)





Bron foto's: Porsche Newsroom
Verstappen.com Racing laat racefans kennis maken met de snelheid op het circuit. Relaties en genodigden komen met een grote smile uit de auto, nadat ze enkele ronden over het duinencircuit hebben meegereden. Nieuwsgierig? Kijk dan naar onderstaande video van ruim 1 minuut, aangeboden door RaceXpress:
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




