Senna Agius en José Antonio Rueda winnen de bliksemsnelle Australische Moto2 en Moto3 races
Uitgegeven door Fedor Eskes • 20 oktober 2025 07:46
Ondanks de sterke windstoten waren de races op Phillip Island in de Moto2 en Moto3 aanzienlijk sneller dan die van vorig jaar, met nieuwe snelste raceronden in beide klassen. De Australiër Senna Agius (Kalex) won zijn thuisrace in de Moto2 tijdens de Australian Motorcycle Grand Prix 2025, voor de Kalex-rijders David Alonso en polerijder Diogo Moreira. Alle coureurs in de race gebruikten zachte SC1-voorbanden en medium D0922-ontwikkelingsachterbanden, de zachtste compounds binnen de bandentoewijzing voor deze Grand Prix.

De nieuwe wereldkampioen José Antonio Rueda (KTM) won de Moto3-race over 21 ronden en behaalde daarmee zijn tiende overwinning van het seizoen. Achter hem eindigden polerijder en thuisfavoriet Joel Kelso (Australië) en Álvaro Carpe op de derde plaats, wat zorgde voor een volledig KTM-podium. De meeste rijders, waaronder de drie podiumwinnaars, gebruikten medium SC2-compoundbanden voor zowel voor- als achterwiel. Maximo Quiles (KTM), die vijfde werd, was de beste rijder van degenen die kozen voor de harde C1096-achterband (evenals Adrian Fernandez, Guido Pini, Brian Uriarte en Valentin Perrone).

Beide races waren aanzienlijk sneller dan in 2024 en er werden nieuwe snelste raceronden gevestigd. In Moto2 werd het nieuwe record voor de snelste ronde gereden in de tweede ronde door Albert Arenas (Kalex), die als achtste eindigde met een tijd van 1'30.253. De race was bijna negen seconden sneller dan die van vorig jaar, met een gemiddelde rondetijd die bijna vier tienden lager lag. In Moto3 noteerde Álvaro Carpe (KTM) op ronde drie een nieuwe snelste ronde van 1'35.323, en de totale racetijd was 10,5 seconden korter, met een gemiddelde rondeverbetering van een halve seconde.
De races werden verreden bij een luchttemperatuur van ongeveer 20°C en asfalttemperaturen rond 25°C, vergelijkbaar met de trainingen op vrijdag, en onder zeer sterke windstoten, vooral tijdens het Moto3™-evenement.

Giorgio Barbier – Directeur Pirelli Moto competition: "Veel snellere races dan in 2024 en nieuwe raceronderecords ondanks harde wind"
“Ondanks de sterke windstoten, waardoor de rijders nog meer moeite moesten doen om hun motoren onder controle te houden op een veeleisend circuit als Phillip Island, waren beide races aanzienlijk sneller dan vorig jaar en werden in beide nieuwe raceronderecords gevestigd."
"In Moto2 is dit resultaat zeker deels te danken aan de nieuwe medium D0922-ontwikkelingsachterband, die de rijders in staat stelde aanzienlijke verbeteringen te realiseren – ongeveer één seconde sneller op de all-time lap en bijna zes tienden op de snelste raceronde – en de totale racetijd te verkorten, waardoor de race negen seconden sneller was dan in 2024."

"Het Moto3-evenement leverde zelfs nog betere resultaten op, hoewel de rijders daar dezelfde bandentypes als vorig jaar gebruikten. De verbetering is dus vooral te danken aan een groter vertrouwen in onze banden en aan de ontwikkeling van de motoren. Dit circuit stelt hoge eisen aan de banden, maar ondanks wat graining in Moto3, voornamelijk veroorzaakt door de wind en de lage temperaturen, bleek de bandenslijtage tegen het einde van de race zeer gelijkmatig. Dat toont aan dat de banden goed werkten en constante prestaties leverden gedurende de hele race, wat ook te zien is aan de laatste ronde van Rueda, die vrijwel gelijk was aan de recordronde van Carpe in ronde drie."
"Kortom, we kunnen alleen maar zeer tevreden zijn over de prestaties van onze banden. Nu wacht Maleisië, met andere technische uitdagingen en ongetwijfeld veel hogere temperaturen.”






