Formule 1 • MOTO GP

Recordpole voor Moreira in Moto2 met de nieuwe zachte Pirelli-achterband; Kelso het snelst in Moto3

Uitgegeven door Fedor Eskes • 9 november 2025 03:20

De keuze van de Moto2-rijders met betrekking tot de te gebruiken banden tijdens de Grand Prix van Portugal 2025 was vanaf de eerste vrije training duidelijk. In alle sessies gebruikten alle coureurs de zachte SC1-voorband en de E0125-ontwikkelingsspecificatie in een zachte achterbandcompound. Dit waren dus ook de banden die Diogo Moreira (Kalex) koos om poleposition te veroveren voor de race van zondag, waarbij hij een nieuw absoluut ronderecord neerzette van 1'41.168 — meer dan drie tienden sneller dan het record dat Manuel Gonzalez in 2024 vestigde (1'41.514). Achter de Braziliaan eindigden respectievelijk Jake Dixon (Boscoscuro) en de Nederlander Collin Veijer (Kalex).

Diogo Moreira

· Joel Kelso (KTM) pakte de pole voor de race van zondag met een tijd van 1'46.764 in de laatste van zeven ronden. Achter de Australische coureur stonden Scott Ogden als tweede en Ángel Piqueras als derde, wat zorgde voor een volledig KTM-voorrij. De eerste twee gebruikten zachte SC1-compoundbanden op beide assen, terwijl de Spanjaard de voorkeur gaf aan de medium SC2 aan de voorkant.

De trainingssessies vonden plaats bij baantemperaturen die varieerden van 15 °C tijdens Moto3 VT2 op zaterdagochtend tot 24 °C tijdens de Moto3-training op vrijdagmiddag, terwijl de kwalificaties voor beide klassen de sessies waren met de hoogste temperaturen tot nu toe — rond de 29 °C.

Joel Kelso


Met de nieuwe zachte achterband waren de Moto2-rijders snel ondanks suboptimale baancondities.

"Tijdens de eerste twee dagen van de Portugese GP moesten de rijders omgaan met suboptimale baanomstandigheden en wisselvallig weer, wat invloed had op de rondetijden. Gisteren, bij vrij lage temperaturen en plaatselijke regenbuien, gebruikten beide klassen slicks in zowel FP1 als de Training. De Moto3-rijders, die met dezelfde banden als vorig jaar rijden, reden ongeveer zes tienden boven het baanrecord, terwijl in Moto2 de snellere tijden ten opzichte van 2024 — met het nieuwe absolute ronderecord dat al in FP1 werd gevestigd en vervolgens nog werd verbeterd in de Training en kwalificatie — te danken zijn aan de prestaties van de nieuwe zachte E0125-achterband. Vergeleken met de standaard SC0-softband van vorig jaar heeft deze band, zoals ook bij andere gelegenheden dit jaar, bewezen meer grip te bieden. Dit resultaat werd bereikt door te werken aan de structuur, aangezien de compound van deze ontwikkelingsband dezelfde is als die van de standaard SC0.

Vandaag, in FP2, gebruikten de rijders van beide klassen regenbanden omdat de baan nat was door de regen die ’s nachts was gevallen. Hierdoor was de sessie weinig nuttig met het oog op de kwalificatie, die daarentegen onder overwegend zonnige omstandigheden en op een droge baan werd verreden — al had de regen de evolutie van het asfalt wel grotendeels tenietgedaan. Toch slaagden de Moto2-rijders erin om in de kwalificatie het absolute ronderecord verder te verbeteren, terwijl Kelso in Moto3 dicht in de buurt kwam, slechts drie tienden langzamer.

Voor de races van zondag zullen de zachte SC1-voorband en de zachte E0125-achterband de referentiebanden zijn voor Moto2, terwijl er in Moto3 nog wat onzekerheid heerst en we waarschijnlijk een gevarieerde startopstelling zullen zien waarin alle compounds een rol van betekenis kunnen spelen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS