Beste uitgangsposities voor Diogo Moreira (Kalex) in Moto2 en Adrian Fernandez (Honda) in Moto3
Uitgegeven door Fedor Eskes • 4 oktober 2025 23:01

Diogo Moreira (Kalex) was de snelste in de Moto2™-kwalificatie van de Grand Prix van Indonesië en veroverde de poleposition met een tijd van 1'32.341, wat tevens het nieuwe absolute ronderecord voor de categorie is. Daarmee verbeterde hij het vorige record uit 2024 van Aron Canet met maar liefst zeven tienden van een seconde. De eerste startrij voor de race van morgen wordt verder aangevuld door David Alonso (Kalex) op de tweede plaats en Izan Guevara (Boscoscuro) op de derde plaats. Tijdens de kwalificatie gebruikten alle coureurs SC1-zachte compoundbanden aan de voorkant en E0125-ontwikkelingsbanden met zachte compound aan de achterkant.

In de Moto3-kwalificatie behaalde Adrian Fernandez (Honda) de poleposition met een tijd van 1'37.022, op zachte SC1-compoundbanden voor en achter. De tijd van de Spanjaard betekent een nieuw absoluut ronderecord voor het circuit, waarmee hij het vorige record van Ivan Ortolà van vorig jaar met ongeveer drie tienden verbeterde. David Muñoz (KTM) zette de tweede tijd neer met middelharde SC2-compoundbanden op beide assen, terwijl Joel Kelso (KTM), die derde werd, dezelfde bandcombinatie gebruikte als de poleman.
Tijdens Moto3 Q1 bereikte het circuit de hoogste temperatuur van het weekend, met 63°C, een van de hoogste waarden van het hele seizoen. De temperatuur daalde daarna licht tot 62°C in Q2 en 60°C tijdens de Moto2™-sessies. In beide klassen waren de onderlinge verschillen extreem klein: in Moto2™ zaten maar liefst 16 rijders binnen één seconde, en in Moto3™ waren dat er 15.

“Zoals we vorig jaar al zagen, behoort ook deze editie van de Grand Prix van Indonesië opnieuw tot de heetste van het seizoen, met baantemperaturen die opliepen tot 63 °C", zei Giorgio Barbier — Pirelli Directeur Motorraces. "Dit zijn extreme omstandigheden die de banden zwaar op de proef stellen, maar tot nu toe hebben we geen noemenswaardige problemen ondervonden. Integendeel, de nieuwe ronderecords in Moto2 en Moto3 bevestigen de uitstekende prestaties van de beschikbare bandkeuzes."
"In Moto2 voldoet de E0125-zachte achterband aan de hoge verwachtingen die hij al in eerdere Grand Prix’s had gewekt. Vergeleken met de standaard SC0 biedt hij meer grip en behoudt hij een zeer constante performance over de volledige raceduur, wat ook is bevestigd door de racesimulaties van gisteren en vandaag. We kunnen verwachten dat de E0125 morgen de voorkeursachterband zal zijn, gecombineerd met de SC1 aan de voorkant."
"In Moto3 stapten de coureurs tijdens de racevoorbereidingen van vanochtend geleidelijk over van de SC1 naar de SC2 op de achteras. Het mogelijke gripvoordeel van de SC1 levert over de gehele raceafstand geen doorslaggevend verschil op en werd vooral benut tijdens kwalificatieaanvallen. Ook aan de voorkant zal de SC2 waarschijnlijk de voorkeursband zijn voor de race, dankzij de lagere slijtage en betere remstabiliteit in deze hoge temperaturen.”





