Peugeot zege met sterk geurtje, Verstappen en Lammers op podium in Monza
Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 27 april 2008 20:30

MONZA - Het circuit van Monza staat altijd bekend vanwege de spectaculaire races, maar een wedstrijd als dit exemplaar, zal toch nog lang in het geheugen blijven zitten. Na een heftig begin van de tweede LMS race (zie eerder bericht) werd het vervolg een absolute kraker, zoals de huiveringwekkende buiteling van Stéphane Ortelli. Hij sloeg gigantisch over de kop en vernielde zijn Courage. Verstappen/Van Merksteijn en Lammers/Theys/Lienhard streden naar het podium in LMP2. De strijd om de zege in de LMP1 tussen Audi en Peogeot kreeg een onverwachte wending.

Er waren gevechten over het gehele circuit en vele wagens kenden ook uitstapjes in de Italiaanse grindbakken. Vooral de eerste chicane bleek een zwak punt te zijn. Emmanuel Collard miste zijn rempunt compleet bij het insturen van die chicane en schoof helemaal via de chicane tot in de vangrail. Dat betekende; exit Collard.
Nog een man die 'zijn rempunt' miste was Stéphane Ortelli. Helaas waren de gevolgen veel groter voor Ortelli. Zijn gloednieuwe Oreca-Courage werd compleet vernield nadat de wagen van de grond kwam en enkele malen over de kop ging. Een huiveringwekkend ongeluk, wat er uiteraard voor zorgde dat de safety-car de baan werd opgestuurd.
Op hetzelfde moment stond Mike Rockenfeller in de pitlane met de op dat moment leidende Audi R10. De wagen kon nog net de pits verlaten voor deze gesloten werd omwille van de safety-car. Rockenfeller op kop, gevolgd door Pedro Lamy in de #8 Peugeot. Dat was de stand tijdens de safety-car.
Toen de race weer werd vrijgegeven ging Lamy meteen op jacht naar Rockenfeller en kwam er een zinderende strijd tussen beide diesels. Met nog een tiental ronden te gaan haalde Lamy een tragere GT2-Porsche in tijdens een gele vlag situatie. De Portugees kreeg een stop&go aan de broek maar was daar duidelijk niet mee in zijn nopjes en besloot Rockenfeller te 'rammen' bij het insturen van de eerste chicane. De Audi van "Rocky" kreeg een lekke band en had ook schade, waardoor men bij Audi herstellingen moesten uitvoeren op de auto. Lamy voerde zijn stop&go uit en kwam als leider terug de baan op, en won ook de race. Een overwinning met een sterk geurtje!
Voor de derde plek werd er ook volop gestreden tussen de Creation AIM van Hall/Jouanny/Kerr en de Pescarolo van Tinseau/Primat. Stuart Hall maakt een klein foutje bij het ingaan van de laatste ronde waardoor de Pescarolo de laatste podiumplek kon innemen.

In LMP2 behaalde de Team Essex Porsche RS Spyder van John Nielsen en Casper Elgaard de eerste plek, maar de race had zeker niet veel langer mogen duren. Jos Verstappen en Peter van Merksteijn kwamen zeer snel terug en strandden uiteindelijk op 26 seconden van de Deense Porsche. Het werd trouwens een volledig Porsche-podium met een mooie derde plek voor Horag Racing van Jan Lammers, Didier Theys en Fredy Lienhard.
Ook in GT1 was er een prachtig gevecht voor de overwinning. Uiteindelijk haalde de Team Modena Aston Martin DBR9 van Enge/Garcia het van de Luc Alphand Corvette C6.R van Moreau/Goueslard/Beretta.
Porsche was de betere van Ferrari in GT2 en de IMSA Matmut Porsche van Raymond Narac en Richard Lietz behaalde de overwinning. Maar er werd slechts kort gevierd bij IMSA: de wagen werd gediskwalificeerd. Daardoor gaat de overwinning nu naar de Farnbacher Porsche van Nielsen/Westbrook/Simonsen. Spyker Squadron werd keurig vijfde.
VIDEO: Gigantische buiteling Ortelli
Volledige uitslag




