Toyota reset zijn focus met een solide Le Mans-FP2-nachttraining van nummer 8; Mustang snelste LMGT3
Uitgegeven door Peter Vader • 13 juni 2024 05:29
Twee uur nadat een rode vlag de kwalificatiesessie had afgebroken, keerden de meeste deelnemers aan de 92e 24 uur van Le Mans om 22:00 uur lokale tijd terug naar de baan, voor de tweede vrije training. Het doel van deze twee uur durende sessie is om de coureurs de verplichte vijf ronden aan het stuur te geven in nachtelijke omstandigheden en om de pitcrews de instellingen verder te laten aanpassen ter voorbereiding op de racestart van zaterdagmiddag.
De #8-Toyota GR010-Hybride van Buemi/Hartley/Hirakawa stelde met een snelste tijd overall van 3:27.474 orde op zaken tijdens de nachttraining FP2 in Le Mans (Foto: Toyota Gazoo Racing)
Terwijl de duisternis viel op het Circuit des 24 Heures du Mans en de pitlichten het rechte stuk naar huis verlichtten, kwam de #35 Alpine A424 als eerste de pitlane uit voor de laatste twee uur circuittijd van de dag. Fans op het circuit waren nog steeds aan het bijkomen van het nieuws dat Toyota de Hyperpole-sessie van morgen zou missen, nadat hij de openingsvrije training van die middag had gedomineerd.
Brendon Hartley eindigde in de #8 Toyota GR010-Hybrid op de elfde plaats, zij het minder dan een seconde minder dan de toptijd van de #15 BMW M Hybrid V8, terwijl alle rondetijden van de #7 zusterauto werden weggevaagd door de #15 BMW M Hybrid V8, nadat Kamui Kobayashi's spin de rode vlag veroorzaakte. Om zout in de wonden van Kobayashi te wrijven werd auto #7 belast met een stop-and-go-straf van vijf minuten, vanwege een overtreding tijdens de ‘slow zone’-situatie in FP1. De Iron Lynx #19 Lamborghini SC63 kreeg een straf van tien minuten voor het overschrijden van de baanlimieten tijdens dezelfde sessie.
Robert Kubica in de #83 Ferrari 499P van AF Corse dook al in zijn tweede ronde als eerste onder de 3:28. Sébastien Buemi in de #8 Toyota GR010-Hybrid volgde kort daarna zijn voorbeeld en ging voor op de Pool. De twee hypercars bleven tot aan de geblokte vlag bovenaan het klassement van de nachtelijke trainingen staan, waarbij ze tijdens de sessie 32 ronden noteerden. De vrije oefensessies zijn hèt moment om verschillende oplossingen uit te proberen.
In LMP2 liet de snelste kwalificatiewedstrijd voor de Hyperpole, Malthe Jakobsen in de #37 Oreca, opnieuw zien dat COOL Racing een van de favorieten zal zijn voor de klasseoverwinning met een tijd van 3:35.386. AO by TF's #14 Oreca met de aansprekende Spike the Hedgehog-kleurstelling, genoot van een rustigere sessie dan in de middag, totdat hij met nog 22 minuten te gaan een wiel verloor, waardoor een kortstondige ‘slow zone’ ontstond op het rechte stuk van Mulsanne.
Hiroshi Hamagushi kreeg al vroeg in de sessie problemen met de versnellingspook op de United Autosports #95 McLaren 720S LMGT3 Evo. Later kwamen er vlammen uit de motor van de auto, die al snel door de monteurs van het team werden gedoofd. Na enige tijd in de garage van het team keerde de auto terug op de baan met nog minder dan 30 minuten op de klok. Ondertussen voltooide de GR Racing #86 Ferrari 296 LMGT3, die de kwalificatie uitzat, slechts één ronde voordat Michael Wainwright de auto terug naar de zorg van de monteurs bracht.
Halverwege de sessie overtrof Marco Sørensen in de #777 Aston Martin Vantage AMR LMGT3 van D'Station Racing de score van de TF Sport #82 Corvette aan de top van de LMGT3-tijdschema's, maar Dennis Olsen van Proton Competition in de #88 Ford Mustang scheerde een amper enkele minuten later een fractie van de tijd van de Deen.
Meervoudig motorkampioen Valentino Rossi ging na 40 minuten van de sessie op pad voor zijn eerste nachtelijke ronden. Ondanks een uitgebreide voorbereiding zal zelfs The Doctor de ervaring van het in het donker over het rechte stuk van Mulsanne ongetwijfeld enigszins zenuwslopend vinden.
De sessie werd 30 seconden voor het geplande einde beëindigd door een rode vlag als gevolg van een ongeval waarbij Callum Ilott betrokken was in de Hertz Team Jota #12 Porsche 963, dat enige schade aan de ophanging leek te veroorzaken.
De 62 deelnemers keren donderdag om 15:00 uur terug naar de baan voor drie uur oefenen, plus nog een uur om 22:00 uur. Maar alle ogen zullen gericht zijn op de 30 minuten durende Hyperpole-sprint met 24 auto's om 20:00 uur, waarbij de auto's zullen strijden om de beste startplaatsen op de grid!
De beste prestaties in FP3:
Hypercar
#8 Toyota GR010-Hybride – Toyota Gazoo Racing – Buemi/Hartley/Hirakawa – 3:27.474
LMP2
#37 Oreca 07-Gibson – COOL Racing – Fluxá/Jakobsen/Miyata – 3.35.386
LMGT3
#88 Ford Mustang LMGT3 – Proton Competitie – Roda/Pedersen/Olsen – 3:58.689
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!