Toyota is helemaal klaar voor de 24H Le Mans: "Het weer ziet er wat onstabiel uit, risicomanagement is de sleutelfactor!"
Uitgegeven door Peter Vader • 14 juni 2024 15:30
Toyota Gazoo Racing is er helemaal klaar voor om te strijden om de hoogste eer van de 24 uur van Le Mans na het afronden van het voorbereidingsprogramma op het circuit voor de 92e editie van het legendarische Le Mans-evenement, de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2024. De regerende wereldkampioenen voltooiden een intensief programma voor het optimaliseren van hun twee Toyota GR010 Hybrid Hypercars voor de komende uitdaging, waarbij ze het opnemen tegen 21 Hypercar-rivalen in een tweemaal 24-uurs gevecht met concurrenten van Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari en Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot en Porsche.
Een moeilijke kwalificatie betekent dat de #7 en #8 GR010 HYBRID-crews respectievelijk vanaf de 23e en 11e plek starten, maar het team toonde zijn vastberadenheid tijdens de twee vrije trainingen van donderdag. Het maakte optimaal gebruik van de laatste kans om de set-ups aan te passen en strategieën te plannen voor de race, die zaterdag om 16:00 uur lokale tijd begint.
Nu de echte prestatiehiërarchie binnen de Hypercarklasse nog niet volledig duidelijk is, blijven er nog veel onzekerheden bestaan. Toyota Gazoo Racing is klaar om die uitdaging aan te gaan en deel uit te maken van een spannend spektakel voor meer dan 300.000 toeschouwers.
In de derde training, die plaatsvond over drie uur bij temperaturen van 20°C op een bewolkte donderdagmiddag, concentreerde het team zich op lange stints, waarbij de kenmerken van de twee samenstellingen van Michelin-banden werden vergeleken, evenals de verschillende afstellingsopties.
Ondanks een rode vlag halverwege verliep de sessie soepel en voltooiden beide auto's productieve programma's. Kamui Kobayashi's ronde laat in de sessie leverde de vijfde plaats op voor de #7 GR010 Hybrid, terwijl Sébastien Buemi de beste tijd neerzette voor de #8 en hij de sessie als achtste eindigde.
De tweede nachtsessie van de week (FP4) werd gekenmerkt door regen. Lichte regen viel al vroeg in de één uur durende vierde training op punten rond het 13,626 km lange Circuit de la Sarthe, wat betekende dat Brendon Hartley’s vroege snelste ronde de hele tijd bovenaan de tijdschema's bleef staan. Lopez' eerste stinttijd bracht de #7 op de 10e plaats, terwijl de Top-11 minder dan een seconde achter zich aan zat.
Na tot nu toe 16 uur racen op La Sarthe deze maand, beschikt het team over de gegevens en ervaring om zijn race-uitdaging uit te stippelen. Deze plannen zullen vrijdag worden afgerond, terwijl monteurs de GR010 Hybrids zorgvuldig herbouwen om in topconditie te zijn voor de langste race van het seizoen.
Vrijdag nemen ook alle 186 deelnemers deel aan de traditionele coureursparade door de stad Le Mans. De coureurs van Toyota Gazoo Racing zullen niet alleen de fans ontmoeten, maar ze zullen ook nieuwe technologie demonstreren, waarbij de #7-crew reist in een Hilux pick-up-prototype met waterstofbrandstofcel dat geen uitlaatemissies produceert.
Drievoudig Le Mans-winnaar en huidige vicevoorzitter van Toyota Gazoo Racing Europe, Kazuki Nakajima, is voor deze editie benoemd tot Grand Marshal en hij zal een sleutelrol spelen bij de officiële grid- en startceremonies van zaterdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur lokale tijd.
Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): “We zagen er best goed uit, maar gezien onze startpositie zullen we in de race voor een moeilijke taak staan. Onze verwachting is altijd om vooraan te vechten, maar om dat te doen hebben we alles nodig om tot in de perfectie te gaan, met een beetje geluk en veel hard werken. Le Mans is altijd uitdagend en er kan van alles gebeuren. We moeten ons goed voorbereiden op de grote race en dan zien we wel waar we uitkomen.”
José María López (#7): “We hebben ons vrije oefenprogramma afgerond, dus dat is het tot de race. We hebben een paar dagen hard gewerkt, dus ik ben blij dat ik eindelijk kan aftellen naar de race. De auto voelt heel goed aan en we hebben er vertrouwen in. Zoals gebruikelijk op Le Mans zal het een moeilijke race worden, dus we moeten onze focus behouden en ons plan netjes uitvoeren. Het wordt een uitdaging, omdat alle Hypercars zo close zijn.”
Sébastien Buemi (#8): “We lieten de teleurstelling over het niet bereiken van Hyperpole achter ons en concentreerden ons op de race. Ons doel was om de auto zo goed mogelijk af te stellen. In de laatste sessie hebben we zelfs een paar rondjes in de motregen gereden en omdat er het tijdens de race mogelijk zal regenen, was het erg nuttig om dat te ervaren. We hadden geen betrouwbaarheidsproblemen en hebben gewoon vol ingezet voor de race, wanneer we hopen vooraan te kunnen vechten.”
Ex-F1-coureur Brendon Hartley (#8): “We hadden twee hele soepele sessies. Omdat we niet in Hyperpole zaten, konden we ons misschien puur en zonder afleiding op onze raceauto concentreren. Het was een constructieve dag en ik heb het gevoel dat we de uitdaging kunnen aangaan in de race. We zijn niet de snelste auto, maar het zit allemaal wel heel dichtbij elkaar bij de vijf of zes fabrikanten. We staan aan de vooravond van een geweldige race. Nu is het aan ons om al onze ervaring te gebruiken en alles samen te brengen. Wij gaan alles geven.”
Ryo Hirakawa (#8): “Al onze voorbereidingen op het circuit zijn gedaan en we voelen ons klaar voor de uitdaging. Het zal duidelijk een zware race worden, maar we zijn klaar om te vechten en we zijn vastbesloten om een goed resultaat te behalen. Het weer ziet er wat onstabiel uit, dus we moeten flexibel zijn en klaar om ons aan te passen aan de omstandigheden, die voortdurend zullen veranderen. Risicomanagement is een sleutelfactor. We kijken er naar uit."
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!